Ekolaczki - Przedszkole nr 15 w Zawierciu

Ekolaczki

ekolaczki logo

Grupa II "Krasnale":

Dodano: 7 kwietnia 2021,13:19

 

Zapraszam Was na spotkanie ze Skrzatem Borówką. Zobaczcie co ciekawego dzieje się w ogrodzie.

Miłego oglądania.

Dodano: 7 kwietnia 2021,8:00

Witam Was Kochane Krasnale w środowy poranek 🙂

Zapraszam na Zumbę!

Drodzy Rodzice pamiętajcie, że aktywność fizyczna jest bardzo ważna. Ruch przy muzyce niesie szereg korzyści dla rozwoju dziecka. Poprawia jego ogólny stan zdrowia, wpływa na siłę mięśni i poprawną postawę, poprawia koordynację i płynność ruchu, ćwiczy kreatywność oraz poprawia nastrój 🙂

Poruszaliście się Kochani to teraz czas na zabawy słowotwórcze i logopedyczne.  Wspólnie z rodzicami dokonajcie wyboru dla Was najciekawszych.

  1. Dokończ słowo:
    Prowadzący – rodzic rzuca do dziecka piłkę podając jednocześnie pierwszą sylabę wyrazu. Dziecko ma za zadanie złapać piłkę i dokończyć wyraz. W nagrodę inicjuje dalszą część zabawy, rzucając piłkę do prowadzącego i podając pierwszą sylabę kolejnego wyrazu.
  2. Zabawa artykulacyjna z wierszykiem “Ko, ko, ko, kwa, kwa, kwa, kto mój język zna?” (E.Stadtmuller):
    Prowadzący mówi fragmenty wiersza (można pokazywać przy tym ilustracje), dziecko włącza się w odpowiednich momentach:
    “Kotek miskę mleka miał, pyszne było – miauknął: ….. .
    Piesek też by pewnie chciał. Szczeka głośno: ….., …, … .
    Małej myszce ser się śni. Piszczy cicho: …, …, … .
    Kurka zniosła jajek sto. Gdacze o tym: …, …, … .
    Kaczka śliczne piórka ma. Kwacze dumnie: …, …, … .
    Nad jeziorem żabek tłum kumka sobie: …, …, … “.
  3. Kołysanka – zabawa ortofoniczna:
    Dziecko wybiera sobie lalę i siada na dywanie słuchając wskazówek rodzica:
    Będziemy teraz usypiać lale. Śpiewamy naszej lali kołysankę ? ‘aaa…..’. Ale lala płacze (‘eee…’), więc misia bardzo to dziwi (‘ooo…’). Próbujemy jeszcze raz uśpić lalę (‘aaa…’), ale lala nadal płacze (‘yyy…’). Śpiewamy nadal (‘aaa…’) i w końcu lale usypiają. Musimy być więc bardzo cicho (‘iii…’). Delikatnie odkładamy zabawki na miejsce. Zabawę powtarzamy.
  4. Sprzątanie – zabawa ortofoniczno – ruchowa:
    Dziecko słucha instrukcji rodzica, naśladując jednocześnie jego ruchy i wydając odgłosy związane z wykonywanymi czynnościami, np.: “Będziemy dziś porządkować nasz pokój. Pozbieramy zabawki – “hop – siup”, pościeramy kurze – “pucu-pucu”, wymieciemy śmieci z kątów – “szast – prast”, wyrzucimy śmieci do kosza – “bęc – bęc”, zetrzemy podłogi – “szuru – buru” i nasz pokój będzie lśnić!”. Tempo i nasilenie głosu można zmieniać.
  5. O czym myślę?:
    To trochę takie kalambury, ale bez pokazywania. „Ma łaty, daje mleko i je trawę” – proste: krowa. „Może być w różnych kolorach i pisać w różnych kolorach i najczęściej jest drewniane” – też proste: kredka. Ale „służy do robienia ciasta, ale nie tylko i bywa głośny”? Sami sobie odpowiedzcie na tę zagadkę ;).

A teraz zapraszamy do wysłuchania piosenki o wiośnie, może zaprosicie domowników do wspólnego śpiewania

Tam daleko gdzie wysoka sosna

maszeruje drogą mała wiosna.

Ma spódniczkę mini, sznurowane butki

i jeden warkoczyk krótki.

 

Ref. Maszeruje wiosna a ptaki wokoło

lecą i świergocą głośno i wesoło.

Maszeruje wiosna w ręku trzyma kwiat,

gdy go w górę wznosi zielenieje świat !

 

2. Nosi wiosna dżinsową kurteczkę, na ramieniu

małą torebeczkę. Chętnie żuje gumę i robi

balony a z nich każdy jest zielony.

