Ekolaczki - Przedszkole nr 15 w Zawierciu

Ekolaczki

ekolaczki logo

Grupa I "Misie":

W naszym ogródeczku

Dodano: 8 kwietnia 2021,11:00

Kochane Misie, dziś dla was piosenka o pracach w ogrodzie. Posłuchajcie jej proszę, zaproście do wspólnego śpiewania domowników. Gdy spotkamy się w przedszkolu, zaśpiewamy ją razem.

W naszym ogródeczku
zrobimy porządki }3razy
Wygrabimy ścieżki
przekopiemy grządki,
przekopiemy grządki raz, dwa, trzy.

Potem w miękką ziemię
wsiejemy nasionka }3razy
Będą się wygrzewać
na wiosennym słonku,
na wiosennym słonku raz, dwa, trzy.

Przyjdzie cieply deszczyk
i wszystko odmieni } 3 razy
W naszym ogródeczku
grządki zazieleni,
grządki zazieleni raz, dwa, trzy.

W ogródeczku u Misiów…

Dodano: 8 kwietnia 2021,8:00

Witajcie kochane Misiaczki!

Posłuchajcie dzisiaj opowiadania o małej cebulce zasadzonej w ogródku, a dowiecie się, co się z nią stało…

 

„Cebuluś”-  opowiadanie A. Bober (na podstawie bajki Daniela R. Pagana)

W pewnym ogródku mieszkała malutka cebulka, która kochała swój domek i  nie chciała go opuszczać. Cebuluś, bo tak miała na imię cebulka, był cichy i bardzo nieśmiały. Bał się wszystkiego co nowe i nieznane, dlatego nigdy nie wychodził ze swojego domku. Wraz z nim, podziemne pokoje zamieszkiwał pająk Piotr i gąsienica Gabrysia. Przyjaciele całe dnie spędzali w podziemnych korytarzach, grając w domino i zajadając swoje ulubione przekąski. Przyjaciele bawili się ze sobą tak długo, póki nie ogarnął ich sen. Wtedy Cebuluś, Piotr i Gabrysia mówili sobie “dobranoc” i zasypiali w swoich wygodnych łóżeczkach. Gdy wzeszło słonko, Cebuluś obudził się zaskoczony, bo przed jego oczyma tańczył złoty balon.

– Dzień dobry- powiedział pająk Piotr – Zrobiłem tego balona, by móc poszybować nim wysoko do nieba. Świat jest taki duży, najwyższa pora abym dorósł, wyszedł z naszego podziemia i poznał jego piękno.

– Dobrze, jeśli musisz to szybuj, leć, fruń na swoim balonie. Ja jednak zostanę w moim domku, który dobrze znam i  kocham.

Nie czekając ani chwili, pająk Piotr poszybował wysoko ponad ziemię. A Cebuluś zmartwiony, został w swoim pokoju i czekał na przybycie Gabrysi. Gdy wieczorem Gabrysia pojawiła się w podziemnym korytarzu, Cebuluś od razu zaprosił ją do gry w szachy, by nie myśleć o utraconym przyjacielu. Po godzinach wspaniałej zabawy, Cebuluś i Gabrysia poszli spać…tym razem tylko w dwójkę, bez Piotra. W środku nocy, Cebulusia obudził jasny blask księżyca, który wkradł się do pokoju przez okienko w ziemi. Z przerażeniem Cebuluś zauważył, że z sufitu zwisa błyszczący kokon. Po chwili kokon zaczął pękać z z jego wnętrza wyszedł cudowny, niebieski motylek. To była Gabrysia, która z gąsienicy przemieniła się w motyla.

–  Świat jest taki duży, najwyższa pora abym dorosła, wyszła z naszego podziemia i poznała jego piękno – powiedziała Gabrysia unosząc się ponad trawą, przykrywającą dach Cebulkowego domku.

– Dobrze, jeśli musisz to szybuj, leć, fruń na niebieskich skrzydłach. Ja jednak zostanę w moim domku, który dobrze znam i  kocham.

