Ekolaczki - Przedszkole nr 15 w Zawierciu

Ekolaczki

ekolaczki logo

Grupa II "Krasnale":

Wyjeżdżamy nad morze

Dodano: 16 czerwca 2020,9:03

Witajcie Kochani!

Zapraszam Was Krasnale na ćwiczenia poranne:
https://www.youtube.com/watch?v=q11CFNK5xjA

Obejrzyjcie film pt. Bałtyckie plaże
https://www.youtube.com/watch?v=oXGd83iZFVk

Odpowiedzcie na pytania:
Jaki krajobraz zaobserwowałaś/zaobserwowałeś na filmie? (krajobraz nadmorski)

Krajobraz nadmorski to jeden z najpiękniejszych widoków, jakie można sobie wyobrazić. Zmienia się on wraz z pogodą i nigdy nie daje możliwości zobaczenia go takim samym. Na pierwszym planie znajduje się morze, które daje się ono nie mieć końca i ciągnąć aż po horyzont. Jednego dnia jest spokojne i ma jasny kolor. Czasem jednak robi się ciemne i wzburzone. W głąb morza wbijane są falochrony.  W czasie sztormu wysokie fale rozbijają się o nie i ze zmniejszoną siłą uderzają o brzeg.
Krajobraz nadmorski to także wydmy częściowo porośnięte trawą i piasek. Ten składa się z wielu, maleńkich drobinek, ma odcień zbliżony do koloru żółtego. Na wydmach często rosną wysokie sosny, o długich, ciemnozielonych igłach.

– Stojąc na plaży, słyszymy?                   ( Tak, szum morza i wiatr.)
https://www.youtube.com/watch?v=YMkM5-RWYaU

Czy ten odgłos jest przyjemny? Pokaż rękami, jak porusza się fala.

Znad morza można przywieźć różne pamiątki. Dowiesz się jakie rozwiązując zagadki:

Może być niebieskie, szare lub zielone.
Bywa spokojne lub bardzo wzburzone.
Kiedy jego brzegiem ludzie spacerują,
jego małe fale stopy ich całują.                                             
(morze)

 Morze to zbiornik wodny, woda – czy wiecie po czym poznamy, że woda jest morska? Po zawartości soli w wodzie. Morze, nad którym mieszkamy to Morze Bałtyckie. Jest słabo zasolone, najbardziej zasolonym morzem jest Morze Martwe. Możesz z wakacji przywieźć trochę słonej wody w słoiczku.

Z jego ziarenek nic nie wyrośnie,
policzyć ich nie dasz rady.
Jest, aby biegać po nim radośnie,
robiąc w nim bosych stóp ślady.                                            (piasek)

Piasek  znajdujący się na brzegu morza może tworzyć plażę lub wysokie wybrzeże, tzw. klif.  To morze wraz z falami nanosi piasek na brzeg tworząc szeroką plażę, albo go zabiera podmywając brzeg. Spójrzcie na ruiny kościółka w Trzęsaczu, został wzniesiony w odległości ok. 2 km od brzegu morza, pośrodku wsi, która uległa zniszczeniu, gdyż morze wdarło się w głąb lądu. Nasyp piasku do buteleczki, zabierz do domu, będzie ci przypominać o wakacjach.

Co to za niezwykły dar natury twardy, zimny, martwy…?           (kamień)

 Kamienie, które można znaleźć na plaży są gładkie , wyszlifowane. Woda morska obmywając je przez wiele tysięcy lat, wygładziła ich powierzchnię. Na takich kamieniach można malować różne obrazki.

Gdy do ucha ją przyłożę,
morza szum powróci do mnie.
W tej skorupce małe morze
lato może nam przypomnieć.                                            (muszelka)

Muszelka to część ciała mięczaków zbudowana z wapienia. Może być mała, średnia i duża oraz mieć różne kolory.

 Zbierane na plaży
brązowe kamyki.
Pięknie zdobią nam pierścionki
albo naszyjniki.                                                                           (bursztyny)

Bursztyn nazwany jest też jantarem – po okresie sztormu,  na brzegu wśród wyrzuconych kamieni i połamanych muszelek można go znaleźć. Bursztyn  jest to stwardniała żywica drzew. Kiedy ją zapalimy, bardzo przyjemnie pachnie. Jest to cenny surowiec do wyrobu ozdób. Ty też możesz zrobić ozdobę, np. wisiorek  dla siebie lub jako prezent dla babci, koleżanki.

Ćwiczenie oddechowe „Wiatr i wydmy”.
Rodzic  wysypuje trochę piasku na kartkę, a dziecko wykonuje  pracę wiatru.  Dmuchając przez rurkę przesuwa usypane górki z piasku podobnie jak dzięki wiatrowi wędrują wydmy nazywane ruchomymi.

Karty pracy „Olek i Ada” cz.5 s. 72
Wykonaj zadania zgodnie z poleceniami na kartach pracy.

Dla chętnych Krasnali:
Teatr Dzieci Zagłębia im. Jana Dormana w Będzinie zaprasza na Teatralne Zakamarki: https://www.facebook.com/teatrdziecizaglebia/videos/543834879623038/

Miłej zabawy

Już niedługo wakacje.

Dodano: 15 czerwca 2020,9:05

Dzień Dobry Krasnale

W tym tygodniu rozmawiać będziemy o różnych ciekawych miejscach , które warto odwiedzić podczas wakacyjnych podróży. Wiadomo, niedługo wakacje!