 

Ref. Maszeruje wiosna …

 

3. Wiosno, wiosno nie zapomnij o nas

każda trawka chce być już zielona.

gdybyś zapomniała inną drogą poszła

zima by została mroźna.

 

Ref. Maszeruje wiosna…

 

Miłego dnia Krasnale!

Witajcie Kochani.

Dodano: 6 kwietnia 2021,8:32

Dzień dobry Krasnale.

Rozpoczynamy od ćwiczeń:

https://www.youtube.com/watch?v=OZTYeTEZ2wA

Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego – ćwiczenia warg 
1. Wymawianie na przemian „ a-o” przy maksymalnym oddaleniu od siebie wargi górnej i dolnej.
2. Oddalanie od siebie kącików ust – wymawianie „ iii”.
3. Zbliżanie do siebie kącików ust – wymawianie „ uuu”.
4. Naprzemienne wymawianie „ i – u”.
5. Cmokanie.
6. Parskanie / wprawianie warg w drganie/.
7. Masaż warg zębami ( górnymi dolnej wargi i odwrotnie).
8. Dmuchanie na płomień świecy, na watkę lub piłkę pingpongową.

.

Wiersz: „Wiosenny spacerek” – Renata Cinal

Wiosenne słońce wesoło świeci i na wycieczkę zaprasza dzieci.

Tutaj śnieg odkrył trawkę zieloną, przebiśnieg podniósł głowę zieloną.

Listki i trawki na słonku sie grzeją, żółte kaczeńce do słońca sie śmieją.

Ptaszki na drzewach radośnie ćwierkają i wszyscy wiosny już wyglądają.

Ogrodnik porządki robi w ogrodzie, nowe nasionka wysiewa co dzień.

Na deszczyk będą sobie czekały| i zazieleni się ogród cały.

 

Kiedy jaskółki zza morza wracają, kiedy bociany nad gniazdem kołują.

Kiedy w ogrodzie barw tęcza zabłyśnie, to przyjdzie wiosna już oczywiście.

Rozmowa na temat wiersza. Pytania jakie można zadać do wiersza: 

Kto zaprasza dzieci na spacer?

Kto podniósł pierwszy głowę skuloną?

Jakiego koloru są kaczeńce?

Co robi pan ogrodnik w ogrodzie?

Co oznacza powrót bocianów i jaskółek?

Piosenka: „ W naszym ogródeczku”

https://youtu.be/08_S0RA3mac

W naszym ogródeczku zrobimy porządki }3razy

Wygrabimy ścieżki przekopiemy grządki,

przekopiemy grządki raz, dwa, trzy.

Potem w miękką ziemię wsiejemy nasionka }3razy

Będą się wygrzewać na wiosennym słonku, na wiosennym słonku raz, dwa, trzy.

Przyjdzie cieply deszczyk i wszystko odmieni } 3 razy

W naszym ogródeczku grządki zazieleni, grządki zazieleni raz, dwa, trzy.

Kim jest pan ogrodnik, na czym polega jego praca czy już wiesz? Dziecko wymienia prace jakie można wykonać w ogrodzie, rodzic delikatnie naprowadza dziecko na kolejne czynności, posiłkuje się ilustracjami.

Na zakończenie zapraszam do zabawy przy muzyce.

https://www.youtube.com/watch?v=351fw50UOn8

Miłego dnia

Witajcie Krasnale.

Witajcie dzieciaki

Dodano: 2 kwietnia 2021,8:40

Tematyka: 

  1. Wiosna w ogrodzie
  2. Wiosna na wsi
  3. Dbamy o przyrodę
  4. W świecie teatru

Dziecko umiejętności:

  • Wypowiada się na temat wyglądu poznanych zwierząt oraz jego cech charakterystycznych( poruszanie się, odżywianie, głos jaki wydaje, gdzie mieszka)
  • Łączy dorosłe zwierzę z potomstwem i prawidłowo je nazywa
  • Naśladuje zwierzęta w czasie zabaw, ćwiczeń
  • Rozpoznaje i nazywa zwierzęta hodowlane: krowa, koń, owca, kura, królik
  • Segreguje odpady do wyznaczonych pojemników
  • Bierze udział w akcji w akcji „ Światowy Dzień Ziemi”
  • Uczestniczy w zabawach w formie opowieści ruchowych, wykorzystujących gest, mimikę, taniec, elementy pantomimy i dramy
  • Ogląda przedstawienia teatralne
  • Chętnie przebywa na świeżym powietrzu biorąc udział w zabawach ruchowych, zabawach organizowanych w ogrodzie przedszkolnym
  • Chętnie bierze udział w zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastycznych

ŻYCZENIA ŚWIĄTECZNE

Dodano: 2 kwietnia 2021,7:16
W te wyjątkowe świętażyczę Wam dużo radości,

stołu pełnego obfitości,

zajączka, który przyniesie same dobre chwile

dużo, dużo zdrowia. 

