Ekolaczki - Przedszkole nr 15 w Zawierciu

Ekolaczki

ekolaczki logo

Grupa V "Ekoludki":

F jak farby

Dodano: 7 kwietnia 2021,7:01

Witajcie Ekoludki w kwietniowy dzień 🙂

Powiedzcie- jaki dzień mamy dzisiaj? Jaki dzień był wczoraj? Jaki dzień będzie jutro?

Chętni do działania? To zaczynamy:)

Na dobry początek ćwiczenia gimnastyczne, do których możecie zaprosić swoich najbliższych 🙂

Posłuchajcie teraz opowiadania:
Tydzień przed Świętami Wielkanocnymi Franek dostał od babci piękne, kolorowe farby. Postanowił, że zamieni nimi jajka w pisanki. Kredkami w swoim zeszycie wykonał nawet kilka projektów pisanek. Bardzo podobały się mamie, tacie, a nawet Oli, która była starszą siostrą chłopca i bardzo ładnie rysowała. Niestety Franek się przeziębił i nie mógł malować pisanek, gdyż czuł się bardzo źle, bolała go głowa, miał gorączkę i był bardzo słaby. Był też trochę zły, bo wszystkie jego plany musiały się zmienić. A pisanki zrobiła Ola. Jednak po świętach czuł się już dużo lepiej i był prawie zdrowy. Nie był co prawda tak silny jak przed chorobą, ale mama pozwoliła mu wstać z łóżka i rysować lub bawić się jego ulubionymi rycerzami. Frankowi jednak nie chciało się bawić. On chciał malować pisanki, ale czy po świętach miało to sens? Gdy zapytał o to mamę, najpierw się zastanowiła, a potem powiedziała, że okres wielkanocny trwa 50 dni i miło byłoby mieć w domu dekoracje świąteczne jeszcze przez pewien czas. Mama ugotowała kilka jajek a Franek z radością zaczął zmieniać je w pisanki farbami od babci. Ileż kolorów można było odnaleźć na jego pisankach! Był żółty i zielony, niebieski, pomarańczowy, fioletowy i wiele, wiele innych. Wszystkim bardzo się podobały, a Ola powiedziała, że są tak ładne jak jej.

Odpowiedzcie proszę na poniższe pytania:
– Jak miał na imię chłopiec z opowiadania?
– Co Franek dostał od babci?
– W co chciał zamienić jajka farbami?
– Dlaczego nie mógł zrealizować swoich planów?
– Czy Frankowi udało się stworzyć pisanki?

Jaką głoską zaczynają się słowa „Franek” i „farby”?  („f”)
Czy znacie inne słowa, które rozpoczynają się tą głoską?
(foka, fiołek, fartuch, fala, firanka, futro…)

Na pewno domyślacie się już, że dziś poznamy literę „f,F”:


Podzielcie słowa „farby” i „Franek” na sylaby (far-by, Fra-nek) i głoski (f-a-r-b-y, F-r-a-n-e-k). Powiedzcie z ilu sylab, a z ilu głosek składa się każde z tych słów?

Zbudujcie z białych kartoników schemat słowa „farby” czyli ułóżcie przed  sobą tyle białych kartoników, ile w tym słowie jest głosek. W podobny sposób ułóżcie model słowa „Franek”.

Zastanówcie się, czy głoska „f” to samogłoska, czy spółgłoska. Jeżeli wypowiadacie głoskę „f” i słyszycie obok tej głoski jeszcze inną głoskę to jest to spółgłoska, a jeżeli nie słychać innej głoski obok, niezależnie od tego, jak niestarannie wypowiadacie „f”–  jest to samogłoska.

Pamiętajcie, że samogłoski oznaczamy kolorem czerwonym, a spółgłoski niebieskim.

Ułóżcie teraz pod schematami słowa „farby” i „Franek” modele tego słowa. Za pomocą nakładek czerwonych i niebieskich określcie czy poszczególne głoski w tych słowach to samogłoski czy spółgłoski.

Aby utrwalić poznaną dziś literę wykonajcie proszę ćwiczenia w kartach pracy “Ada i Olek” cz.4 na stronach 60,61,62,63 według zamieszczonych poleceń.

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oa_kp_6_4/mobile/index.html#p=63

Oczywiście w zeszytach napiszcie literkę f,F 🙂

Ściskamy Was kochani i życzymy miłego dnia

 

Drodzy Rodzice!

Nasze kochane Ekoludki znają już większość głosek i liter. Różnica między nimi jest następująca: głoski wymawiamy i słyszymy, litery czytamy oraz zapisujemy. Jeśli Wasze dziecko jest gotowe do czytania i z radością sięga po książki, można wróżyć mu dobry start w szkole. Warto zachęcać je do czytania, najlepiej poprzez własny przykład oraz poprzez kontynuowanie rytuału wspólnego czytania. Zwracajcie uwagę na to, że inaczej głoskujemy, a inaczej literujemy. Czy różnica jest istotna? Jeśli przegłoskujemy dziecku „t-a-t-a”, jest w stanie usłyszeć słowo „tata”. Co powstanie z przeliterowania: „te-a-te-a”? Do pisania liter przygotujecie dzieci, zapraszając je do rysowania szlaczków literopodobnych a później liter. W dalszym ciągu zachęcamy do zabaw w głoskowanie, które wspomogą przedszkolaki w nauce czytania: Sporządźcie wspólnie „przepis na surówkę”, której składnikami będą przedmioty zawierające wybraną głoskę na początku, w środku albo na końcu wyrazów (np. sałata, kiełki). Nie ma znaczenia, czy wymyślamy rzeczy jadalne, czy też nie. Ważne, by występowała dana głoska. Przeczytajcie dziecku listę zakupów, dzieląc wyrazy na głoski (np. „s-a-ł-a-t-a”, „k-i-e-ł-k-i”, „m-l-e-k-o”); poproście, by podało nazwę produktu. W języku polskim na końcu wyrazów nie występują głoski dźwięczne, dlatego właśnie prawidłowo wymawiamy – wbrew zapisowi – [chlep] a nie „chleb”, [jesz] a nie „jeż”, [mjut] a nie „miód” itd. Trzeba o tym pamiętać przy zabawach z głoskowaniem.