Zapraszam Was moi drodzy na ćwiczenia poranne:

Raz, dwa – marsz dookoła dywanu lub pokoju, wysoko unosimy kolana i liczymy: raz, dwa.
Klaskanie – Rodzic i dziecko w parach leżą na przeciwko siebie, dziecko powtarza rytm, który rodzic pokaże (przy uniesionych łokciach).
Toczenie – Rodzic i dziecko w parach leżą obok siebie, odpychają piłkę jak dalej oburącz . Następnie się po nią czołgamy.
Podaj piłkę! – Rodzic i dziecko w pozycji siedzącej, turlanie stopami piłki do siebie.
Marsz na palcach i na piętach dookoła pokoju.

Posłuchajcie wiersza L. Łącz pt. Letnie wakacje.
Kiedy są wakacje
I nie pada deszcz,
Możesz gdzieś wyjechać,
Jeśli tylko chcesz.

Kiedy są wakacje –
Morze, góry, las,
Gdzie tylko się znajdziesz,
Miło spędzisz czas.

Latem
Złociste promienie
Słońca
Padają na ziemię,

Popatrz –
Rozwiały się chmury,
Baw się
I nie bądź ponury!

Morze –
Muszelki i piasek,
Góry
Lub łąka za lasem,
Warmia –
Czekają jeziora,
Lato –
Już wyjechać pora!

Odpowiedzcie na pytania:
– O jakiej porze wyjeżdżamy na wakacje?
– Co można robić na wakacjach?

Spróbujcie ułożyć puzzle, przedstawiają scenę z wakacji nad morzem:
https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/krajobrazy/250748-wakacje-nad-morzem

Zagadki słuchowe
Podczas wakacji korzystamy z różnych środków lokomocji. Posłuchajcie uważnie i powiedzcie, odgłosy jakich pojazdów słyszycie na nagraniu?
Odgłosy środków lokomocji
https://www.youtube.com/watch?v=kShLSH-J81A

Zabawa ruchowa przy piosence pt. Tańce połamańce.
https://www.youtube.com/watch?v=MG6iPAU2b0I

Wakacyjna wyprawa – malowanie farbami.
Zastanów się, gdzie chciałabyś/chciałbyś pojechać na wakacje i namaluj to miejsce.

Poproście Rodziców o przesłanie zdjęcia pracy.

Pozdrawiam Was serdecznie.

Kolorowe zabawy w liczenie.

Dodano: 12 czerwca 2020,9:21

Witam Krasnale
Dziś część długiego weekendu, zapraszam Was na ćwiczenia poranne, abyście się trochę poruszali i przygotowali do zabaw na podwórku, a może do wycieczek za miasto z Rodzicami.
https://www.youtube.com/watch?v=q11CFNK5xjA

Zabawy w liczenie z Olkiem i Adą

Przygotuj: w trzech kolorach patyczki do liczenia lub guziki, albo zakrętki lub wytnij  kółka z papieru, na karteczkach napisane cyfry od 1 do 7.

Zadanie 1
Olek poszedł z mamą na targ i kupił trzy koszyczki czereśni i dwa koszyczki truskawek. Ułóżcie przed sobą w jednej linii patyczki (lub inne przygotowane przez Was przedmioty) według wybranych dowolnie dwóch kolorów, np. 3 patyczki niebieskie (to są koszyczki czereśni) i 2 patyczki czerwone (a to koszyczki truskawek).
Ile koszyczków owoców kupili?
Policzcie patyczki razem, uzyskacie odpowiedź. Połóżcie przed sobą cyfrę ilustrującą liczbę przez Was podaną – ilość wszystkich koszyczków.

Zadanie 2
Mama miała 6 jabłek. 4 jabłka zjadła Ada.
Dzieci układają przed sobą 6 patyczków jednego koloru. 4 odsuwają na bok.
Ile jabłek zostało mamie?
Policzcie patyczki, które zostały przed Wami.

Zastanów się i wymyśl własne zadanie, jeśli napotkasz na trudności poproś o pomoc starsze Rodzeństwo, Mamę, Tatę lub Babcię czy Dziadka. Kolejne zadanie na pewno wymyślisz już sam. Do dzieła!

Zatańcz z Pszczółką Mają:
https://www.youtube.com/watch?v=UG-WU0ZbgK8

Zastanów się, gdzie chciałbyś się wybrać z Rodziną, może jak Olek i Ada do cioci?
Karty pracy „Olek i Ada” cz.5 s. 66
Wykonaj zadania zgodnie z poleceniami na karcie pracy.

Wspaniałej zabawy Kochani, zapowiada się ciepły dzień, korzystajcie z zabaw na powietrzu.

Do zobaczenia

Smaki , zapachy i odgłosy lata.

Dodano: 10 czerwca 2020,9:31

Witajcie Krasnale

Dziś na dworze szaro i smutno, trzeba się rozruszać. Zapraszam Dzieciaki i Ich Rodziców na ćwiczenia poranne przy muzyce
https://www.youtube.com/watch?v=6QOI1RRUL8o

Posłuchajcie rymowanki:
Gdy na wycieczkę chcesz wyruszyć,
Musisz mieć otwarte oczy i uszy.
Nos nastawiony na różne zapachy,
Usta na smak,
A dłonie – by dotykiem poznawać świat.

Przypomnijcie sobie, z jakich zmysłów korzystamy poznając świat wokół nas?
Tak, to zmysł: wzroku, smaku, węchu, słuchu i dotyku.
Natomiast oczy, język, nos, uszy, skóra to narządy zmysłów dzięki nim możemy odbierać, odczuwać nasze otoczenie.

Świat lata – zabawy badawcze

Kolory lata – pobudzanie zmysłu wzroku.
Rozejrzyjcie się proszę dokoła, jak wiele wokół nas barw.

Rozwiążcie zagadki:
Słonecznik swą nazwę zawdzięcza słońcu.
Powiedzcie, jaki kolor je łączy?                                             Żółty
Co wokół Ciebie ma kolor żółty?