Kiedy Gabrysia pofrunęła, wysoko ponad chmurami, Cebuluś został w swoim domku sam. Gdy nastał ranek, cebulka chciała się pobawić, tak jak to wcześniej robiła z przyjaciółmi, ale zabawa w pojedynkę nie była taka fajna. Przypomniał sobie wspólnie spędzone chwile i zatęsknił za Piotrem i Gabrysią.

– Świat jest taki duży- pomyślał Cebuluś- najwyższa pora abym i ja dorósł, wyszedł z tego podziemia i poznał jego piękno. Nie czekając ani chwili, cebulka chwyciła kubek, napełniła go wodą i zaczęła ochoczo pić. Kubek za kubkiem, szklanka za szklanką, Cebuluś nawadniał swoje ciało. Gdy promyki słońca dostały się do pokoju  i zaczęły ogrzewać Cebulusia, ten poczuł, że zaczyna rosnąć. Korzenie złapały się kurczowo podłogi domku, a główka wystrzeliła ponad jego dach. Z łodygi zaczęły wyrastać zielone liście, a ponad nimi pojawił się fioletowy kwiat. I tak oto Cebuluś wyrósł na pięknego krokusa. Na powitanie Cebulusiowi Krokusowi, przybili jego dawni przyjaciele, pająk Piotr i Gabrysia- motyl.

– Jesteśmy tacy szczęśliwi, że postanowiłeś wyjść z ukrycia i cieszyć się życiem. Zobacz, jaki świat jest piękny. A ty jesteś teraz jego częścią.

Krokus rozejrzał się dookoła i pokiwał fioletową główką. Był z siebie dumny, że zaryzykował i dzięki temu, mógł teraz cieszyć się pełnią życia.

Spróbujcie odpowiedzieć na pytania:

  • Gdzie mieszkał Cebuluś?
  • Kim byli jego przyjaciele?
  • Co spowodowało, że Cebuluś zaczął nagle szybko rosnąć?
  • Kim stał się kiedy wyrósł wysoko nad ziemię?

Zakładamy hodowlę cebulki.

Dzisiaj założymy hodowlę cebulki

Potrzebne nam będą:

  • doniczka,
  • ziemia,
  • woda
  • i oczywiście  mała cebulka.

Wypełniamy ziemią doniczkę, robimy małą dziurkę, wgłębienie w ziemi, w które wkładamy cebulkę i delikatnie obsypujemy ziemią.

Na koniec podlewamy naszą cebulkę wodą i umieszczamy doniczkę w ciepłym i słonecznym miejscu.

Pamiętajcie, że naszego cebulka musimy codziennie podlewać i obserwować.

Powodzenia!

 

 

 

Witajcie Misie

Dodano: 7 kwietnia 2021,12:00

Czy wiecie co dzieje się wiosną w ogrodzie? Wybierzcie się na wędrówkę ze Skrzatem Borówką

Zapamiętałyście Maluszki kto mieszka w ogrodzie, jakie rośliny możemy tam zobaczyć? A może razem z bohaterami filmu i rodzicami wykonacie budkę dla ptaszków z papieru. Zapraszamy do zabawy!

W naszym ogródeczku…

Dodano: 7 kwietnia 2021,8:00

Kochane Misie!

W tym tygodniu dowiemy się , co ciekawego  dzieje się wiosną w ogrodzie. Jakie prace wykonuje się tam o tej porze roku.

Posłuchajcie wiersza „W naszym ogródeczku” H. Zdzitowieckiej:

W naszym ogródeczku
 zrobimy porządki:
zagrabimy ścieżki,
przekopiemy grządki!
Na grządkach wyrośnie:
fasolka, marchewka,
sałata i groszek,
czerwona rzodkiewka.
W naszym ogródeczku –
posiejemy kwiatki-
będą nam pachniały
fiołki i bratki
nasturcje, goździki,
nagietki i groszek,
i ta biała lilia,
co tak żółci nosek.