W naszym ogródeczku

Dodano: 6 kwietnia 2021,7:15

Witajcie kochane Ekoludki 🙂

Jak minęły Wam święta? Mamy nadzieję, że były smaczne i radosne 🙂

Jesteście gotowi na kolejny dzień nauki i zabawy? Zaczynamy!

Poniżej znajdziecie propozycje zabaw i form aktywności na dzisiejszy dzień:

Zaczynamy oczywiście od porannej gimnastyki:

Zapoznanie z budową kwiatu cebulkowego na przykładzie tulipana:

BUDOWA KWIATU

Opowiem wam teraz historię o cebulce …

Była sobie cebulka, całkiem podobna do tych, które się je, ale mniejsza. Jesienią, kiedy liście na drzewach zaczęły żółknąć cebulka została zakopana w ziemi – tak jak skarb. Cebulka wcale się nie martwiła. Jadła, piła (bo cebulki potrafią jeść i pić pod ziemią), a nawet troszkę urosła: wypuściła od dołu korzonki, a od góry mały rożek, to znaczy kiełek. Potem zrobiło się zimno, na ziemię spadły liście, a jeszcze później śnieg. Cebulka wcale się nie martwiła, tylko zasnęła pod swoją żółto- brązowo- białą kołderką. Spała długo, długo. Pewnego razu coś ją obudziło. Śnieg stopniał, robiło się coraz cieplej. Świeciło słonko a później spadł deszcz, twarda ziemia stawała się coraz bardziej miękka i wilgotna. Znowu można było jeść i pić, a w dodatku coś strasznie ciągnęło cebulkę do góry. Nie mogła od razu cała wyjść spod ziemi, ale wysunęła swój rożek. Rożek wydłużał się jak antena, aż ujrzał świat, zielenił się i wypuścił liście … A na końcu miał pączek. Oczywiście nie taki do jedzenia, tylko mniejszy i zielony. Któregoś dnia, gdy słońce przygrzało naprawdę mocno, pączek zaczerwienił się i rozchylił. I okazało się, że na świecie pojawił się piękny żółty tulipan! Nastała naprawdę wiosna.

Rozmowa na temat treści opowiadania:
O jakiej cebulce jest mowa w tym opowiadaniu? (o tulipanie)
Kto potrafi wskazać tę cebulkę?
Gdzie mieszkała ta cebulka? (w ziemi)
Kiedy została wsadzona do ziemi? (jesienią)
Co zrobiła ta cebulka, kiedy przyszła zima? (zasnęła)
Jak długo spała? (do wiosny)
Kto ją obudził? (słońce i deszcz)
Co się wydarzyło potem? (cebulka zaczęła kiełkować, pojawił się pączek a później kwiat)
Co należy do części podziemnej, a co nadziemnej? Określanie części rośliny.

„Kwiatki budzą się – kwiatki zasypiają” – zabawa ruchowa kształtująca postawę ciała:

Dzieci-kwiatki przykucają na dywanie, z główkami schowanymi w ramionach.

Budzą je promienie wiosennego słońca (rodzic chodzi i dotyka dłonią główkę dziecka) i kropelki ciepłego deszczyku (rodzic zwilża opuszki palców w miseczce z wodą) i dotyka nosa dziecka.

Kwiatki powolutku budzą się, podnoszą, wyciągają swoje listki i główki kwiatowe, obracają się dookoła własnej osi. Kiedy słońce zachodzi, kwiatki powoli chowają swoje główki, zwijają listki – przykucają i zasypiają.

Posłuchajcie piosenki “W naszym ogródeczku”:

 

Zabawa ruchowo-naśladowcza do piosenki „W naszym ogródeczku”:

W naszym ogródeczku                  dz. rysują rękoma koła przed sobą       

zrobimy porządki                         dz. „grożą” palcem wskazującym, na zmianę jedną i drugą ręką

Wygrabimy ścieżki                       dz. naśladują grabienie
przekopiemy grządki                    
dz. naśladują kopanie łopatą

Raz dwa trzy.                                dz. klaszczą 3 razy

 

Potem w miękką ziemię                dz. naśladują wrzucanie nasionek do ziemi

wsiejemy nasionka

Będą się wygrzewać                     dz. „wkręcają żaróweczki”

na wiosennym słonku

Raz dwa trzy.                                dz. klaszczą 3 razy

 

Spadnie ciepły deszczyk                dz. poruszają paluszkami i ponad głowami i powoli      

i wszystko odmieni                         opuszczają je wzdłuż całego ciała aż do podłogi.