Liście są takie i trawa też.
Jaki to kolor? Pewnie już wiesz.                                           Zielony
Powiedz, co widzisz zielonego?

Marchewka zawsze ten kolor kryje,
Ale też takie bywają dynie.                                                   Pomarańczowy
Czy potrafisz znaleźć jakiś pomarańczowy przedmiot?

Tego koloru szukajcie w makach
lub w muchomorze, co rośnie w krzakach.                         Czerwony
Wskaż, coś czerwonego?

Jakim kolorem pytam wszystkich
Maluje się fiołki lub śliwki.                                                      Filetowy
Fioletowy to ładny kolor, czy widzisz coś fioletowego?

W jakim kolorze borowik – elegant
na swoją głowę kapelusz przywdziewa.                               Brązowy
Poszukaj rzeczy w brązowym kolorze?

Gdy spojrzysz w górę na niebo
lub chabry zobaczysz w życie,
już będziesz wiedział na pewno
o jakim kolorze myślę.                                                           Niebieski
Wiele osób lubi kolor niebieski, czy jest w Twoim pokoju coś niebieskiego?

Brawo! Myślę, że bez trudu odnalazłeś wszystkie kolory?
Zastanów się i odpowiedz:
Z jakiego zmysłu korzystałeś by je zobaczyć ?    (zmysł wzroku)
Dzięki jakiemu narządowi było to możliwe?      (oczy)

Smaki lata – pobudzanie zmysłu smaku.
Przygotuj: miseczki z różnymi owocami, np. truskawkami i czereśniami.
Nazwij owoce na talerzykach, powiedz jaki mają kolor, jakiego są kształtu np. podłużne, okrągłe itp. Pamiętajcie, owoce są zdrowe i trzeba je jeść, należy jednak pamiętać o myciu ich przed jedzeniem.
Spróbuj owoców, które przygotowałeś. Określ ich smak.

Z jakiego zmysłu korzystałeś by określić smak ?    (zmysł smaku)
Dzięki jakiemu narządowi było to możliwe?         (język)

Zapachy lata – ćwiczenia oddechowe.
Przygotuj: wazon z kwiatami np. koniczyną, jaśminem lub innymi pachnącymi jeżeli masz z tym problem poproś mamę o trzy płatki kosmetyczne lub waciki skropione czymś co pachnie, np. wodą perfumowaną, płynem do mycia, sokiem z cytryny, zapachem do ciasta.
Nazwij kwiaty w wazonie. Pochyl się kolejno nad poszczególnymi kwiatami lub płatkami i powąchaj je: wciągnij powietrze nosem, wykonując długi głęboki wdech, a wydychaj ustami. Opisz jak pachną poszczególne kwiaty lub płatki.

Z jakiego zmysłu korzystałeś by poczuć zapach?    (zmysł węchu)
Dzięki jakiemu narządowi było to możliwe?         (nos)

Doświadczenia z wodą i piaskiem.
Przygotuj: miskę z wodą, papierową łódeczkę, plastikową rurkę, np. do napojów, drobny piasek.
Proszę, abyś podczas każdej zabawy uważnie obserwował i wsłuchiwał się w dobiegające dźwięki.
Zabawa 1: Połóż delikatnie papierową łódeczkę na powierzchni wody w misce, przesuwaj ją oddechem (dmuchając na nią).
Zabawa 2: Uderzaj lekko rękami o powierzchnię wody.
Zabawa 3:Dmuchaj w wodę przez plastikową rurkę (np. do napojów).
Zabawa 4: Zanurz dłonie w drobnym piasku, przesypuj go miedzy palcami, pocieraj go.
Podsumowanie doświadczeń.
Opisz dźwięki i odczucia, jakie można wytworzyć podczas zabaw wodą i piaskiem, np. pluskania i bulgotania, przesypywania, ciepło wody, suchość piaski, ziarenka piasku przy pocieraniu itp.

Z jakich zmysłów korzystałeś by je usłyszeć i odczuć ?    (zmysł słuchu i dotyku)
Dzięki jakim narządom było to możliwe?                        (uszy i skóra)

Karty pracy „Olek i Ada” cz.5 s. 69
Wykonaj zadania zgodnie z poleceniami na kartach pracy.

Gdy huśtasz się na huśtawce co czujesz na twarzy, a co odczuwasz ciałem?
Odpowiedz na pytanie i rysuj po śladzie oraz pokoloruj huśtawkę.

Wesoło spędźcie z Rodziną święto Bożego Ciała.

Miłego dnia Krasnale i do zobaczenia.

Nadchodzi lato

Dodano: 9 czerwca 2020,9:11

Witam Was cieplutko
Zapraszam na ćwiczenia poranne, mam nadzieję, że w nowym roku szkolnym nareszcie będziemy mogli razem ćwiczyć w przedszkolu tak jak te dzieci.
https://www.youtube.com/watch?v=2FFmLPlsFYU

Posłuchaj wiersza pt. Tato, czy już lato.

Powiedz, proszę! Powiedz tato
po czym można poznać lato?
Skąd na przykład wiadomo, że już się zaczyna?
Po prostu:
Po słodkich malinach;
Po bitej śmietanie z truskawkami;
Po kompocie z wiśniami;
Po życie, które na polach dojrzewa;
Po letnich ulewach;
Po słowiku, co wieczorami śpiewa;
Po boćkach uczących się latać;
Po ogródkach tonących w kwiatach;
Po świerszczach koncertujących na łące;
Po wygrzewającej się na mleczu biedronce;
Po zapachu skoszonej trawy i róż;
I… już!

Odpowiedz na pytanie:
– Po czym można poznać, że zbliża się lato?

