Ekolaczki - Przedszkole nr 15 w Zawierciu

Ekolaczki

ekolaczki logo

Grupa II "Krasnale":

Witajcie Krasnale

Dodano: 12 kwietnia 2021,8:55

Witam Was ciepło

Dziś zaczynamy od ćwiczeń w mówieniu.

 Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego – ćwiczenia warg 
1. Wymawianie na przemian „ a-o” przy maksymalnym oddaleniu od siebie wargi górnej i dolnej.
2. Oddalanie od siebie kącików ust – wymawianie „ iii”.
3. Zbliżanie do siebie kącików ust – wymawianie „ uuu”.
4. Naprzemienne wymawianie „ i – u”.
5. Cmokanie.
6. Parskanie / wprawianie warg w drganie/.
7. Masaż warg zębami ( górnymi dolnej wargi i odwrotnie).
8. Dmuchanie na płomień świecy, na watkę lub piłkę pingpongową.

Ćwiczenia te mogą stać się okazją do wspólnej zabawy rodziców z dzieckiem.

A teraz posłuchajcie opowiadania pani Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby:

Kaczęta, prosięta… konięta?

Olek, Ada i dziadkowie odwiedzili ciocię Anielę. Ciocia mieszka na wsi, daleko od miasta. Ma tam własne gospodarstwo. Olek był kiedyś u cioci i zaprzyjaźnił się ze źrebakiem. Nie mógł się doczekać, kiedy zobaczy go ponownie. Ada jechała tam po raz pierwszy. Cieszyła się, że będzie mogła głaskać i karmić zwierzęta, które hoduje ciocia. Kiedy tylko stanęła na podwórku, wykrzyknęła:
– Mogę pogłaskać owieczkę?
Ciocia zatrzymała ją w ostatniej chwili. – Lepiej nie, to baran z twardymi rogami, nie lubi głaskania.
Ada zrobiła krok w tył, ale już po chwili biegła przez podwórko.
– Olek! Ciocia ma łabędzie! – piszczała zachwycona.
– Oj, Ado, Ado, to nie łabędzie! To gęsi!
Olek aż za brzuch się złapał. Gęsi rozbiegły się w cztery strony świata, za to gąsior wyciągnął długą szyję, zasyczał groźnie i złapał dziobem za sznurowadło u buta Ady.
– Ty łobuzie, nie strasz mi gości – skarciła go ciocia. Wzięła Adę za rękę. – Chodźmy do kurnika. Zobaczysz kury i malutkie kurczęta. Jest też gęś z gąsiętami i kaczka z kaczętami. Będziesz mogła je głaskać bez problemów.
Olek skrzywił się. Wolałby od razu pobiec do źrebaka. Dziadek musiał się tego domyślić, bo powiedział:
– Ada pójdzie z ciocią, babcia odpocznie w domu po podróży, a my zajrzymy do stajni. Do koni i źrebaków.
Kiedy po godzinie wszyscy wrócili do domu, dzieci zasypały babcię opowieściami o swoich przygodach.
– Źrebak się do mnie uśmiechnął! Poznał mnie! Pokazał wszystkie zęby w uśmiechu i zawołał „I-haa!”. To na pewno znaczyło „dzień dobry”! – mówił uradowany Olek.
– A mnie pocałowało prosię – chwaliła się Ada.
Ciocia potwierdziła. Gdy Ada pogłaskała wszystkie dwadzieścia kurcząt, dziesięć gąsiąt i pięć kacząt, poszły do chlewni. „Tutaj są świnie z prosiętami”, uprzedziła ją ciocia. Wzięła jedno różowe prosię na ręce i podsunęła Adzie do pogłaskania. Prosię, niewiele myśląc, trąciło Adę noskiem w policzek i chrząknęło.
Ada była zachwycona. Potem odwiedziła owce z owieczkami i barankami. Nie odważyła się jednak na ich pogłaskanie, chociaż ciocia zapewniała, że owcze dzieci, nawet te z małymi różkami, nie są groźne.
Później, już razem z dziadkiem i Olkiem, poszli do obory, do krów i cieląt. Co się tam wydarzyło, tego dzieci nie opowiedziały. Zdradzę wam w tajemnicy, że jedna z krów pacnęła Adę ogonem w nos.
– Nic nie mówicie o krowach? – zdziwiła się babcia.
– Bo krowie ogony brzydko pachną – wyjaśniła Ada, krzywiąc się przy tym okropnie.
– A wiesz, czego się dziś nauczyłam? – pospiesznie zmieniła temat. – Posłuchaj: dziecko kury to kurczątko, gęsi – gąsiątko, kaczki – kaczątko, świnki – prosiątko, konia – koniątko, a krowy – krowiątko – wyliczyła.
Ciekawe, dlaczego ciocia, dziadkowie i Olek śmiali się długo i głośno.