W naszym ogródeczku                  dz. rysują rękoma koła przed sobą.

grządki zazieleni

Raz dwa trzy.                                dz. klaszczą 3 razy

 

Dla chętnych Ekoludków- połącz ołówkiem kropki i pokoloruj obrazek:

Na zakończenie uzupełnijcie proszę karty pracy “Ada i Olek” cz.4 i wykonajcie zadania zgodnie z poleceniami (strona 70 i 71)

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oa_kp_6_4/mobile/index.html#p=73

Powodzenia

Wesołych Świąt

Dodano: 2 kwietnia 2021,7:35

Dzień dobry Ekoludki 🙂

Poproście Rodziców, aby przeczytali Wam bajkę pt. “Święta Wielkanocne” a następnie wspólnie porozmawiajcie o jej treści:

Marek i Marta nie lubili wstawać rano. Tym razem rodzice obudzili ich bardzo wcześnie. Mimo że nie było to przyjemne, dzieci nie protestowały. Doskonale wiedziały, że muszą rano wstać, bo wszyscy wybierają się w podróż do babci i dziadka. Droga daleka, a obiecali, że przyjadą na śniadanie. To nie będzie takie zwykłe śniadanie. Właśnie są Święta Wielkanocne, które tradycyjnie rozpoczynają się uroczystym śniadaniem. Marek i Marta cieszą się na ten wyjazd, ponieważ babcia zawsze przygotowuje pyszne jedzenie, a dziadek robi różne psikusy. Z zaspanymi oczami dzieci wsiadły do samochodu. Rodzice zapakowali torby i wyruszyli. Dzieci na początku trochę dyskutowały, próbowały zgadnąć, jakie potrawy przygotuje tego roku babcia i jakie niespodzianki wymyśli dziadek. Jazda samochodem szybko ukołysała rodzeństwo. Nie trzeba było długo czekać, by dzieci zasnęły błogim snem. Wykorzystując ten fakt rodzice zaczęli wspominać święta z okresu swojego dzieciństwa. Mama opowiedziała, jak w świąteczny poranek zobaczyła prawdziwego zająca na łące i zaczęła go gonić. Wyczyn ten się jednak nie udał, zajączek uciekł, ale niespodzianka była. Okazało się bowiem, że goniąc za zającem dobiegła do skraju lasu, gdzie znalazła małego, zbłąkanego pieska. Był tak mały i tak słaby, że nie mógł nawet uciekać. W taki sposób piesek pozostał już u mamy. Tato zrewanżował się opowiadaniem o swojej świątecznej przygodzie: „Ja też w Święta Wielkanocne goniłem zająca. Tylko, że to był mój brat. Ganialiśmy się po domu, wokół świątecznego stołu. Babcia właśnie niosła całą miskę sałatki. Goniąc brata wytrąciłem miskę i cała zawartość znalazła się na dywanie. Tego roku sałatki świątecznej nie było, szkoda, bo babcia zawsze robiła przepyszną sałatkę”. W tym momencie rodzice usłyszeli cichy śmiech dzieci. Okazało się, że wcale nie spały i z dużym zaciekawieniem słuchały opowieści rodziców. Ulegając namowom dzieci, kontynuowali opowiadania o świątecznych przygodach. Ale trzeba było kończyć, bo podróż także dobiegała końca. – Ciekaw jestem, czy w tym roku również przydarzą się jakieś świąteczne przygody? – zaczął się głośno zastanawiać tata. – Właśnie jedną już widzę – odparła mama, wskazując przez okno na wielkiego zająca z koszykiem, który właśnie zbliżał się do ich samochodu. Dzieci wiedziały, co się święci. Pędem wybiegły z samochodu w kierunku zająca. Szybko też rozpoznały, że nie był to prawdziwy zając, tylko przebrany dziadek. Dziadek jednak zapewniał, że koszyk, który trzymał, był jak najprawdziwszy i że dostał go od prawdziwego wielkanocnego zająca. A że Marek i Marta trochę się spóźniali, zając nie mógł dłużej na nich czekać. Miał bowiem tego ranka jeszcze wiele do zrobienia. Przekazał koszyk dziadkowi, by ten pełnił jego obowiązki. Dzieci zatem z przejęciem zaczęły przeglądać zawartość kosza, który był całkiem pokaźnych rozmiarów. Gdy już wyjęły wszystkie prezenty, Marta ze zdziwieniem zapytała – A gdzie są wielkanocne jajka? Zajączek nie przyniósł dla nas jaj? – Rzeczywiście – skomentował dziadek. – Nie ma ani jednego jaja, ale za to zostawił list. Marek, który był starszy, wziął list i zaczął czytać. Oto co było w nim napisane: „Instrukcja poszukiwaczy jaj. Jajo numer 1 – szukajcie go w ogrodzie za najwyższym drzewem. Jajo numer 2 – szukajcie go w stodole pod odwróconym wiadrem. Jajo numer 3 – szukajcie go w oborze w żłobie przykryte sianem. Jajo numer 4 – szukajcie go w altanie, niech będzie ostrożny, kto w środku niej stanie. Jajo numer 5 – szukajcie go pod schodami między drewnami. Jajo numer 6 – szukajcie go w domu na środku… – sami domyślcie się, gdzie.” Na tym instrukcja się kończyła. Dzieci wzięły koszyk i razem z rodzicami oraz dziadkiem zaczęły poszukiwania. Dzięki dokładnej instrukcji, szybko udało im się odnaleźć pięć jaj. Przyszedł więc czas, by odnaleźć szóste jajo. Dzieci wbiegły ochoczo do domu, rozglądając się już od progu. W domu przywitała ich babcia. Wnuki chciały zaangażować do poszukiwań również ją. Babcia jednak nie bardzo była skora do zabawy, tylko z uporem zapraszała wszystkich do stołu, na wielkanocne śniadanie. Niezbyt zadowolone dzieci usiadały do stołu. Bacznie rozglądały się jednak na boki i zastanawiały się, gdzież też może być ukryte szóste jajo! Gdy wszyscy byli już przy stole, dziadek sięgnął po talerzyk, który stał na środku stołu. I w tej właśnie chwili dał się słyszeć wesoły okrzyk: „Jest! Jest! Jest szóste jajo!”. Rzeczywiście, jajo numer 6 leżało na talerzyku na samym środku stołu. To było wielkanocne jajo, którym wszyscy się podzielili, składając sobie życzenia. Mimo iż nie było ono z czekolady, tak jak pięć poprzednich, dzieciom bardzo smakowało i stwierdzili, że za rok również takie chcą dostać od wielkanocnego zająca.