Zatańczcie z pszczółką Mają
https://www.youtube.com/watch?v=UG-WU0ZbgK8

Przyjrzyj się uważnie obrazkom i powiedz za co lubimy lato?
A za co Ty lubisz lato?
Karty pracy „Olek i Ada” cz.5 s. 70, 71.
Wykonaj zadania zgodnie z poleceniami na kartach pracy.

Zabawa logiczna „Prawda czy fałsz?”
Powiedz, które z poniższych zdań są prawdziwe? Odpowiedz „tak” lub „nie”.
Latem wiewiórka zbiera orzechy.
Na początku lata zaczynają się wakacje.
Świerszcze koncertują latem.
Latem często pada kolorowy śnieg.
Maliny dojrzewają latem.
Latem często świeci słońce i jest bardzo ciepło.
W środku lata zasypiają niedźwiedzie.
Latem kąpiemy się w morzu.
Lepienie bałwana to ulubiona letnia zabawa dzieci.

Jeśli na wszystkie zdania zaznaczone na różowo powiedziałeś „tak”, czyli potwierdziłeś, że są prawdziwe, a na fioletowe „nie”, to zadanie wykonałeś dobrze. Wspaniale! Gratuluję!

Rozwiąż zagadkę:
Kolorowy most na niebie
co dzieci zachwyca,
Zjawia się gdy deszczyk pada
i słoneczko świeci.                            (tęcza)

Na widok tęczy zawsze robi mam się weselej. Zapraszam Was do pracy, zróbcie swoją tęczę wg poniższej instrukcji i powieście ją w swoim pokoju lub w kuchni na pewno wywoła uśmiech na twarzy Waszych rodziców i Waszej. Do dzieła!

https://www.youtube.com/watch?v=l5iPQ3zR91Q

Proszę o przesłanie zdjęć wykonanych przez Was tęcz, poproście o to Waszych Rodziców. W każdej będzie schowany Wasz uśmiech. Bardzo mi ich brakuje.

Ściskam Was mocno i do zobaczenia.

Zabawy z porami roku

Dodano: 8 czerwca 2020,9:19

Dzień dobry Krasnale

Pogoda dziś nie zapowiada się najlepiej, zaznaczcie zaobserwowane przez Was zjawiska pogodowe w Waszych Kalendarzach Pogody i zapraszam do ćwiczeń porannych przy muzyce
https://www.youtube.com/watch?v=xm93WFJ7bNs

Dziś moi drodzy przypomnimy sobie to co wiecie o porach roku oraz jakie miesiące na nie przypadają. Jestem przekonana, że nie będziecie mieć żadnych trudności.

Zapraszam, posłuchajcie wiersza P. Beręsewicza pt. Czemu?
Czemu styczeń nosi ciepłe skarpety?
Bo mu nogi marzną tak, że o rety!
Czemu luty taki blady, skąd smutki?
Bo się martwi, że jest taki króciutki.
Czemu marzec tak się złości i burzy?
Bo za wolno wraca wiosna z podróży.
Czemu kwiecień taki strój ma pstrokaty?
Bo gdzie spojrzy, wszędzie kwiaty i kwiaty.
Czemu maj jest zielony i świeży?
Coś się mamom na Dzień Matki należy.
Czemu czerwiec w krótkich spodniach już gania?
Bo to lato, czas na letnie ubrania.
Czemu lipiec taki dziwnie wesoły?
Cóż, wygląda, że nie tęskni do szkoły.
Czemu sierpień tak się śmiesznie nazywa?
Kiedyś z sierpem chodził rolnik na żniwa.
Czemu wrzesień wciąż się włóczy po lesie?
Szuka grzybów, może nam też przyniesie.
A październik? Czemu drzewa rumieni?
Bo w kolorach jest do twarzy jesieni.
A listopad? Czemu smutny i bury?
Bo mu liście z drzew zdmuchują wichury.
Czemu grudzień w biały puch się owinął?
Bo mu cieplej pod śniegową pierzyną.
Czemu na tym w wierszu kończą się słowa?
Bo tu rok się zaczyna od nowa.

Odpowiedzcie na pytania (mam prośbę do Rodziców lub Opiekunów proszę przeczytajcie dziecku ponownie nieparzyste wersy wiersza, które są pytaniami, a dziecko będzie udzielało odpowiedzi dotyczących każdego miesiąca):
– Jak nazywają się wszystkie miesiące razem?    (rok)

Każda pora roku kojarzy nam się z jakimś charakterystycznym dla niej kolorem zobaczcie jakie to barwy wg jeżyka, przypomnicie też sobie z jakich kolorów podstawowych powstają niektóre kolory pochodne. Pamiętacie nasze zabawy z kolorami? Oglądajcie film uważnie, będzie dla Was podpowiedzią do wykonania następnego zadania:
https://www.youtube.com/watch?v=zSbWTLhXyEE