Zastanówcie się i odpowiedzcie na pytania:

Co zrobimy w ogródku?
Jakie narzędzia będą potrzebne do wykonywania tych prac w ogrodzie?
Jakie warzywa i kwiaty wyrosną w ogródku?

Brawo!!! Myślę, że poprawnie odpowiedzieliście na wszystkie pytania.

Zobaczcie, oto  narzędzia ,które są potrzebne do wiosennych prac w ogrodzie:

Rodzic pokazuje dziecku na obrazku,  które narzędzie jak wygląda, do czego służy  i jaka nosi nazwę.

Kolejno dziecko wyklaskuje nazwę poszczególnych narzędzi dzieląc ją na sylaby,

  • Czy macie ogródek przy swoim domku?
  • A może ma ogródek babcia?
  • Jeśli nie to podczas spaceru z rodzicami zaobserwujcie jak wyglądają ogródki przy pobliskich domach. Może wypatrzycie tam coś ciekawego?
  • Być może kwitną w ogródkach jakieś wiosenne kwiaty?

Zobaczcie jak pięknie wygląda wiosna w ogrodzie. Nazwijcie wypatrzone roślinki , kwiaty , a może ktoś dorosły pomoże Wam w tym zadaniu?

Powodzenia!

Minęły Święta…

Dodano: 6 kwietnia 2021,8:00

Witam Was kochane Misie!

Spędziliście miły czas z rodziną, przy zastawionych smakołykami stołach, podczas minionych Świąt Wielkanocnych.

Dlatego dzisiaj zaproponuję Wam zajęcia ruchowe.

 Zabawa orientacyjno-porządkowa “Krasnoludki i wielkoludy”.

Dziecko na hasło “Krasnoludki”, porusza się po pokoju, naśladując chód krasnoludków – na paluszkach, schylone do przodu. Gdy usłyszy hasło: “Wielkoludy” – idzie wyprostowane, uderzając całymi stopami w podłogę.

Potem zmiana- rodzic jest Krasnoludkiem i Wielkoludem. Zabawę powtarzamy kilka razy.

Zabawa orientacyjno-porządkowa – “Misiu na krze”.
Dziecko układa gazety na podłodze. Przy dźwiękach tamburyna biega między gazetami.
Podczas przerwy w zabawie siada skrzyżnie na najbliższej gazecie. Prostują plecy, a dłonie
układają na kolanach.

Ćwiczenie dużych grup mięśniowych – “Misie pod dachem”.
Dziecko stoi w lekkim rozkroku. Gazetę trzyma oburącz. Na hasło – np. klaśnięcie – wspina się na palce i unosi złożone gazety nad głową. Przez chwilę pozostaje w takiej pozycji. Na kolejny sygnał – dwa klaśnięcia – układa gazetę na podłodze i wykonuje tuż za nią siad klęczny.Ćwiczenie mięśni grzbietu –

“Ukłony”.
Dziecko znajdują się w pozycji końcowej z poprzedniego ćwiczenia: siad klęczny, gazeta ułożona przed dzieckiem na podłodze. Na sygnał  dziecko układa dłonie na gazecie. Odsuwa i przysuwa gazetę, nie unosząc się z pięt.

Ćwiczenia tułowia – skłony boczne – “Mierzymy czas”.
Dziecko stoi w rozkroku. Gazetę trzyma w prawej ręce. Na sygnał  wykonuje skłon tułowia w prawo i dotyka podłogi końcem gazety. Nie odrywa stóp od podłogi. Przez chwilę pozostaje w takiej pozycji, a następnie wykonuje wyprost i powtarza to samo ćwiczenie w drugą stronę.

Zabawa ruchowa z elementem skoku i podskoku – “Przeszkoda”.
Dziecko układa gazety na podłodze. Rodzic gra na tamburynie rytm do biegu – dziecko biega
dookoła swoich gazet. Podczas przerwy w grze wskakuje obunóż na gazetę.