 

W Święta
kolorowych jajeczek,
wełnianych owieczek,
kicających króliczków,
dużo jedzenia w koszyczku
i mokrych ubranek
w poniedziałkowy poranek!

Pięknych i Radosnych Świąt Wielkanocnych życzą:
Pani Martyna 🙂
Pani Ania 🙂
Pani Asia 🙂

https://przedszkolekleks.pl/wp-content/uploads/2018/03/wielkanoc_2018.png

 

 

 

 

 

 

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=bKLCYcsvE54

Kura i kurczaczki

Dodano: 1 kwietnia 2021,7:40

Witajcie Kochani w czwartkowy poranek 🙂

Oto propozycje zabaw i form aktywności na dzisiejszy dzień:

1 “Rozbudzanka” czyli odrobina ruchu na początek 😉

 2. Zabawa językowa “Symbole Wielkiej Nocy”:

Rodzic podaje dziecku wyrazy, zadaniem dziecka jest wypowiedzenie pierwszej głoski z podanych słów i zapisanie jej jako litery na kartce, a następnie odczytanie hasła.

Przykładowe wyrazy:

piłka, igła, stół, aparat, noga, koło, ananas (hasło: pisanka)

Propozycja innych haseł : baranek, palemka.

3. Rozwiązywanie zadań tekstowych metodą symulacji:

Dziecko układa przed sobą kredki. Rodzic mówi zadania, dziecko ilustruje za pomocą liczmanów (kredek), układa działania i je odczytuje. Na zakończenie udziela odpowiedzi na zadane pytania.

W koszyczku były 4 pisanki. Mama dołożyła jeszcze 6 pisanek. Ile jest teraz pisanek w koszyczku?

Dziecko bierze 4 liczmany, kładzie je przed sobą. Potem dokłada 6 liczmanów. Liczy wszystkie liczmany i układają działanie: 4 + 6 = 10, które głośno odczytuje, a potem udziela odpowiedzi na pytanie.

Lenka miała 10 pisanek. 7 pisanek dała babci i dziadkowi. Ile pisanek jej zostało?

Dziecko układa przed sobą 10 liczmanów. Potem odsuwa 7 liczmanów. Liczy pozostałe liczmany i układa działanie, głośno je odczytuje, odpowiada na pytanie: 10 – 7 = 3

4. Ćwiczenia gimnastyczne wg. W. Sherborne – rozwijanie świadomości własnego ciała:

Wirujący bączek – dziecko ślizga się w kółko na brzuchu, a następnie na plecach.

Chowamy się – w siadzie, dziecko przyciąga kolana, chowa głowę; później rozprostowuje się do pozycji leżącej.

Gorąca podłoga – dziecko biega po pokoju wysoko unosząc kolana.

Na szczudłach – dziecko chodzi na sztywnych nogach.

5. Słuchanie opowiadania pt. “Najpiękniejsze” (autor: G. Kasdepke).

Dziecko słucha opowiadania:

Jak wiadomo, każda mama pragnie, aby jej dziecko było naj, naj, najwspanialsze!… Prawda? Tak samo rzecz się miała z pewnymi dobrze znanymi kurami. Któregoś ranka wszystkie trzy zniosły jajka. Cóż to była za radość! Gdakały wniebogłosy ze szczęścia! Spoglądały z miłością na swe jajeczka. Otulały je delikatnie. Nasłuchiwały, czy zza kruchej skorupki nie dobiegnie ich czasem jakiś dźwięk. Jednym słowem, jak wszystkie mamy, robiły sporo zamieszania.

− Z mojego jajeczka – gdakała pierwsza kura – wyrośnie najsilniejszy kogucik na całym

podwórku!

− A z mojego – gdakała druga – najpiękniejsza nioska w całej wsi!

Zaś trzecia kura była tak szczęśliwa, że nie wiedziała nawet, czy wolałaby chłopca, czy dziewczynkę. Wszystkie jednak chciały, aby ich dzieci były najpiękniejsze. Postanowiły więc pomalować skorupki jajek najwspanialej, jak tylko potrafiły.