 

Życzą panie: Małgosia, Teresa, Monika i OlaWielkanoc: Animowane kartki wielkanocne z życzeniami

Witajcie kochani

Co słychać w Wielkanocnym koszyczku?

Dodano: 1 kwietnia 2021,8:00

Posłuchajcie teraz informacji o tym co powinno znaleźć się w wielkanocnym koszyczku.

Jak powinna wyglądać idealna święconka? Koszyk wielkanocny to część tradycji świąt wielkanocnych. Ważne jest, żeby zgodnie z tradycją w święconce było w nim siedem podstawowych pokarmów -chleb, jajko, ser, wędlina, chrzan, ciasto i sól.

Chleb: W tradycji chrześcijańskiej jest najważniejszym z symboli, symbolizuje Chrystusa jako chleb życia. Chleb zawsze gwarantował pomyślność i dobrobyt. Jeżeli gospodarze piekli na Wielkanoc wiele odmian chleba, do koszyka wkładali po kromce każdej z nich. W całości święcono specjalny chlebek -paschę.

Jajko: Symbol odradzającego się życia i zwycięstwa życia nad śmiercią. Przypomina nam, że Pan Jezus zmartwychwstał. Wierzono, że podzielenie się jajkiem z bliskimi umacnia więzi rodzinne.

Wędlina: Jej obecność w koszyku miała zapewniać płodność i zdrowie. Była symbolem dostatku, dobrobytu.

Sól: Uznawano ją za symbol oczyszczenia, za sedno istnienia i prawdy. Wierzono, że posiada właściwości odstraszania zła. Poświęcona, ma chronić przed złem i zepsuciem.

Ser: Symbol przyjaźni między człowiekiem a zwierzętami domowymi.

Chrzan: Obrazował ludzką siłę i krzepę fizyczną. Miał również wspomagać skuteczność innych święconych pokarmów.

Ciasto: Do święconki ciasto zostało włączone jako ostatnie. Symbolizowało umiejętności i doskonałość. Najczęściej była to wielkanocna baba. Należało pamiętać, że nie może być to produkt kupiony, ale własnoręcznie upieczony.

Opowiadanie “Komu potrzebne są święta”.

Posłuchajcie uważnie.

Na wiejskim podwórku, w przytulnym kurniku, mieszkało sobie śliczne kurczątko ze swoją mamą- kurą i tatą- kogutem. Mama kura uczyła je dreptać po podwórku i wygrzebywać pazurkami z ziemi pyszne ziarenka i robaczki. Tata kogut pokazywał, jak trzeba wskakiwać na płot i piać donośnie- kukuryku. Oboje rodzice bardzo kochali swoje maleństwo. Aż nagle, któregoś dnia, a było to wczesną wiosną, kurczątko spostrzegło, że rodzice nie mają już dla niego tyle czasu. -Pii, pii … pobaw się ze mną, mamo- prosiło kurczątko. -Ko,ko,ko– gdakała kura, nie mam dzisiaj czasu, muszę znieść dużo jajek, ko,ko,ko. Wielkanoc już blisko! Pobaw się samo maleństwo. I kura poszła znosić jajka. Kurczątko pobiegło do taty koguta. -Pi, pi … Nudzi mi się … Pobaw się ze mną tatusiu! -Kukuryku! Nie mam dziś czasu, muszę obudzić gospodynię i ogłosić całemu światu, że Wielkanoc już blisko. Pobaw się samo maleństwo i kogut wskoczył na płot wołając donośnie–kukuryku! Obrażone kurczątko poszło w świat. Na łące spotkało baranka. -Bee, bee dokąd idziesz Maleństwo ? Takie małe kurczątka nie powinny oddalać się same od domu, bee… -Pi,pii… Przez tę Wielkanoc nikt nie ma dla mnie czasu. Komu w ogóle potrzebne są te Święta? -Jak to, bee…nie wiesz? No to posłuchaj: -Święta potrzebne są kwiatom, żeby mogły kolorami przystroić świat -Święta potrzebne są mamusiom, żeby mogły upiec pyszne wielkanocne ciasta: baby i mazurki -Święta potrzebne są tatusiom, żeby ukryć prezenty od wielkanocnego zajączka. -Święta potrzebne są też dzieciom, żeby mogły zaczarować jajka w kolorowe pisanki. Aha ! Pi, pi teraz już rozumiem, muszę szybko przeprosić rodziców, że byłem niegrzeczne, a potem pobiegnę sprawdzić czy wszystko już gotowe do Wielkanocy, pi, pii. Do widzenia baranku!

Spróbujcie teraz odpowiedzieć na pytania:

Kto występował w opowiadaniu?

Gdzie mieszkało kurczątko?

Z kim?

Dlaczego rodzice nie mieli czasu dla kurczątka?