Opowiedz powyższe opowiadanie opiekunowi, który Ci je czytał. (jeśli dziecko nie będzie pamiętało co się wydarzyło można mu zadawać pytania).
Postaraj się wypowiadać zdaniami. Na pewno Ci się uda jeśli się zastanowisz.
Naśladuj odgłosy i sposób poruszania się wymienionych pod obrazkiem zwierząt.
Jeżeli nie pamiętasz jak nazywają się dzieci zwierząt lub chcesz sobie utrwalić nazwy obejrzyj film:
https://www.youtube.com/watch?v=E5bWIQo182c

Narysuj świnkę wg wierszyka
https://www.youtube.com/watch?v=p7n-6jFiIAc

Miłej zabawy

Witajcie przedszkolaki

Dodano: 9 kwietnia 2021,8:40

Zapraszam wszystkie Krasnale oraz ich Opiekunów na ćwiczenia poranne przy muzyce

https://www.youtube.com/watch?v=OgvPBSVAQfw

 

Czy wiecie z czego wyrasta roślinka? (z nasionek). Zapewne macie w domu jakieś nasionka np:, groch, fasolę, dynię, słonecznik. Obejrzyjcie je dokładnie i powiedzcie czym się różnią.

Zakładamy hodowlę fasoli

Co jest potrzebne?

– 3 nasiona fasoli (proponuję fasolę “Jaś”, bo nasiona są duże i dobrze widoczne są ich wszystkie części oraz zmiany w nich zachodzące, inne odmiany są również dobre)

– słoik 0,25 l

– podstawka – miseczka pod słoik

– gaza

– gumka recepturka

Co zrobić?

Gazę złożoną 2-krotnie naciągnąć na słoik i przymocować do niego gumką. Palcem wcisnąć gazę do środka słoika, tak, aby powstał dołek, w którym należy umieścić nasiona. Nadmiar gazy obciąć. Do słoika wlać wodę tak, aby nasiona były stale wilgotne. Gaza nasiąka wodą i za jej pośrednictwem woda spływa do spodeczka. Z tego względu należy kilka razy dziennie uzupełniać wodę w słoiku, aby zapewnić nasionom ciągły dostęp wilgoci. Gdy pojawią się korzenie nie będzie konieczne tak częste uzupełnianie wody.

Tak powinna wyglądać prawidłowo przygotowana hodowla

Przyroda na 6: Jak założyć hodowlę fasoli? - instrukcja dla Ucznia

Zachęcam Was do codziennej obserwacji uprawy.

Posłuchajcie piosenki Wiosna w ogródku w wykonaniu Fasolek.

 

https://www.youtube.com/watch?v=gpZElYqu1Ag&ab_channel=TutorialFunTV

 

Zabawa „Zbieramy nasionka” – rozsypcie na dywanie kilka nasion fasoli, tak aby dało się między nimi spacerować. Włączcie swoją ulubioną piosenkę:

– spacerujcie między fasolkami, tak aby jej nie nadeptać,

– biegajcie lub skaczcie między fasolkami, tak aby jej nie nadeptać,

– pozbierajcie fasolki.

Jeśli nie macie fasoli możecie wykorzystać klocki.

Ćwiczenia słuchowe „Ile fasolek w środku”. Potrzebne nasiona fasoli (lub monety) oraz słoik.