− Mój kogucik – gdakała pierwsza kura – będzie czerwony w niebieskie paseczki.

− A moja nioska – gdakała druga – będzie różowa w zielone groszki.

Zaś trzecia kura nie mogła się zdecydować, czy pomalować jajo na pomarańczowo w brązowe

kwadraciki, czy na brązowo w pomarańczowe trójkąciki. Wszystkie były przekonane, że z tak kolorowych jajek wyklują się najpiękniejsze kurczaczki na świecie. I rzeczywiście. Którejś nocy usłyszały jakieś ciche trzaski, jakieś popiskiwania… – zanim się obejrzały, z popękanych, kolorowych skorupek wyskoczyły ich dzieci.

− Jaka śliczniutka!… – wygdakała pierwsza kura.

− Mój ty kochany!… – rozczuliła się druga.

− Chlip, chlip!… – płakała ze szczęścia trzecia kura.

A małe kurczaczki, wszystkie żółciutkie, jak gdyby pomalowało je samo słońce, rozejrzały się dookoła i krzyknęły radośnie: „Mamo! Już jestem!”

6. Rozmowa na temat opowiadania.

Dziecko wypowiada się na temat utworu; zwraca uwagę na zachowanie kur, ich pragnienia, sposób ozdabiania jajek; podkreślanie więzi matki z dzieckiem.

7. „Wyścig po pisanki” – aktywność matematyczna.

Stworzymy grę matematyczną w którą będziecie mogli zagrać z rodzeństwem lub rodzicami na dywanie. W jednym końcu pokoju umieśćcie kartkę z napisem „START”, w drugim końcu pokoju – kartkę z napisem „META”. Pomiędzy nimi układamy z białych kartek wijący się chodniczek (będą to pola). Na niektórych kartkach (polach) kładziemy po kilka sylwet pisanek. Pomiędzy białymi kartkami (polami) można wprowadzić jakieś ułatwienia i utrudnienia, np. zielona kartka może symbolizować dodatkowy rzut kostką, a czerwona straconą kolejkę, lub cofnięcie się o 4 pola wstecz. Gdy gra jest gotowa możecie rozpocząć wspaniałą zabawę. Wygrywa osoba, która zbierze najwięcej pisanek. Pamiętajcie, że to od Was zależy, jakie zasady gry ustalicie na początku. Życzymy miłej zabawy 🙂

8. Wykonanie pracy plastycznej – “Kurczaczek z kółek”

Dziecko wycina kółka z żółtego papieru po liniach narysowanych przez rodzica. Na kartce znajdują się trzy kółka o średnicy: 8 cm, 5 cm, 3 cm (brzuszek, skrzydełko, głowa), dwóch kół o średnicy 2 cm (ogonek) oraz z czerwonego papieru – czterech kół o średnicy 2 cm (łapki i dziobek). Dziecko składa koła na pół (oprócz koła o średnicy 3 cm – z którego będzie głowa). Przykleja na białą kartkę papieru poszczególne elementy tak aby powstał kurczaczek. Pod kurczątkiem dziecko może przykleić pasek zielonej ponacinanej bibuły – to będzie trawa. Na koniec dziecko rysuje kurczaczkowi czarnym flamastrem oczka pośrodku głowy.

Na koniec zajrzyjcie proszę do kart pracy “Ada i Olek” cz.4 i wykonajcie zadania zgodnie z poleceniami (strona 68 i 69)

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oa_kp_6_4/mobile/index.html#p=70

Powodzenia Ekoludki

Wielkanoc coraz bliżej…

Dodano: 31 marca 2021,8:05

Witajcie Kochani!

Na dobry początek dnia zapraszamy Was na muzyczną gimnastykę:

Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego – ćwiczenia warg:
1. Wymawianie na przemian „ a-o” przy maksymalnym oddaleniu od siebie wargi górnej i dolnej.
2. Oddalanie od siebie kącików ust – wymawianie „ iii”.
3. Zbliżanie do siebie kącików ust – wymawianie „ uuu”.
4. Naprzemienne wymawianie „ i – u”.
5. Cmokanie.
6. Parskanie / wprawianie warg w drganie/.
7. Masaż warg zębami ( górnymi dolnej wargi i odwrotnie).
8. Dmuchanie na płomień świecy, na watkę lub piłkę pingpongową.

Należy pamiętać, że z dzieckiem trzeba ćwiczyć systematycznie, codziennie po kilka minut dostosowując liczbę ćwiczeń, ich powtórzeń do możliwości danego dziecka. Ćwiczenia te mogą stać się okazją do wspólnej zabawy rodziców z dzieckiem.

Posłuchajcie teraz uważnie piosenki pt. ,,Święta, biją dzwony’’:

Tekst piosenki do wspólnego śpiewania:

1. Ciasto pachnie na świątecznym obrusie, obrusie,
wokół stołu  krzątają się mamusie, mamusie.
Wszyscy poważni są tego ranka,
niech nas rozśmieszy wesoła pisanka.

Ref:
Święta, święta biją dzwony, każdy dzwon
jak roztańczony, tańczy, tańczy każdy dzwon,
bim bam bom, bim bam bom.

2. Szynka mruga z okrągłego półmiska, półmiska,
tatuś chętnie by z radości zagwizdał, zagwizdał.
Wszyscy poważni są tego ranka,
niech nas rozśmieszy wesoła pisanka.