Powtórzcie jeszcze raz jakie mamy pory roku: wiosna, lato, jesień, zima.
Każda z nich przypada na określone miesiące.
Przygotujcie: kredki, pisaki lub farby, cztery kartki i poproście Rodziców lub inną osobę, która opiekuje się teraz Wami, by napisała u góry każdej z nich nazwę innej pory roku.
Połóżcie przed sobą kartkę z napisem WIOSNA oraz przybory do rysowania lub malowania i posłuchajcie:
W marcu powiadają, że bociany wracają.
Kwiecień z kwiatów wianki plecie.
W maju słowiki pięknie śpiewają.
To są miesiące wiosenne. marzec, kwiecień, maj.
Narysujcie lub namalujcie na kartce z czym jeszcze kojarzy Wam się wiosna.
Teraz, połóżcie przed sobą kartkę z napisem LATO i posłuchajcie:
Czerwiec obwieścił, że na drzewach moc czereśni.
W lipcu na plaży słońce mocno praży.
W sierpniu tak to zwykle bywa, że czas na żniwa.
Powtórzcie nazwy usłyszanych teraz miesięcy: czerwiec, lipiec, sierpień. To miesiące lata.
Narysujcie lub namalujcie na kartce to o czym myślicie, gdy słyszycie „lato”.
Połóżcie przed sobą kartkę z napisem JESIEŃ, posłuchajcie:
Wrzesień wrzosy w koszu niesie.
W październiku grzybów bez liku.
W listopadzie nie ma już liści w sadzie.
Wymieńcie nazwy usłyszanych teraz miesięcy: wrzesień, październik, listopad, to są jesienne miesiące.
Narysujcie na kartce przed sobą to co Wam kojarzy się z jesienią.
Czy macie już przed sobą kartkę z napisem ZIMA? Kto się tego domyślił i tak zrobił to brawa dla niego! Posłuchajcie:
Grudzień zawołał, że jedzie już Mikołaj.
W styczniowe poranki biegniemy na sanki.
Radzi luty: załóż ciepłe buty!
Zaraz po powtórzeniu nazw zimowych miesięcy: grudzień, styczeń, luty, narysujcie coś zimowego.
Wasze prace na pewno są piękne. Bardzo chciałabym je zobaczyć.
Drodzy Rodzice proszę prześlijcie mi je, jeśli będzie ich choć kilka. Wszystkie dzieci zobaczą je na prezentacji o porach roku.

Na zakończenie wykonajcie własny taniec przy piosence o niektórych zjawiskach pogodowych, powtarzajcie ich nazwy:
https://www.youtube.com/watch?v=pptRuejoWOY

Miłej pracy Kochani.

 

Zabawy z przyjaciółmi

Dodano: 5 czerwca 2020,9:04

Witam Was cieplutko

Zapraszam wszystkie Krasnale i ich Opiekunów na ćwiczenia poranne przy muzyce
https://www.youtube.com/watch?v=OgvPBSVAQfw

Posłuchajcie wiersza Agaty Widzowskiej pt. Dzieci na Ziemi.
Na kuli ziemskiej bawią się dzieci,
cieplutkie słonko dla nich wciąż świeci,
a księżyc mruga oczkiem na niebie
do wszystkich ludzi, również do ciebie.
Zulu z Afryki chodzi po drzewach,
a Chinka Inka jak ptaszek śpiewa.
Eskimos Bubu gra w piłkę z foką,
na słoniu jeździ Hindus Namoko.
Dzieci się różnią kolorem skóry,
jednak są dumne ze swej kultury
i choć w dziwacznych mówią językach,
pragną się bawić, tańczyć i brykać!
Inka i Zulu, Bubu, Namoko
chcą być kochane, śmiać się szeroko,
jeść smakołyki, dbać o zwierzęta,
a zamiast wojen mieć tylko święta!
– Niech wam się spełnią wszystkie marzenia –
tak, robiąc obrót, powiada Ziemia.

Jeśli słuchaliście wiersza uważnie to z łatwością odpowiecie na pytania. Starajcie się odpowiadać zdaniami:
O jakich dzieciach była mowa w wierszu?
Na jakim kontynencie mieszka: Zulu z Afryki, Chinka Inka, Innuita Bubu, Hindus Namoko?
Czym różnią się między sobą dzieci?
Co mają ze sobą wspólnego?

Pokoloruj jeden z rysunków


Odłóż go do swojej teczki po ukończeniu pracy i poproś Mamę lub Tatę o przesłanie zdjęcia na naszą stronę facebooka.

Zabawa naśladowcza Lusterko.
Rodzic z dzieckiem stają naprzeciwko siebie. Dziecko jest lustrem, a Rodzic przegląda
się w nim. Dziecko, które jest lustrem, wykonuje takie same ruchy jak Rodzic stojący przed nim. Podczas zabawy należy zwrócić uwagę na zjawisko odbicia lustrzanego, czyli odbicia odwróconego podczas naśladowania ruchów osoby stojącej przed lustrem.

Ćwiczenie rozwijające spostrzegawczość
Karty pracy „Olek i Ada” cz.5 s. 64
Wykonaj zadania zgodnie z poleceniami na karcie pracy

Zabawy o charakterze matematycznym
Poznawanie narzędzi służących do pomiaru długości.
Przygotuj: linijkę, tasiemkę, tekturkę (każde o długości 50 cm). Jeżeli nie mają Państwo linijki o wskazanej długości to może być inna, w tym przypadku pozostałe przedmioty powinny być tej samej długości co linijka.

Obejrzyjcie przygotowane z Rodzicami narzędzia posłużą Wam one do pomiaru długości. Przyłóżcie je do siebie i porównajcie, czy mają one taką samą długość.

Zabawy sportowe – mierzenie odległości za pomocą narzędzi pomiarowych.
Mierzenie będzie polegało na sprawdzeniu ile razy dało się ułożyć na danym odcinku całe narzędzie pomiarowe.
Przygotuj: Piłeczkę do ping-ponga, linijkę o długości 50 cm lub innej, skakankę.

Ułóż skakankę na podłodze i ustaw się na linii wyznaczonej przez skakankę. Połóż się na brzuchu, a przed sobą ułóż piłeczkę do ping-ponga. Dmuchnij na nią tak, aby piłeczka poturlała się jak najdalej do przodu. Zmierz odległość, jaką pokonała piłeczka za pomocą linijki (proszę pomóc dziecku). Zabawę proszę powtórzyć.