Dziecko zamyka oczy lub siada tyłem do rodzica. Rodzic powoli wrzuca fasolki do słoika (tak, żeby dziecko zdążyło policzyć). Dziecko odpowiada ile fasolek jest w słoiku. Następnie rodzic wysypuje nasionka ze słoika i przelicza wspólnie z dzieckiem.

Zabawa rozwijająca wyobraźnię „Fasolkowe obrazki”. Potrzebne będą: kolorowa kartka z bloku i garść fasolek. Dzieci układają dowolną kompozycję na kartce.

Życzę Wam udanej zabawy

Dzień dobry Krasnale

Dodano: 8 kwietnia 2021,12:55
Witajcie kochane przedszkolaki.  Zapraszamy Was do zabawy rytmicznej:
„Słonko po deszczu” – M. Kownacka
Pada deszczyk! Pada deszczyk!i po liściach tak szeleści…

(Dzieci w przysiadzie bębnią rytmicznie palcami w podłogę)

 

Zatuliły kwiatki płatki,

główki chylą do rabatki!

Kap! Kap! Kap!

(Dzieci opuściły nisko głowy)

 

Deszcz ustaje – płyną chmury –

Kwiaty wznoszą się do góry!

Ho! Ho! Ho!

(Dzieci wznoszą stopniowo głowy i ramiona w górę)

 

Wiatr tu pędzi na wyścigi.

Wiatr kołysze nam łodygi!

Wiu! Wiuu! Wiuuu!

(Dzieci w rozkroku kołyszą się na boki)

 

Biegną dzieci tu z ochotą:

Uważajcie – takie błoto!

Hyc! Hyc! Hyc!

(Dzieci biegną na palcach)

 

Byle słonko nam nie zgasło –

róbmy prędko z błota – masło!

Chlap! ciap! ciap!

(Dzieci przebierają nogami w miejscu)

 

Teraz – baczność – kroki duże –

przeskoczymy przez kałużę!

Hop! Hop! Hop!

(Bieg i skoki)

 

Już pogoda – słonko świeci,

maszerują w pole dzieci –

Raaz – Dwaa – trzyy!

(Dzieci maszerują rytmicznie, akcentując stopą pierwszy krok i klaskaniem następny)

Miłej zabawy

Witajcie Krasnale

Dodano: 8 kwietnia 2021,8:30

Zapraszam rodziców do przeczytania dzieciom bajki „Czerwony tulipan”, może któregoś dnia, gdy będzie cieplej wybierzecie się razem aby obejrzeć tulipany w ogrodzie, parku lub kwiaciarni