Ref:
Święta, święta biją dzwony, każdy dzwon
jak roztańczony, tańczy, tańczy każdy dzwon,
bim bam bom, bim bam bom.

„Sztuczka z jajkiem w tle” – czas na kolejny eksperyment 🙂

Potrzebne będą:

miska,

jajka (surowe i ugotowane na twardo),

flamaster.

Rodzic mówi do dziecka:

Pewien mądry uczony o imieniu Arystoteles zastanawiał się, co było pierwsze – jajko czy kura? Do tej pory uczeni nie znaleźli na to pytanie odpowiedzi. Za to wielu z nich przeprowadziło eksperymenty z jajkiem. Dziś spróbujemy powtórzyć jedno z nich. Dziecko bierze do rąk 2 jajka (jedno gotowane drugie surowe, ale Rodzic nie wspomina o tym), zakręca nimi na stoliku (jak bączkami). Obserwuje, które jajko kręci się szybko, a które wolniej. Rodzic przygotowuje kilka par do sprawdzenia. Zaznaczają flamastrem te jajka, które kręciły się szybciej. Na koniec Rodzic mówi: Jajko, które jest ugotowane na twardo, kręci się szybko. To, które ma w sobie płynną surową zawartość , kręci się wolniej. Sprawdź, czy to prawda. Oznaczyliśmy kilka jajek flamastrem, bo kręciły się szybciej niż pozostałe. Sprawdź, rozbijając skorupkę, czy są surowe, czy ugotowane. Potem dziecko sprawdza, czy jajka, które kręciły się wolniej, faktycznie są surowe (wrzuca je ostrożnie z niewielkiej wysokości do głębokiej miski)

Chętne Ekoludki zapraszamy do wielkanocnej gry memory:

https://eduzabawy.com/gry-online/memory/wielkanoc/

Na zakończenie uzupełnijcie proszę karty pracy „Olek i Ada” cz.4 s.66 i 67

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oa_kp_6_4/mobile/index.html#p=69

Postępujcie zgodnie z poleceniami

Pozdrawiamy Was cieplutko

Pisanki, pisanki, kolorowe jajka…

Dodano: 30 marca 2021,9:00

Dzień dobry kochane Ekoludki!

Dzisiejszy dzień zaczniemy od porannej gimnastyki.

Drodzy Rodzice, będziemy potrzebowali Waszej pomocy, a przy okazji myślę, że będziecie się dobrze bawili razem ze swoim dzieckiem.

„Wyprawa po zakupy” – ćwiczenie nóg. Dziecko i rodzic, trzymają się za ręce. Jedno z was kuca – jest dzieckiem, drugie stoi – to rodzic. Dziecko w pozycji kucznej idzie z rodzicem po zakupy. Po chwili następuje zamiana ról.

„Zwijanie dywanu” – ćwiczenie siłowe. Dziecko leży na podłodze,a rodzic ma za zadanie przeturlać je kilka razy, po czym następuje zmiana ról.

„Wiosenne porządki” – ćwiczenie dużych grup mięśniowych. Dzieci naśladują naprzemiennie wycieranie kurzu na szafie – wspięcie na palce i podniesienie rąk jak najwyżej, i mycie podłogi – kucają i rękoma rysują z lewej i prawej strony koła (naprzemiennie).

Odpoczynek – stajemy w lekkim rozkroku, nabieramy powietrze nosem, wypuszczamy ustami – powtarzamy kilka razy.

Posłuchajcie teraz wiersza pt. “Pisanki” D. Gellner

Patrzcie,
ile na stole leży pisanek!
Każda ma oczy
malowane,
naklejane.
Każda ma uśmiech
kolorowy
i leży na stole grzecznie,
by się nie potłuc
przypadkiem
w dzień świąteczny.
Ale pamiętajcie!
Pisanki
nie są do jedzenia!
Z pisanek się wyklują
Świąteczne życzenia.

A teraz powiedzcie:
O czym opowiada wiersz?
Bez czego nie ma Wielkanocy?
Jak powstają pisanki?

Spróbujcie odpowiedzieć na pytania:

Jak wyglądały pisanki?

Gdzie one leżały?

Dlaczego nie je się pisanek?

Poniżej kilka zdjęć tych barwnych jajek:

 

Jak zapewne zauważyliście pisanki te różnią się między sobą. Rozróżniamy kilka ich rodzajów:

1. Kraszanki

https://v1.padlet.pics/1/image.webp?t=c_limit%2Cdpr_2%2Ch_859%2Cw_1680&url=https%3A%2F%2Fpadlet-artifacts.storage.googleapis.com%2F273438125f2905bbed0b278ad9bff1e342483ac7%2Fd75bb461f7f8ac38e688d3e4f01032b3.jpg

Gotuje się je w barwnym wywarze – to sposób na naturalne farbowanie jajek. Aby woda uzyskała pożądany kolor, najczęściej dodaje się do niej różne rośliny. Dzięki łupinom cebuli wywar nabiera brązowego koloru, obierki z buraków barwią wodę na różowo, płatki nagietka – na niebiesko, zaś na zielono barwi młode żyto. Jeśli chcesz, aby twoje jajka były białe, dodaj do wody octu, a jeżeli chciałbyś uzyskać kolor żółty, dosyp curry lub kurkumy. Kraszanki mają jeden nadany skorupce jaja kolor. Mogą nie być dodatkowo zdobione, ale też kraszankami nazywa się pisanki jednokolorowe, które mają wzory w naturalnym kolorze skorupki jaja. Wzory te wykonywane są poprzez zdrapywanie naniesionego na jajo koloru lub poprzez rysowanie woskiem na niewybarwionym jaju wzorków za pomocą specjalnego rysika. Później takie jajo się barwi, a wosk usuwa.