Przygotuj: Tasiemkę o długości 50 cm lub innej, skakankę.
Ułóż skakankę na podłodze i ustaw się na linii wyznaczonej przez skakankę. Wykonaj z tego miejsca skok w dal. Zmierz odległość, jaką udało Ci się pokonać za pomocą tasiemki (proszę pomóc dziecku). Zabawę proszę powtórzyć.

Przygotuj: Tekturkę o długości 50 cm, skakankę.
Ustaw się na linii wyznaczonej przez rozłożoną skakankę. Postaw jak najdłuższy krok. Zmierz jego długość za pomocą tekturki. ( proszę pomóc dziecku). Zabawę proszę powtórzyć.

Gdy zabawa się skończy, porównaj przydatność narzędzi wykorzystanych do pomiaru. Którym z nich najłatwiej było Ci mierzyć odległość.

Bardzo proszę o przesłanie zdjęć lub filmiku z zabaw matematycznych.

Karty pracy „Olek i Ada” cz.5 s. 65
Wykonaj zadania zgodnie z poleceniami na karcie pracy.

Do zobaczenia

Inni, a jednak tacy sami

Dodano: 4 czerwca 2020,9:07

Dzień dobry Kochani

Zapraszam Was moi Drodzy i Waszych Rodziców lub opiekunów na ćwiczenia poranne przy muzyce
https://www.youtube.com/watch?v=OZTYeTEZ2wA

Posłuchajcie wiersza A. Widzowskiej: „Małe cuda”
To nieprawda, że dorośli najmądrzejsi są pod słońcem,
bo kto uczy ich radości? Małe roześmiane brzdące!
Tak wspaniale być maluchem, biegać boso, liczyć mrówki,
koniec tęczy mieć za uchem, łowić ryby na sznurówki.
Wszystkie dzieci są ciekawe, chcą znać pismo i cyferki,
badać to, co piszczy w trawie, wiedzieć, czemu słoń jest wielki.
Gdy się dziecku coś nie uda i popada w tarapaty,
wspieraj je, a sprawisz cuda, nie krzycz głośniej od armaty!
Dzieci lubią być słuchane, kiedy mówią coś z powagą,
a gdy czasem chcą być same, mają też do tego prawo.
Nikt nie może szturchać dziecka, straszyć klapsem ani pasem,
śmiać się, gdy mu leci łezka, lub nazywać go głuptasem.
Czasem dzieci są marudne, płaczą z żalu lub ze złości,
są samotne, śpiące, brudne, ale zawsze chcą miłości!
Gdy się duzi bawią z dziećmi w śmichy-chichy, poczytajki,
świat jest piękny i bezpieczny, lepszy od zmyślonej bajki.

Mam nadzieję, że uważnie słuchaliście wiersza, obejrzyjcie obrazek poniżej i spróbujcie odpowiedzieć na pytania:

  • Jak myślicie, czy dorośli zawsze wszystko wiedzą?
  • Czego dorośli mogą nauczyć się od dzieci?
  • Czego dzieci oczekują od dorosłych?

Pamiętajcie, że nie wszyscy są tacy sami i to, że ktoś jest inny nie oznacza, że jest gorszy.

  • Jak uważacie, czy wszystkim dzieciom jest dobrze?
  • Czy dzieci też powinny przestrzegać swoich praw?

Zabawa ruchowa z piłką z elementem toczenia
Ustawcie w rzędzie trzy poduszki lub duże pluszaki w odległości umożliwiającej swobodne toczenie piłki między nimi. Wyznaczcie miejsce startu i spróbujcie toczyć piłkę slalomem między nimi po raz pierwszy popychając piłkę nogą, po raz drugi głową poruszając się na czworakach . Ostatnią poduszkę/pluszaka otoczcie dookoła i z piłką w dłoniach pobiegnijcie na miejsce startu. Zabawę powtórzcie. Ciekawe komu z Was się uda.

Michaś
Obok domu Olka i Ady stał niewielki domek z ogródkiem, był pusty i smutny. Jednak pewnego dnia wszystko się zmieniło. Domek, jakby poweselał. Zamieszkała w nim rodzina z dziećmi. Olek wiedział, że dwoje dzieci chodziło do szkoły, tej niedaleko jego przedszkola. Młodszego chłopca o jasnych włosach, widział czasem w oknie i gdy pomachał do niego, ten uśmiechnął się i też pomachał. Czasem zastanawiał się, dlaczego nie widzi go biegającego z rodzeństwem po podwórku. Jednak w środę, gdy z kolegami z drużyny rozgrywali mecz wszystko się wyjaśniło, nawet to, że chłopiec z okna to Michaś.
Karty pracy „Olek i Ada” cz.5 s. 56
Obejrzyjcie historyjkę obrazkową i spróbujcie ją opowiedzieć.
Czy już wiecie, który chłopiec mieszka w małym domku?
Skąd Olek teraz wie jak ma na imię?
Jak myślicie co było dalej?
Może …

Nie zapomnijcie na karcie pracy narysować kół po śladzie oraz dokończyć je tak, aby wyglądały jak pierwsze.
Przypomnij sobie, jaki kształt ma piłka? Tak, to kula.
A jaki kształt ma talerz? Oczywiście, ten kształt to koło.
Poszukaj w swoim otoczeniu przedmiotów w kształcie kuli i w kształcie koła.
Jakich przedmiotów więcej odnalazłeś w kształcie kuli, czy koła?
Karty pracy „Olek i Ada” cz.5 s. 62
Wykonaj zadania zgodnie z poleceniami na karcie pracy.

