Ekolaczki - Przedszkole nr 15 w Zawierciu

Ekolaczki

ekolaczki logo

Grupa VI "Czarodzieje":

Żegnaj zimo , witaj wiosno… mamy nadzieję, że nowa pora roku szybko zagości u nas.

Dodano: 21 marca 2020,20:52

Regina Gruchalska

Wiosna

Wiosna przychodzi cichutko.
Topi śniegi wolniutko.
Ranki są coraz jaśniejsze
A dni bywają cieplejsze.
Jest tak zielono, wesoło.
Zwierzęta budzą się wkoło.
Śpiew ptaków słychać radosny, na powitanie wiosny.

A na powitanie wiosny proponuję  namalować kolorową tęczę .

Wybieramy  farby w kolorach występujących na tęczy poczynając od czerwonego. Malujemy farbą dłoń dziecka, a następnie odbijamy kilkakrotnie na kartce w formie łuku , jaki tworzy tęcza. Tak postępujemy z kolejnymi kolorami ( 7 kolorów  ), jeden pod drugim.

Powodzenia dzieciaki!

POWITANIE WIOSNY

Dodano: 20 marca 2020,12:12

Jutro Pierwszy Dzień Wiosny.

  • Powitajcie ją wspólnie z rodzicami:), posłuchajcie wierszyka i porozmawiajcie ” Jakie są oznaki Wiosny”

Idzie wiosna

Puk, puk, puk …w okienko!
– Wyjdźcie dzieci prędko.
Idzie już wiosenka
i słoneczko świeci.
Z baziami gałązkę
w ręku ma wierzbową.
I za pasem wiązkę
przylaszczek liliowych.Idzie piękna pani
z jasnymi włosami.
W zielonej sukience,
wyszytej kwiatami.Idzie, uderza witką
wierzbową z baziami.
Pokrywa się wszystko
młodymi listkami.Słono złote świeci,
idzie piękna pani.
Puk, puk … chodźcie dzieci
na wiosny spotkanie.

  • Wykonajcie pracę plastyczną  ” Słoneczko”

( rodzice rysują słońce, dzieci kolorują  słońce żółtą kredką, następnie naklejają  na rysunku chmury z wacika ko- smetycznego, mogą też dorysować kreseki, lub kropelki deszczu.  Jeśli nie macie kleju dorysujcie chmurki.).

  • Nauczcie się piosenki o Wiośnie ( piosenka w link-u, słowa napisałam)

https://www.youtube.com/watch?v=yNLqW1kp9Pw

I.Tam daleko gdzie wysoka sosna
maszeruje drogą mała wiosna.
Ma spódniczkę mini, sznurowane butki
i jeden warkoczyk krótki.

Ref.
Maszeruje wiosna
a ptaki wokoło
lecą i świergoczą
głośno i wesoło.
Maszeruje wiosna w ręku
trzyma kwiat gdy go
w górę wznosi
zielenieje świat !

II.Nosi wiosna dżinsową
kurteczkę, na ramieniu
pewnie żuje gume i robi
a z nich każdy jest zielony.

Ref.
Maszeruje wiosna….

III.Wiosno, wiosno
nie zapomnij o nas
każda trawka chce
być już zielona.
gdybyś zapomniała inną
drogą poszła
zima by została mroźna.

Ref.
Maszeruje wiosna….

Pozdrawiam i życzę miłego weekendu 🙂

MARCOWA POGODA

Dodano: 20 marca 2020,11:49

Witam na dzisiaj przygotowałam dla Was

  • Zagadki dotyczące elementów marcowej pogody:

Widzisz je za dnia na pogodnym niebie, za to w dzień pochmurny chmurka chowa je za siebie. (słońce)

Gdy jest ciemna, to już wiesz, że lada moment spadnie z niej deszcz. (chmura) Mówimy, że coś jest białe jak… (śnieg)

Spada z chmury na ziemię – kapu-kap. Gdy tak się dzieje, parasolkę złap! (deszcz)

Gdy niebo się chmurzy, a czasem w czasie burzy pojawia się nagle jasny znak na niebie – musisz wtedy uważać na mnie i na siebie! (piorun)

Szumi wokół nas, nawet tam, gdzie las, szszszszsz… (wiatr)

  •  Zabawę twórczą ” Marcowe odgłosy” ( potrzebne będą: kawałki papieru i butelki)

Dzieci próbują naśladować odgłosy przyrody, korzystając z dostępnych materiałów:

  • gniotąc papier albo trąc dłońmi o siebie, naśladują szum wiatru;
  • dmuchając w otwór butelki i improwizując melodycznie na głosce u – gwizd wiatru;
  • stukając palcami w papier – krople deszczu.

Miłej zabawy 🙂

DESZCZOWY MASAŻYK

Dodano: 19 marca 2020,16:05

Przed snem wspólnie z dzieckiem proponuje zabawę ” Deszczowy masażyk”

( Zabawa polega na wykonaniu masażyku na plecach dziecka z użyciem wierszyka. Przy powtórzeniu zabawy zamieniamy się rolami. Zanim zaczniecie zabawę pokażcie najpierw dziecku jak ma  wyglądać.)