W ogródku zaczęły pojawiać się pierwsze ślady wiosny. Z ziemi zaczęły wystawiać główki przebiśniegi. Ale co to? Z ziemi wychylił swoją główkę tulipan. Przebiśniegi i krokusy zaczęły się dziwić takiemu zachowaniu. Postanowiły więc ostrzec tulipana.
-Panie tulipanie, jeszcze za wcześnie na pana wyrastanie. Nich pan rozejrzy się dookoła. Jeszcze śnieg leży dookoła. Miejże pan rozum i schowaj się do ziemi.
Na to tulipan tak powiada:
– Ja się wcale nie boję śniegu. Poczułem ciepłe promienie słońca i zrobiło mi się zielono w głowie. Nic na to nie poradzę, inaczej głowę sobie rozsadzę. Muszę te liście zielone wypuści na drugą stronę.
Przebiśniegi się obraziły, kwiatki swoje od tulipana odwróciły i tak rozmawiały między sobą:
– Kto to widział, kto to słyszał, aby tulipany kwitły razem z nami. Jakiś dziwak i odmieniec ten tulipan. Czy myślisz, że uda mu się wytrzymać takie zimno?
Drugi przebiśnieg zadumał się przez chwilkę i odpowiada:
¬Szkoda mi tego biedaka. Jest uparty i zadziorny, ale nic mu to nie pomoże, jeśli śnieg zasypie nasz ogródek. Zmarzną mu jego listki i nikt nie będzie mógł podziwiać jego pięknego czerwonego kielicha tej wiosny. Może jeszcze raz powinniśmy ostrzec go przed śniegiem i mrozem?
Pierwszy przebiśnieg zerknął na wyrastającego tulipana i też zrobiło mu się żal biedaka. Zwrócił się jeszcze raz do tulipana.
-Panie tulipanie, nich się pan opamięta. Noce są takie zimne, czasem mróz zagląda do nas. We dnie śnieg zimny pada i wiatr chłodny nas smaga. Niech pan schowa swoją głowę i poczeka na cieplejsze dni.
Tulipan popatrzył na swoje wątłe jeszcze listki, na ogródek i przebiśniegi. Faktycznie, nie widział żadnego swojego towarzysza. Może to oni zaspali, a może on obudził się za wcześnie? Może przebiśniegi mają rację, że jeszcze za zimno dla niego? Ale cóż on teraz może zrobić? Jak schować swoją główkę do ziemi, jak listki już zielone? Zapytał więc:
-Ale co ja mam zrobić? Nie mogę się już schować.
Przebiśniegi popatrzyły, pomyślały i postanowiły pomóc tulipanowi. Zaczęły prężyć swoje główki do słońca, aby ktoś je w końcu dojrzał.
Przez ogródek przechodziła mała Kasia i zauważyła przebiśniegi. Zaczęła się im przyglądać i uśmiechać do nich. Zauważyła jeszcze małe zielone listki. Nie mogła odgadnąć, co to jest za kwiatek. Pobiegła, więc do mamusi i przyprowadziła do ogrodu. Mama pochyliła się i rozpoznała listki tulipana. Zdziwiła się, że tak wcześnie się one pojawiły. Potem powiedziała do Kasi:
– Kasieńko, to tulipan, ale on może zmarznąć. Zabierzemy go do domu. Przynieś mi proszę małą łopatkę, wykopiemy go i zabierzemy do domu. Gdy zrobi się cieplej wysadzimy go do ogródka.
Kasia razem z mama zabrały tulipana do domu. Postawiły go na parapecie w kuchni i obserwowały jak powoli rozkwita.
Dzięki przebiśniegom i Kasi czerwony tulipan mógł spokojnie rozkwitnąć i cieszyć innych swoim pięknem.

  • Porozmawiajcie z dziećmi o treści przeczytanej bajki
  • Zaśpiewajcie wspólnie z rodzicami piosenkę o wiośnie ,, Maszeruje Wiosna” lub “W naszym ogródeczku”.
  • Praca plastyczna „Czerwony Tulipan”

Dodano: 7 kwietnia 2021,13:19

 

Zapraszam Was na spotkanie ze Skrzatem Borówką. Zobaczcie co ciekawego dzieje się w ogrodzie.

Miłego oglądania.

Dodano: 7 kwietnia 2021,8:00

Witam Was Kochane Krasnale w środowy poranek 🙂

Zapraszam na Zumbę!

Drodzy Rodzice pamiętajcie, że aktywność fizyczna jest bardzo ważna. Ruch przy muzyce niesie szereg korzyści dla rozwoju dziecka. Poprawia jego ogólny stan zdrowia, wpływa na siłę mięśni i poprawną postawę, poprawia koordynację i płynność ruchu, ćwiczy kreatywność oraz poprawia nastrój 🙂

Poruszaliście się Kochani to teraz czas na zabawy słowotwórcze i logopedyczne.  Wspólnie z rodzicami dokonajcie wyboru dla Was najciekawszych.