 Zabawa ruchowa z elementem równowagi – “Rytmy Misiów”.
Dziecko stoi w lekkim rozkroku. Gazety układa przed sobą. Rodzic wyklaskuje prosty rytm. Dziecko powtarza go, tupiąc jedną nogą o gazetę. Ćwiczenie powtarzamy kilka razy, naprzemiennie: jedną nogą i drugą nogą.

 Zabawa ruchowa z elementem rzutu i celowania – “Misie lepią śnieżki”.
Dziecko maszeruje po obwodzie koła. Ugniata gazetę rękami tak, aby powstała kulka. Następnie zatrzymuje się. Stojąc w miejscu, podrzuca i łapie kulki.
Ćwiczenie uspokajające.
Dziecko leży na plecach. Układa kulkę z gazety na brzuchu. Oddycha rytmicznie i obserwuje, jak kulka podnosi się i opada.

Zakończenie zajęć.
Dziecko na dywanie . Kulkę z gazety trzyma w jednej ręce. Rodzic ustawia na środku kosz lub
pudełko. Dziecko kolejno wrzuca kulkę do kosza. Następnie kłania się, dziękując za wspólną zabawę z rodzicem.

Miłej zabawy!

Wesołych Świąt Wielkanocnych

Dodano: 2 kwietnia 2021,11:00

W kwietniu u Misiów…

Dodano: 1 kwietnia 2021,21:03

W kwietniu u Misiów:

Tematyka: 

  1. Wiosna w ogrodzie.
  2. Wiosna na wsi
  3. Dbamy o przyrodę
  4. W świecie teatru

 Dziecko:

  • Rozpoznaje i nazywa zwierzęta hodowlane: krowa, koń, owca, kura, królik
  • Wypowiada się na temat wyglądu poznanych zwierząt oraz jego cech charakterystycznych( poruszanie się, odżywianie, głos jaki wydaje, gdzie mieszka)
  • Łączy dorosłe zwierzę z potomstwem i prawidłowo je nazywa
  • Naśladuje zwierzęta w czasie zabaw, ćwiczeń
  • Segreguje odpady do wyznaczonych pojemników
  • Bierze udział w akcji w akcji „ Światowy Dzień Ziemi”
  • Uczestniczy w zabawach w formie opowieści ruchowych, wykorzystujących gest, mimikę, taniec, elementy pantomimy i dramy
  • Chętnie bierze udział w zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastycznych

 

Wielkanoc tuż, tuż

Dodano: 1 kwietnia 2021,11:00

„Bajeczka wielkanocna” A. Galicy

Wiosenne słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki zaczęły wychylać się z pączków.

– Jeszcze chwilkę – mruczały wierzbowe Kotki – daj nam jeszcze pospać, dlaczego musimy wstawać?

A słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło:

– Tak to już jest, że wy musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty.

Gdy na gałęziach siedziało już całe stadko puszystych Kotków, Słońce powędrowało dalej. Postukało złotym palcem w skorupkę jajka – puk-puk i przygrzewało mocno.
– Stuk-stuk – zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki, żółty Kurczaczek.

Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardką.
– Najwyższy czas – powiedziało – to dopiero byłoby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc.

Teraz Słońce zaczęło rozglądać się dookoła po łące, przeczesywało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę.

– Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a co to by były za święta bez wielkanocnego Zajączka? Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś.

– Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące.

– Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie.

– Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki.

I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwonkiem na szyi.
– To już święta, święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki, a Słońce głaskało wszystkich promykami

A teraz zapraszam na film

Święta tuż, tuż…

Dodano: 1 kwietnia 2021,8:20

Witajcie  kochane Misie!

Posłuchajcie wierszyka, a następnie wykonajcie polecenia.