Do zobaczenia

Poznajemy inne kultury

Dodano: 3 czerwca 2020,9:14

Witam Was Dzieci

Zapraszam Was i Waszych Rodziców lub opiekunów na ćwiczenia poranne

Szukamy żółtego – zabawa orientacyjno-porządkowa.
Dziecko biega w rytm muzyki lub rytmicznego klaskania Rodzica lub opiekuna. Na przerwę w muzyce (klaskaniu) odnajduje w pokoju przedmiot w kolorze żółtym i staje przy nim. Zabawę powtarzamy kilka razy. Za każdym razem dziecko wybiera inny przedmiot.
Malujemy tęczę – ćwiczenie dużych grup mięśniowych.
Dziecko stoi w lekkim rozkroku. Unosi do góry obie ręce i łączy dłonie, następnie przenosi ręce w prawą stronę, przechylając jednocześnie w tym samym kierunku tułów (nie odrywając nóg od podłogi). Rysuje tęczę – powoli przenosząc wyprostowane ręce nad głową w lewą stronę (zataczając łuk) z równoczesnym pochyleniem tułowia. Ćwiczenie powtarza kilka razy.
Skaczemy na skakance – zabawa ruchowa z elementem skoku i podskoku.
Dziecko spaceruje po pokoju w rytm muzyki lub klaskania Rodzica lub opiekuna. Na hasło: Skacz obunóż – naśladuje skakanie obunóż na skakance (nogi pozostają złączone). W dalszej części zabawy Rodzic zmienia polecenia, np.: Skacz na prawej nodze. Skacz na lewej nodze. Skacz krzyżykiem (dziecko krzyżuje nogi i skacze w miejscu).
Figurkizabawa bieżna.
Dziecko biega w rytm muzyki. Podczas kolejnych przerw w muzyce zatrzymuje się chwilę stojąc w bezruchu.
Marsz po obwodzie koła – ćwiczenie uspokajające.
Dziecko maszeruje po obwodzie koła na zmianę: na palcach i na piętach.

Posłuchajcie opowiadania Małgorzaty. Strękowskiej-Zaremby pt. Karim.
– Karim jest super! – Olek, usadowiony przy rodzinnym stole, opowiadał wujkowi Jackowi wrażenia z przedszkola. – Dzięki niemu wygraliśmy konkurs na album o Warszawie. Pokazaliśmy album tacie Marty, żeby już więcej nie mówił, że Karima trzeba przenieść do młodszej grupy, bo w zerówce nie da sobie rady i będzie nam tylko przeszkadzał w nauce.
– I co, zmienił zdanie o Karimie? – spytała mama.
– Chyba tak, bo nawet mu pogratulował.
– Karim? To ten Arab, który ostatnio doszedł do waszej grupy? – upewnił się wujek.
– On nie nazywa się Arab, tylko Karim Hassan. Jego rodzice są lekarzami. Pochodzą z Egiptu i pracują w Polsce. Zostali tu po studiach medycznych. Nikt nie rysuje tak jak on – podkreślił Olek.
– Mówiłeś, że Karim nic nie umie. Stoi pod ścianą i milczy – przypomniał tata.
– Stał, bo wstydził się odezwać, ale już nie stoi.
Mama Olka położyła na stole gorące danie.
– Częstujcie się, póki ciepłe – zachęcała.
Wujek nachylił się nad półmiskiem.
– Co to takiego? Tak dziwnie pachnie.
– Kofta – arabskie kotleciki z baraniny – wyjaśniła mama.
– Arabskie… to ja dziękuję. Wystarczą mi słodycze – wujek sięgnął do talerza z ciastkami. – Kolega mówił, że te arabskie potrawy to nie dla ludzi – stwierdził.
Olek podniósł na wujka zdziwiony wzrok.
– Mówisz jak mama Franka. Zabroniła mu spróbować ciastek, które mama Karima upiekła dla naszej klasy.
– Ma rację. Ja bym nie tknął tych arabskich wynalazków – powiedział wujek z przekonaniem.
Olek uważał, że ciastka Karima to po prostu pycha. Zanim jednak on i jego grupa przekonali się, jak smakują, dzieci obserwowały nowego kolegę trochę nieufnie. Miał czarne włosy, czarne oczy i śniadą cerę, poza tym niczym się nie wyróżniał, ale gdy się odezwał, wywołał burzę śmiechu. Zamiast „dzień dobry” powiedział „dzobi”, a zamiast „cześć” – „ehsz”. Potem stanął pod ścianą i wcale się nie odzywał. Ściskał pod pachą misia z urwanym uchem i za nic nie chciał się z nim rozstać. Grupa uznała, że jest dziwny.
W sali było tyle nowych zabawek, a on wolał starego misia. Dopiero kilka dni później, kiedy dzieci zajęły się rysowaniem, Karim odłożył misia i wziął kredki do ręki. Raz-dwa i wyczarował na kartce wyścigowe auto.
– Ładne. Narysujesz mi pociąg? – spytał Olek.
Karim uśmiechnął się i raz-dwa-trzy pociąg pędził po torach.
– Brawo! – pochwaliła go pani.
Do Karima ustawiła się kolejka dzieciaków, a on rysował im samochody, pociągi, samoloty i nawet psy i koty. Potem była zabawa w pociąg i nikogo już nie śmieszyło, że nowy kolega nie mówi poprawnie po polsku. Zresztą, żeby bawić się w pociąg, wystarczy powtarzać: tu-tu, tu-tu, tu-tu. Karim „tututał” tak samo jak wszyscy. Jego miś też się przydał, bo kiedy pociąg się wykoleił, miś odegrał rolę rannego pasażera. Gdy po paru dniach Karim zachorował, wszyscy w grupie okropnie się martwili. Niecierpliwie czekali, aż wróci, żeby razem z nim tworzyć album o Warszawie. To właśnie po powrocie z choroby przyniósł ciastka, których Franek nie chciał skosztować.
– Gdyby mama Franka ich spróbowała, na pewno zmieniłaby zdanie. Są pyszne, prawda, wujku? – zapytał chytrze Olek.
Wujek przełknął ciastko, odchrząknął i zrobił niezbyt mądrą minę. – To te? – spytał, wskazując talerz z ciastkami, który prawie już opróżnił.
Olek uśmiechnął się od ucha do ucha. – Dostałem je od Karima dla Ady. Masz szczęście, że nie zdążyła wszystkich zjeść.
Wujek Jacek zaśmiał się w głos. – Zawstydziłeś mnie, mądralo. Są przepyszne. Chyba spróbuję też kotlecików, bo jak widzę, zaraz się skończą. Tylko nie mówcie cioci, że zjadłem tyle słodyczy.
Rodzina obiecała zachować tajemnicę. Olek z radością przyglądał się, jak wujek pałaszuje „arabskie wynalazki”. Mamę Franka też uda się przekonać. Przecież to, co obce i nieznane, nie musi być gorsze. Grupa wymyśliła Dzień Kuchni Arabskiej w przedszkolu. Wszyscy rodzice dostaną zaproszenia ozdobione przez Karima. Pani już się zgodziła.