2. Oklejanki

Jak podpowiada sama nazwa, są to takie jajka, które okleja się np. sitowiem, płatkami ulubionych kwiatów, nitką wełnianej włóczki czy fragmentem tkaniny. Skorupkę jaja można też okleić skrawkami kolorowego błyszczącego papieru – wtedy taka odmiana oklejanki nosi nazwę nalepianki. Tradycyjne nalepianki (z okolic Krakowa lub Łowicza) najczęściej mają kwiatowe zdobienia.

3. Drapanki

Drapanki mają wzory wydrapywane ostrym narzędziem na zabarwionej wcześniej skorupce jajka. Co ciekawe, taki rodzaj jajek wielkanocnych jest popularny nie tylko w Polsce, lecz także w innych częściach Europy, zwłaszcza w Austrii. Najbardziej znane polskie drapanki pochodzą ze Śląska (nazywane są tam też kroszonkami). Mają misterne koronkowe wzory.

4. Ażurki

Ażurki to jedna z bardziej skomplikowanych technik zdobienia jaj. Robi się je z wydmuszek, czyli jaj, z których wydmuchano ich zawartość. Zdobienie samej skorupki jest bardzo pracochłonne i wymaga dużej ostrożności, gdyż bardzo łatwo jest uszkodzić delikatną powłokę jajka. Wzorki wycina się w skorupce wysokoobrotowym wiertłem. Gotowa pisanka-ażurek wygląda jak trójwymiarowa koronka.

Jestem bardzo ciekawa, w jaki sposób ozdabia się pisanki w Waszym domu. Mam nadzieję, że po powrocie do przedszkola wszystko mi opowiecie 🙂

Ponieważ dzisiaj wtorek to czas na poznanie nowej litery 🙂

Obejrzyjcie proszę film edukacyjny o literze J. Posłuchajcie, jakie wyrazy są na literę J.

Na koniec uzupełnijcie proszę karty pracy „Olek i Ada” cz.4 s.48,49,50,51

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oa_kp_6_4/mobile/index.html#p=51

Wykonajcie zadania zgodnie z poleceniami.

W zeszytach napiszcie literkę J 🙂

Pozdrawiamy Was cieplutko

Wkrótce Wielkanoc

Dodano: 29 marca 2021,9:00

Drodzy Rodzice, Kochane Ekoludki 🙂

Poniżej przedstawiamy Wam propozycje zabaw i form aktywności na dzisiejszy dzień:

Wraz z nadejściem wiosny zbliżają się Święta Wielkanocne. W tym tygodniu będziemy wspólnie przygotowywać się do świąt. Jest to czas pełen nadziei, nowego życia, czas, który jest nie tylko czasem kolorowych pisanek, kurczaczków i baranków, ale przede wszystkim spędzaniem miłych chwil w gronie rodzinnym.

Na dobry początek posłuchajcie proszę piosenki:

Posłuchajcie teraz moi kochani jakie zwyczaje i tradycje związane są z Wielkanocą:

Jajko to znak wszelkiego początku narodzin i zmartwychwstania. Dzielimy się nim przed rozpoczęciem śniadania, życząc sobie pomyślności, zdrowia i błogosławieństwa Bożego. W ludowych wierzeniach jajko było lekarstwem na choroby, chroniło przed pożarem, zapewniało urodzaj w polu i w ogrodzie, a nawet powodzenie w miłości. Z jajka wykluwa się kurczątko, które jest symbolem nowego życia. Pisanki dawano w podarunku, jako dowód życzliwości i sympatii. Chleb jest podstawowym pokarmem człowieka. Dzielenie się z nim i wspólne spożywanie jest od najdawniejszych czasów znakiem przyjaźni, życzliwości i poczucia wspólnoty. Palemka miała chronić ludzi, zwierzęta, domy przed ogniem, czarami i złem tego świata. Niezwykłą moc daje jej gałązka wierzby – drzewa najwcześniej okrywającego się zielenią. Mazurki przywędrowały do nas z kuchni tureckiej. Kunsztownie lukrowane i dekorowane bakaliami, przypominają wyglądem maleńkie tureckie dywaniki. Chrzan, a także przyprawy – pieprz i sól, święci się, aby pamiętać o gorzkiej Męce Chrystusa. Dawniej śniadanie wielkanocne rozpoczynało się od zjedzenia całego korzenia chrzanu, żeby ustrzec się od bólu zębów i brzucha. Baranek z czerwoną chorągiewką ze złotym krzyżykiem symbolizuje Chrystusa Odkupiciela. Stawiano go pośrodku stołu, żeby podczas wielkanocnych biesiad i uciech wierni nie zapominali o religijnym charakterze świąt. Kiedy gospodynie wypiekały baby drożdżowe, kuchnia musiała być zamknięta na klucz. Ktoś obcy bowiem mógłby zaszkodzić rosnącemu ciastu głośną rozmową albo złym wzrokiem. Wyjętą z pieca babę kładziono na poduszki i do chwili ostygnięcia przemawiano do niej szeptem. Zajączek obwieszcza wiosenną odnowę. Kiedyś jego wizerunek kojarzono z grzesznikami, którzy odbyli oczyszczającą pokutę. Potem zaczął obdarowywać dzieci łakociami i prezentami.