  1. Dokończ słowo:
    Prowadzący – rodzic rzuca do dziecka piłkę podając jednocześnie pierwszą sylabę wyrazu. Dziecko ma za zadanie złapać piłkę i dokończyć wyraz. W nagrodę inicjuje dalszą część zabawy, rzucając piłkę do prowadzącego i podając pierwszą sylabę kolejnego wyrazu.
  2. Zabawa artykulacyjna z wierszykiem “Ko, ko, ko, kwa, kwa, kwa, kto mój język zna?” (E.Stadtmuller):
    Prowadzący mówi fragmenty wiersza (można pokazywać przy tym ilustracje), dziecko włącza się w odpowiednich momentach:
    “Kotek miskę mleka miał, pyszne było – miauknął: ….. .
    Piesek też by pewnie chciał. Szczeka głośno: ….., …, … .
    Małej myszce ser się śni. Piszczy cicho: …, …, … .
    Kurka zniosła jajek sto. Gdacze o tym: …, …, … .
    Kaczka śliczne piórka ma. Kwacze dumnie: …, …, … .
    Nad jeziorem żabek tłum kumka sobie: …, …, … “.
  3. Kołysanka – zabawa ortofoniczna:
    Dziecko wybiera sobie lalę i siada na dywanie słuchając wskazówek rodzica:
    Będziemy teraz usypiać lale. Śpiewamy naszej lali kołysankę ? ‘aaa…..’. Ale lala płacze (‘eee…’), więc misia bardzo to dziwi (‘ooo…’). Próbujemy jeszcze raz uśpić lalę (‘aaa…’), ale lala nadal płacze (‘yyy…’). Śpiewamy nadal (‘aaa…’) i w końcu lale usypiają. Musimy być więc bardzo cicho (‘iii…’). Delikatnie odkładamy zabawki na miejsce. Zabawę powtarzamy.
  4. Sprzątanie – zabawa ortofoniczno – ruchowa:
    Dziecko słucha instrukcji rodzica, naśladując jednocześnie jego ruchy i wydając odgłosy związane z wykonywanymi czynnościami, np.: “Będziemy dziś porządkować nasz pokój. Pozbieramy zabawki – “hop – siup”, pościeramy kurze – “pucu-pucu”, wymieciemy śmieci z kątów – “szast – prast”, wyrzucimy śmieci do kosza – “bęc – bęc”, zetrzemy podłogi – “szuru – buru” i nasz pokój będzie lśnić!”. Tempo i nasilenie głosu można zmieniać.
  5. O czym myślę?:
    To trochę takie kalambury, ale bez pokazywania. „Ma łaty, daje mleko i je trawę” – proste: krowa. „Może być w różnych kolorach i pisać w różnych kolorach i najczęściej jest drewniane” – też proste: kredka. Ale „służy do robienia ciasta, ale nie tylko i bywa głośny”? Sami sobie odpowiedzcie na tę zagadkę ;).

A teraz zapraszamy do wysłuchania piosenki o wiośnie, może zaprosicie domowników do wspólnego śpiewania

Tam daleko gdzie wysoka sosna

maszeruje drogą mała wiosna.

Ma spódniczkę mini, sznurowane butki

i jeden warkoczyk krótki.

 

Ref. Maszeruje wiosna a ptaki wokoło

lecą i świergocą głośno i wesoło.

Maszeruje wiosna w ręku trzyma kwiat,

gdy go w górę wznosi zielenieje świat !

 

2. Nosi wiosna dżinsową kurteczkę, na ramieniu

małą torebeczkę. Chętnie żuje gumę i robi

balony a z nich każdy jest zielony.

 

Ref. Maszeruje wiosna …

 

3. Wiosno, wiosno nie zapomnij o nas

każda trawka chce być już zielona.

gdybyś zapomniała inną drogą poszła

zima by została mroźna.

 

Ref. Maszeruje wiosna…

 

Miłego dnia Krasnale!

Witajcie Kochani.

Dodano: 6 kwietnia 2021,8:32

Dzień dobry Krasnale.

Rozpoczynamy od ćwiczeń:

https://www.youtube.com/watch?v=OZTYeTEZ2wA

Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego – ćwiczenia warg 
1. Wymawianie na przemian „ a-o” przy maksymalnym oddaleniu od siebie wargi górnej i dolnej.
2. Oddalanie od siebie kącików ust – wymawianie „ iii”.
3. Zbliżanie do siebie kącików ust – wymawianie „ uuu”.
4. Naprzemienne wymawianie „ i – u”.
5. Cmokanie.
6. Parskanie / wprawianie warg w drganie/.
7. Masaż warg zębami ( górnymi dolnej wargi i odwrotnie).
8. Dmuchanie na płomień świecy, na watkę lub piłkę pingpongową.