  • Zabawa słowna na podstawie wiersza B. Szelągowskiej “Na podwórku”

Rodzic recytuje wiersz, a dzieci powtarzają po nim sylaby
Gospodyni razem z dziećmi
święconkę szykuje.
O-ho, ho, ho!
O-ho, ho, ho,
jajeczka maluje.
Biega kurka po podwórku
i gdacze z radości.
– Ko, ko, ko, ko.
Ku, ku, ku, ku.
Wita wszystkich gości.
Kogut dumnie pierś wypina.
– Ko, ko, ki, ku.
Ale pięknie wyglądają
twe jajka w koszyku.

  • Ćwiczenia fonacyjne “Kury na podwórku”

Dzieci powtarzają za rodzicem sylaby z wiersza: O-ho, ho, ho! Ko, ko, ko, ko! Ko, ko, ki, ku. Ku, ku, ku, ku! na różne sposoby: głośno, cicho, wesoło, smutno, dynamicznie, spokojnie.

  • Ćwiczenia oddechowe Koszyczek i jajeczka.

potrzebne będą: rysunek koszyczka dla każdego dziecka, słomki, kolorowe, małe jajka wycięte z papieru.
Dzieci otrzymują rysunek koszyczka i kolorowe, papierowe pisanki. Mają za zadanie przenieść pisanki do koszyczka za pomocą słomek. Kładą słomkę na papierowym jajku, wciągają powietrze w słomkę,
zasysając jajko, przenoszą je do koszyka.

  • Ćwiczenia słownikowe” Jakie może być jajko?”

Dzieci podają określenia mówiące o tym, jakie może być jajko, np.: duże, małe, świeże, nieświeże, całe, potłuczone, białe, kolorowe.

 

  • Zabawa ruchowa “Kwoka i kurczaki”

Rodzic (kwoka) wyklaskuje rytm, dzieci (kurczaki) spacerują po podwórku, grzebią nóżką w ziemi. Gdy przestaje wyklaskiwać rytm, kurczaki szybką idą do kwoki. Następnie dziecko przejmuje rolę kwoki.

  • Wykonanie pisanek

potrzebne będą: jajko ugotowane na twardo, kolorowa serwetka, białko jajka, pędzelek

Serwetki tniemy na małe kawałki i rozdzielamy poszczególne warstwy pozostawiając tylko warstwę z nadrukowanym wzorem Pojedyńcze kawałki serwetki  przykładamy do jajka i smarujemy białkiem jajka używając pędzelka, ozdabiamy w ten sposób całe jajko, po wyschnięciu powstaną piękne kolorowe pisanki.

Miłej zabawy !

Witajcie Misiaczki

Dodano: 31 marca 2021,11:00

Witajcie Kochane Misie

Zabawa na powitanie, zaproście do zabawy domowników

Dzieci witają się z Rodzicami, mówiąc rymowankę I. Fabiszewskiej i wykonując odpowiednie ruchy.

Na raz nogą tupiemy – dzieci tupią,

na dwa w ręce klaszczemy – klaszczą,

na trzy się kłaniamy – kłaniają się,

na cztery ręką machamy – machają do siebie ręką.

 

Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.

Rodzic demonstruje ćwiczenia, a dzieci je naśladują.

Jajko – dzieci otwierają i zamykają wargi, układając je tak, aby były zaokrąglone jak jajko.

Gorące jajko – dzieci nabierają powietrze nosem, a wypuszczają ustami, naśladując dmuchanie na jajka.

Wkładamy jajka do koszyczka – dzieci unoszą język za zęby i zatrzymują go tam, a następnie przeliczają kolejne jajka

Rogi baranka – baranek wielkanocny ma okrągłe rogi – dzieci rysują językiem kółeczka, przesuwając jego czubek po górnej wardze i po dolnej wardze.

Baranki na hali – baranki wędrują w górę i w dół, pasąc się na hali – dzieci opierają czubek języka raz za górnymi zębami, a raz za dolnymi zębami.

Kura liczy kurczęta – dzieci dotykają czubkiem języka do każdego zęba w jamie ustnej: najpierw na górze, potem – na dole.

Zapraszam do obejrzenia bajeczki o Wielkanocy. Miłej zabawy