Co zrobiło kurczątko?

Kogo spotkało?

Komu potrzebne są Święta Wielkanocne?

A teraz zapraszamy do obejrzenia bajeczki

Witajcie Krasnale

Dodano: 31 marca 2021,12:27

Zapraszam Was do zabawy

Zaproście do zabawy wszystkich domowników. Jesteście gotowi? Zaczynamy !

https://youtu.be/izQ5IAmTaFA

  • Zabawa ortofoniczna “Zwierzęta z wielkanocnego koszyczka”

Wiklinowy koszyczek, cukrowy baranek, kurczaczek z waty, pisanka z namalowanym kogutem.
Dzieci naśladują głosy i ruchy zwierząt, które pokazuje rodzic, wyjmując je z koszyczka

kurczątko: pi, pi, pi – kucają i poruszają ugiętymi w łokciach rękami jak skrzydełkami,
baranek: bee, bee, bee – czworakują,
kogucik: kukuryku – stają i uderzają o uda dłońmi prostych rąk.

Kto jeszcze nie zasadził swojej cebulki, proszę to zrobić, obserwować swoje roślinki, opiekować się nimi, a po powrocie do przedszkola przynieść.

Pozdrawiam ,miłego dnia:)

Witajcie Krasnale

Dodano: 31 marca 2021,8:00

Dzień dobry Kochani 🙂

Pewnie wszyscy jesteście pochłonięci przygotowaniami do Świąt wraz z rodzicami. Wierzę jednak, że znajdziecie chwilę czasu, aby zobaczyć co przygotowałam dla Was na dzisiaj.

Zapraszam do zabawy!!!!

  • Na początek zabawa ruchowa z bohaterami teledysku. Wykonujcie proszę w rytm muzyki proponowane ruchy:

lewa ręka, prawa noga w górę, w dół

lewa noga, prawa ręka……kto pomylił się ten klęka.

marsz i podskoki (w przerwie)

lewa ręka, prawa noga w górę, w dół

lewa noga, prawa ręka……kto pomylił się ten klęka.

marsz i podskoki (w przerwie)

  • Przyznajcie się teraz Kochane Krasnoludki- czy Wy także oczekujecie na Zająca, który ukryje dla Was jakieś niespodzianki ??? Jeśli tak to posłuchajcie 🙂

Nie ma chyba osoby, która nie wiedziałaby, że grudzień to świąteczny okres wręczania prezentów. Dawanie upominków na Wielkanoc jest w Polsce trochę mniej popularne. Mimo to warto wiedzieć, kiedy przychodzi zając do dzieci i jakie prezenty może przynieść. Święta Wielkanocne – oprócz tego, że mają przede wszystkim upamiętnić śmierć i zmartwychwstanie Jezusa Chrystusa – są także okazją do kultywowania ciekawych tradycji. Na czym polega szukanie jajek wielkanocnych i w jakim celu robi się gniazdko wielkanocne? Kiedy zajączek przynosi prezenty i skąd do nas przywędrował? Zaraz się właśnie o tym dowiecie….

 

Przyjęło się, że zając wielkanocny przychodzi w pierwszy dzień świąt, czyli Wielką Niedzielę, z samego rana. Tradycja ta przywędrowała do nas z Niemiec. A więc, po uroczystym śniadaniu w rodzinnym gronie dzieci szukają ukrytych w domu czy ogrodzie prezentów od zajączka. Dzieci wyobrażają sobie, że to duży, puszysty zwierzak z własnym koszem. Konkretnego dnia w roku odwiedza po kolei wszystkie domy i do przygotowanych wcześniej mniejszych koszyczków lub gniazdek wkłada prezenty wielkanocne. Dzieci wiedzą, kiedy przychodzi zając, i wyczekują jego przyjścia. Dlaczego jednak ustalono, że to właśnie zajączek powinien przynosić prezenty? I dlaczego zaczęto go łączyć z jajkami wielkanocnymi? Istnieje kilka teorii. Najczęściej wskazuje się jednak na zależność pomiędzy pojawieniem się zająca a porą roku. W przeszłości to właśnie on był pierwszym zwierzęciem, które wraz z nadejściem wiosny dostrzegano na polach. Zauważano to zwłaszcza podczas polowań, które w dawnych czasach były niezwykle popularne. Tym samym zajączek wielkanocny stał się również symbolem życia po zimowym śnie, w który zapadała cała natura. Żeby jeszcze bardziej podkreślić jego powiązanie z wiosną, często prezentowano go obok wielkanocnych jajek od dawna, co miało symbolizować właśnie – odradzanie się natury do życia, czyli (kwitnienie roślin, budzenie zwierząt, owadów do życia po zimowym śnie).

Drogie Krasnale, sami możecie narysować Wielkanocnego zajączka. Wesołej zabawy