Na niebie pokazał się mały, biały kłębuszek(rysujemy na plecach spiralę)

Psotny wiatr dmuchał mocno (przesuwamy palcami obu rąk po plecach)

Przygonił dużo chmurek( rysujemy palcami wskazującymi wiele spiralek)

Chmurki uderzały o siebie i popłakiwały ( stawiamy kreski w różnych miejscach na plecach)

Z daleka było słychać pomruk zbliżającej się burzy(uderzamy piąstkami)

Nagle pojawił się błysk (rysujemy zygzak na plecach)

Wystraszone chmurki zaczęły lać łzy(uderzamy wszystkimi palcami jak przy grze na pianinie)

Rozbiegły się po całym niebie i zniknęły(przesuwamy po plecach wewnętrzną stroną dłoni)

Deszcz był coraz słabszy (wykonujemy pojedyńcze stuknięcia palcami wskazującymi)

A na niebie rozbłysło słońce( rysujemy koło i promyki)

Miłej zabawy:)

 

 

 

W MARCU JAK W GARNCU

Dodano: 19 marca 2020,15:28

Miesiąc marzec to czas nowej pory roku- Wiosny, którą powitamy 21 marca, to czas słońca, deszczu, wiatru, śniegu.

Marzec to taki miesiąc , który lubi robić psikusy i miesza lato z zimą. Czasami nie wiemy jaka pora roku jest za oknem.

Jak w przysłowiu ” W marcu jak w garncu” . Proponuje zabawę wspólną z dziećmi rytmizowanie przysłowia ” W marcu jak w garncu”.

Możecie rytmicznie dzieląc na sylaby wyklaskiwać, wystukiwać, tupać, podskakiwać, a nawet grać na instrumentach zrobionych z urządzeń kuchennych: metalowych lub drewnianych łyżek, z garnków itp. tekst przysłowia. Miłej zabawy 🙂

GIMNASTYKA FAJNA SPRAWA

Dodano: 19 marca 2020,15:08

Siedzimy w domu , więc trochę poćwiczymy.

Zapraszam rodziców do wspólnej gimnastyki razem z dzieckiem.

Gimnastyka fajna sprawa, to ćwiczenia i zabawa.  Ćwicz codziennie kilka chwil, abyś zdrowy zawsze był.

Pięć przysiadów, trzy podskoki, ręce swe rozłóż na boki.

Teraz kręć kółeczka duże, później ręce prosto w górze.

Kołysz się jak duże drzewo- raz na prawo , raz na lewo

A teraz podskoczki w górę, łap chmurki na niebie i przyciągaj je do siebie

Teraz trochę odpoczniemy, na dywanie usiądziemy

Już spokojnie oddychamy, powietrze nosem wciągamy, a ustami wypuszczamy 🙂

        Miłej zabawy:))