– Czy wiecie co znaczy słowo tolerancja?
Tolerancja to poszanowanie uczuć, poglądów, upodobań, wiary, obyczajów i postępowania innych, nawet wtedy, gdy są zupełnie inne od naszych, albo zupełnie z nimi nie zgadzamy. To zgoda na odmienność i różnorodność.
– Jak myślicie czy wujek Jacek jest tolerancyjny?
– A mama Franka?
Dziś poznamy jeszcze drugie słowo, to akceptacja.
– Czy ktoś z Was słyszał już to słowo, a może wie co ono oznacza?
Akceptacja – wyrażenie zgody na coś, przychylna ocena, zgodzenie się z tym co ktoś mówi lub robi.
– Jak sądzicie, kto w opowiadaniu jest tolerancyjny?
– Jakie zachowania nam o tym mówią?
(Olek i większość jego kolegów – uważają Karima za swojego kolegę, Olek dobrze o nim mówi
mama Olka – przyrządza arabskie potrawy być może z przepisu mamy Karima
pani z przedszkola – zgodziła się na pomysł dzieci – Dzień Kuchni Arabskiej, zachęcała dzieci do wspólnych działań: zabaw, tworzenia albumu o Warszawie)
– Czy według Was Karim ma przyjaciół w swojej grupie?

Zabawa ruchowa o charakterze tanecznym przy ulubionej piosence dziecka

Każdy z Was na pewno chciałby mieć przyjaciół lub kolegów, wtedy każda zabawa jest ciekawsza, miło jest mieć z kim porozmawiać, pośmiać się, zapytać o radę, uzyskać pomoc)
Pomóżcie Olkowi odnaleźć jego przyjaciół
Karty pracy „Olek i Ada” cz.5 s. 58
Wykonaj zadania zgodnie z poleceniami na karcie pracy

Posłuchajcie wiersza B. Szelagowskiej pt. „Mój przyjaciel”
Karty pracy „Olek i Ada” cz.5 s. 60 – 61
Wykonaj zadania zgodnie z poleceniami na kartach pracy.
Zastanówcie się kto jest Waszym przyjacielem?
Jeśli masz z nim zdjęcie poproś Mamę lub Tatę o przesłanie go na grupowego facebook’a lub mojego messenger’a. Jeśli zdjęć będzie choć kilka stworzymy galerię przyjaciół.

Miłej zabawy

Moje marzenia

Dodano: 2 czerwca 2020,9:08

Witajcie Krasnale

Mam nadzieję, że wczoraj świetnie się bawiliście.

Zapraszam Was moi drodzy na ćwiczenia poranne przy piosence, postarajcie się zatańczyć jak prowadzący ćwiczenia
https://www.youtube.com/watch?v=ymigWt5TOV8

Dzisiaj porozmawiamy sobie o czymś bardzo przyjemnym, o marzeniach.
Na początku postarajmy się odpowiedzieć na pytanie co to są marzenia.
Marzenia to coś, co sobie wyobrażamy i chcielibyśmy to otrzymać, na przykład w prezencie od świętego Mikołaja czy mamy. Marzenia najpierw są tylko w naszych myślach czyli w głowie i ich nie widać. Gdy się spełnią – można je zobaczyć. Marzymy nie tylko o zabawkach, ale również o tym, aby coś się wydarzyło lub by dobrze się uczyć, albo, by wyzdrowiał kolega z grupy i szybko wrócił do przedszkola lub babcia, która piecze wspaniałe ciasta.

Posłuchajcie piosenki o marzeniach i obejrzyjcie filmik:
https://www.youtube.com/watch?v=uMRRK73w8M8&feature=share&fbclid=IwAR1xNydG5ecERwhctENnn9vCdvWhXAB9tZzE9COM-E1J9CSbL8IvEm0H4ec
– Powiedz, proszę jakie marzenia miały dzieci z piosenki?
– A jakie są Twoje marzenia, opowiedz o tym Rodzicowi lub innemu opiekunowi?

Moje marzenia – przygotuj różnorodne kredki lub farby i narysuj (namaluj)swoje marzenie.
Bardzo proszę o zdjęcia prac dzieci i przesłanie na mój Messenger

Marzeniem Olka jest zostać piłkarzem.
Karty pracy „Olek i Ada” cz.5 s. 63
Wykonaj zadania zgodnie z poleceniami na karcie pracy.

Zabawa rozwijająca wyobraźnię i mowę.
– Marzeniem Ady jest zjazd po kolorowej tęczy?
Popatrz na poniższą ilustrację i opowiedz jak to się stało, że dzieci znalazły się na tęczy?

Powodzenia