Chętne Ekoludki zachęcamy do zabawy badawczej “Jajka i woda”.

Potrzebne będą:

jajka surowe,
jajka ugotowane,
szklane naczynia,
sól,
łyżka.

Dziecko bada zachowanie w wodzie jajka surowego i jajka ugotowanego – wkłada je kolejno do przezroczystego naczynia z wodą. Obserwuje ich zachowanie. Do wody w przezroczystym naczyniu wkłada surowe jajko i dosypuje stopniowo sól (około 10–12 łyżek soli). Obserwuje, co dzieje się z jajkiem.

Na zakończenie uzupełnijcie proszę karty pracy „Olek i Ada” cz.4 s.64-65

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oa_kp_6_4/mobile/index.html#p=66

Wykonajcie zadania zgodnie z poleceniami.

Powodzenia 🙂

Marzec u Ekoludków

Dodano: 1 marca 2021,21:25

Tematyka:  

„Zwierzęta z dżungli i sawanny”

„Marcowa pogoda”

„Wiosenne przebudzenie”

„Witaj wiosno”

„Wielkanoc”

Dziecko:

  • Rozpoznaje i nazywa wybrane zwierzęta egzotyczne
  • Naśladuje zwierzęta w czasie zabaw, ćwiczeń gimnastycznych, zabaw pantomimicznych
  • Wypowiada się na temat wyglądu poznanych zwierząt oraz jego cech charakterystycznych (poruszanie się, odżywianie, głos jaki wydaje oraz gdzie mieszka)
  • Rozpoznaje i nazywa zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla poszczególnych pór roku (np. wiosna- roztopy, deszcz, wiatr)
  • Wie, jakie są podstawowe potrzeby roślin potrzebne do wzrostu (światło, woda, gleba lub inne podłoże)
  • Obserwuje rośliny w najbliższym otoczeniu, na placu przedszkolnym, podczas spacerów
  • Obserwuje rośliny i dostrzega zmiany w ich wyglądzie
  • Wyodrębnia części rośliny nazywając je (łodyga, liście, owoce, korzeń)j
  • Wie, dlaczego niektóre rośliny i zwierzęta należy chronić
  • Poznaje istotę zjawisk atmosferycznych poprzez eksperymentowanie (np. zjawisko tęczy)
  • Próbuje wyciągać wnioski z obserwacji przeprowadzonych podczas eksperymentów
  • Próbuje omówić cykl obiegu wody w przyrodzie

W lutym u Ekoludków

Dodano: 1 lutego 2021,19:15

Tematyka:

Zabawy zimowe

Bal karnawałowy

Muzyka wokół nas

Nie jesteśmy sami w kosmosie

 

Dziecko:

  • Zdobywa doświadczenia plastyczne poprzez podejmowanie działalności plastycznej z wykorzystaniem różnorodnych przyborów oraz technik plastycznych
  • Uczestniczy w zbiorowych pracach plastycznych
  • Rozpoznaje dźwięki wydawane przez różne instrumenty
  • Wykonuje ćwiczenia emisyjne i ortofoniczne
  • Bawi się głosem naśladując różnorodne odgłosy
  • Rozpoznaje znane piosenki po usłyszeniu fragmentu melodii
  • Dowolnie interpretuje muzykę ruchem
  • Chętnie bierze udział w zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastycznych
  • Rzuca do celu i toczy piłkę
  • Biega omijając przeszkody
  • Bierze udział w zabawach na śniegu
  • Wykonuje ćwiczenia z zachowaniem zasad bezpieczeństwa:
  • rozumie, dlaczego należy przestrzegać określonych reguł w zabawach i grach sportowych
  • orientuje się do kogo należy się zwrócić w sytuacji niebezpiecznej

Styczeń

Dodano: 4 stycznia 2021,18:57

W styczniu u Ekoludków:

Tematyka:

Kolorowe ferie. – 2 tygodnie

Babcia i dziadek.

Zima i zwierzęta.

 

Dziecko:

  • Wyraża swoje odczucia, nastrój, mimiką, gestem
  • Samodzielnie wymyśla zakończenie utworu przedstawiając go w formie plastycznej lub ruchowej
  • Wycina i wydziera różne kształty z papieru, nakleja lub skleja powstałe elementy, tworząc kompozycje, np. technika collage
  • Opowiada o swoich ulubionych zabawach, zajęciach i zdarzeniach z przedszkola
  • Opowiadając historyjki obrazkowe określa kolejność zdarzeń
  • Układa historyjki obrazkowe, zagadki słowne i obrazkowe
  • Śpiewa piosenki indywidualnie i zbiorowo o różnej tematyce
  • Rytmizuje tekst piosenki za pomocą głosu
  • Dowolnie interpretuje muzykę ruchem
  • Bawi się przy muzyce z wykorzystaniem przyborów takich jak: chustka, wstążka itp.
  • Pomaga ptakom przetrwać zimę, dokarmiając je
  • Wie, kto pomaga zwierzętom leśnym przetrwać zimę
  • Rozpoznaje i nazywa zwierzęta żyjące w lesie: sarna, zając, dzik, wilk, lis