.

Wiersz: „Wiosenny spacerek” – Renata Cinal

Wiosenne słońce wesoło świeci i na wycieczkę zaprasza dzieci.

Tutaj śnieg odkrył trawkę zieloną, przebiśnieg podniósł głowę zieloną.

Listki i trawki na słonku sie grzeją, żółte kaczeńce do słońca sie śmieją.

Ptaszki na drzewach radośnie ćwierkają i wszyscy wiosny już wyglądają.

Ogrodnik porządki robi w ogrodzie, nowe nasionka wysiewa co dzień.

Na deszczyk będą sobie czekały| i zazieleni się ogród cały.

 

Kiedy jaskółki zza morza wracają, kiedy bociany nad gniazdem kołują.

Kiedy w ogrodzie barw tęcza zabłyśnie, to przyjdzie wiosna już oczywiście.

Rozmowa na temat wiersza. Pytania jakie można zadać do wiersza: 

Kto zaprasza dzieci na spacer?

Kto podniósł pierwszy głowę skuloną?

Jakiego koloru są kaczeńce?

Co robi pan ogrodnik w ogrodzie?

Co oznacza powrót bocianów i jaskółek?

Piosenka: „ W naszym ogródeczku”

https://youtu.be/08_S0RA3mac

W naszym ogródeczku zrobimy porządki }3razy

Wygrabimy ścieżki przekopiemy grządki,

przekopiemy grządki raz, dwa, trzy.

Potem w miękką ziemię wsiejemy nasionka }3razy

Będą się wygrzewać na wiosennym słonku, na wiosennym słonku raz, dwa, trzy.

Przyjdzie cieply deszczyk i wszystko odmieni } 3 razy

W naszym ogródeczku grządki zazieleni, grządki zazieleni raz, dwa, trzy.

Kim jest pan ogrodnik, na czym polega jego praca czy już wiesz? Dziecko wymienia prace jakie można wykonać w ogrodzie, rodzic delikatnie naprowadza dziecko na kolejne czynności, posiłkuje się ilustracjami.

Na zakończenie zapraszam do zabawy przy muzyce.

https://www.youtube.com/watch?v=351fw50UOn8

Miłego dnia

Witajcie Krasnale.

Witajcie dzieciaki

Dodano: 2 kwietnia 2021,8:40

Tematyka: 

  1. Wiosna w ogrodzie
  2. Wiosna na wsi
  3. Dbamy o przyrodę
  4. W świecie teatru

Dziecko umiejętności:

  • Wypowiada się na temat wyglądu poznanych zwierząt oraz jego cech charakterystycznych( poruszanie się, odżywianie, głos jaki wydaje, gdzie mieszka)
  • Łączy dorosłe zwierzę z potomstwem i prawidłowo je nazywa
  • Naśladuje zwierzęta w czasie zabaw, ćwiczeń
  • Rozpoznaje i nazywa zwierzęta hodowlane: krowa, koń, owca, kura, królik
  • Segreguje odpady do wyznaczonych pojemników
  • Bierze udział w akcji w akcji „ Światowy Dzień Ziemi”
  • Uczestniczy w zabawach w formie opowieści ruchowych, wykorzystujących gest, mimikę, taniec, elementy pantomimy i dramy
  • Ogląda przedstawienia teatralne
  • Chętnie przebywa na świeżym powietrzu biorąc udział w zabawach ruchowych, zabawach organizowanych w ogrodzie przedszkolnym
  • Chętnie bierze udział w zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastycznych

ŻYCZENIA ŚWIĄTECZNE

Dodano: 2 kwietnia 2021,7:16
W te wyjątkowe świętażyczę Wam dużo radości,

stołu pełnego obfitości,

zajączka, który przyniesie same dobre chwile

dużo, dużo zdrowia. 

 

Życzą panie: Małgosia, Teresa, Monika i OlaWielkanoc: Animowane kartki wielkanocne z życzeniami