CHARAKTERYSTYKA DZIECKA TRZYLETNIEGO

Dodano: 19 marca 2020,14:52
Rozwój poznawczy:
  1. Dziecko 3-letnie wie: jaką ma płeć – czy jest chłopcem, czy dziewczynką, jak ma na imię, wie, że jest dzieckiem a nie dorosłym.
  2. Potrafi dostrzec regularność: uczy się i rejestruje to, co powtarzalne. Zauważa porządek i chaos, piękno i brzydotę, rytm i melodię języka.
  3. Poznaje najbliższą rzeczywistość. Kojarzy porządek lub cykliczność wykonywania czynności w życiu codziennym (chętnie pomaga w kuchni, sprząta, nakrywa do stołu itp.)
  4. Podejmuje zabawy tematyczne: bawi się dom, w lekarza, prowadzi samochód itp.
  5. Spostrzega przeciwieństwa: jasno-ciemno, ciężki- lekki, suchy-mokry itp.
  6. Uczy się przez naśladowanie: gesty, postawy, mimika twarzy.
  7. Potrafi nauczyć się krótkiego wierszyka, piosenki, powtórzyć po kolei dwie liczby. Koncentruje się przez pół godziny na rysowaniu, układaniu klocków, zabawie samochodami.
  8. Ma słabą orientacje przestrzeni, nie ma poczucia czasu.
  9. Pamięta imiona osób nieobecnych, rozpoznaje bliskich po kilku miesiącach rozłąki.
  10. Rozpoznaje cztery podstawowe barwy: czerwoną, żółtą, zieloną i niebieską (nie zawsze potrafi je nazwać).
  11. Mechanizm myślenia dziecka 3-letniego ma charakter globalny, co oznacza, że dziecko postrzega elementy otoczenie jako całości mało zróżnicowane. Niezdolne jest do procesów analizy i syntezy. Nie potrafi opowiadać o rzeczywistości, ani jej opisywać, więc fantazjuje. Treści myślowych dostarczają mu zmysły: smak, dotyk, wzrok, słuch, węch – czyli całe ciało.
  12. Rozwój wyobraźni umożliwia naśladowanie i odtwarzanie różnych sytuacji, tworzenie nowych historii, wierszyków, piosenek.
  13. Uwaga jest chwilowa, krótkotrwała i przerzutna. Nie jest w stanie skupić się dłużej na jakiejś czynności.
Motoryka mała
Rysuje kreski pionowe i poziome, kółko, krzyżyk, spontanicznie tworzy bazgroły.
Buduje wieżę z klocków, most, pociąg. Posługuje się sztućcami, próbuje ciąć nożyczkami.
Motoryka duża
Dziecko 3-letnie potrafi szybko biegać, skakać, szybko schodzić po schodach, kopać i rzucać piłkę. Coraz lepsza sprawność fizyczna sprawia, że czynności dnia codziennego wykonuje coraz sprawniej (np.: zwinne się wspina, biegnąc okrąża przeszkody, stoi lub skacze na jednej nodze, chodzi na palcach)
Rozwój emocjonalny
Trzylatek cały czas umacnia swoje ja i walczy o swoją autonomię (ale spokojniej niż w wieku 2,5 lat). Łatwo traci poczucie bezpieczeństwa, co wyraża płaczem, szuka potwierdzenia miłości i skupienia na nim uwagi.
Układ nerwowy jest niestabilny i delikatny: jest nieodporne na zmęczenie, wysiłek fizyczny i hałas. Źle znosi odroczenie w zaspokajaniu potrzeb. Przeżywa i wyraża silne emocje zarówno gniewu, jak i radości, łatwo przechodzi od jednych do drugich. Próbuje już nazwać swoje emocje.
W mniejszym stopniu potrzebuje bezpieczeństwa, rytuałów i powtarzalności tych samych czynności każdego dnia. Czuje się znacznie bardziej z samym sobą i z innymi. W porównaniu do 2,5 –latka, bywa bardziej ustępliwy, bardziej pogodzony z otaczającą go rzeczywistością. Nie wszystko i nie zawsze musi być zrobione zgodnie z jego wolą.
Rozwój społeczny
Dziecko 3-letnie zaczyna pełniej uczestniczyć w życiu społecznym i jest coraz bardziej otwarte na współpracę. Potrafi czekać na swoją kolej, chętniej odda zabawkę, aby pozostać w dobrych kontaktach z rówieśnikami. Uczy się nie tylko brać, ale i dawać. Zaczyna zawierać przyjaźnie. W tym wieku dziecko może mieć kłopoty w porozumiewaniu się z obcymi osobami, ponieważ jeszcze niewyraźnie mówi. Rodzice rozumieją jego mowę, ale inni obcy ludzie już nie. Dziecko w tym wieku bardzo tęskni za mamą, nawet, gdy wie, że mama niedługo wróci.
Rozstanie może być dla niego trudne.
Przedszkole to nowe miejsce. Są trzylatki, które nie są gotowe do pójścia do przedszkola. Na początku uczucie lęku jest takie silne, że blokuje w dziecku chęć poznania nowego otoczenia, rzeczy, osób, zabawek. Nie zwraca ono uwagi na to co się dookoła niego dzieje, a silnie skoncentrowane jest na tym, aby opanować swoje emocje
i smutek, tęsknotę za bliskimi i lęk. Niektóre dzieci w tym wieku nie powinny spędzać większości dnia poza domem. Nie ma jednego, ustalonego wieku odpowiedniego na zostanie przedszkolakiem. Każde dziecko jest inne i każde inaczej się społecznie rozwija.
Rozwój mowy
Około 3 r. ż. Dziecko zaczyna używać zaimków osobowych „ja”, „mnie”. Zna ok. 1000 – 1500 słów
Nie potrafi opowiadać zdarzeń, ani wyjaśnić tego, co widzi zgodnie z zasadami przyczynowości. Jest zainteresowany językiem. Coraz płynniej się nim posługuje i coraz lepiej jest rozumiany przez innych.
Samodzielność
Dziecko 3-letnie dąży do samodzielności („ja sam”), ale trzeba mu pomagać przy tych próbach. Potrafi założyć majtki, spodnie, bluzkę, piżamkę, buty kurtkę. Uczy się sam jeść łyżką i widelcem, pić z kubka lub szklanki.
Nie wiąże sznurówek, czasem zapina guziki. Dlatego buty na rzepy i ubrania na zatrzaski są bardziej praktyczne.
Zgłasza potrzeby fizjologiczne, ale czasem wymaga jeszcze pomocy w toalecie.
Pomaga w porządkowaniu otoczenia, sprzątaniu, odkładaniu zabawek na miejsce.
Lęki
U trzylatka dominują lęki wizualne – potwory, czarownice, duże zwierzęta, ciemność.
Boi się zjawisk przyrody (wiatr, deszcz, burza), oraz nagłych zdarzeń, obcych ludzi (dorosłych i dzieci), rozstania z rodzicami. Czuje się niepewny, gdy zmienia oswojone już miejsce.

ROK SZKOLNY 2019/2020

Dodano: 18 marca 2020,11:23

grupa 1 Grupa VI „ CZARODZIEJE”- dzieci 3- letnie

NAUCZYCIELE:

            mgr Dorota Tomanek

mgr Ewa Pelon

               POMOC NAUCZYCIELA:

            Agnieszka Musiałek