Ekolaczki - Przedszkole nr 15 w Zawierciu

Ekolaczki

ekolaczki logo

Grupa VI "Czarodzieje":

2 kwietnia – Światowy Dzień Autyzmu

Dodano: 6 kwietnia 2021,7:00

Witam Was serdecznie kochane Czarodzieje 🙂

Jak Wam minęły święta ? Czy wszyscy jesteście zdrowi? Bardzo za Wami tęsknię 🙂

Czy wiecie, że 2 kwietnia był Światowy Dzień Autyzmu?

Wśród nas są dzieci z autyzmem które też potrzebują miłości, akceptacji, chcą się bawić z rówieśnikami.

Światowy Dzień Świadomości Autyzmu – Caritas Archidiecezji Gdańskiej

Obejrzyjcie filmik ( w link-u), z którego dowiecie się co dziecko autystyczne czuje, jak postrzega świat i dlaczego zachowuje się troszkę inaczej niż my.

https://www.youtube.com/watch?v=pRRIQYxLXAY

Kolor niebieski symbolizuje dzieci z autyzmem. Posłuchajcie piosenki i pobawcie się z rodzicami, a później namalujcie świat używając tylko niebieskiej farby lub kredki . Powodzenia 🙂

https://www.facebook.com/mariazofia.tomaszewska/videos/2737258733072841

KWIECIEŃ

Dodano: 2 kwietnia 2021,11:44

Tematyka: 

  1. Wiosna w ogrodzie
  2. Wiosna na wsi
  3. Dbamy o przyrodę
  4. W świecie teatru

Dziecko umiejętności:

  • Wypowiada się na temat wyglądu poznanych zwierząt oraz jego cech charakterystycznych( poruszanie się, odżywianie, głos jaki wydaje, gdzie mieszka)
  • Łączy dorosłe zwierzę z potomstwem i prawidłowo je nazywa
  • Naśladuje zwierzęta w czasie zabaw, ćwiczeń
  • Rozpoznaje i nazywa zwierzęta hodowlane: krowa, koń, owca, kura, królik
  • Segreguje odpady do wyznaczonych pojemników
  • Bierze udział w akcji w akcji „ Światowy Dzień Ziemi”
  • Uczestniczy w zabawach w formie opowieści ruchowych, wykorzystujących gest, mimikę, taniec, elementy pantomimy i dramy
  • Ogląda przedstawienia teatralne
  • Chętnie przebywa na świeżym powietrzu biorąc udział w zabawach ruchowych, zabawach organizowanych w ogrodzie przedszkolnym
  • Chętnie bierze udział w zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastycznych

 

Wesołych Świąt 🥰🥰🥰

Wielkanocna pisanka

Dodano: 1 kwietnia 2021,7:00

Witam kochane Czarodzieje 🙂

  • Masażyk “Pisanka”

Dzieci dobierają się parami z rodzicami. Jedno z nich (pisanka -dziecko) siada na dywanie w siadzie skrzyżnym, drugie – rodzic siada za nim, w siadzie rozkrocznym, i na plecach dziecka rysuje wzory : paski poziome, paski pionowe, kropki, kratkę itp. Przy powtórzeniu zabawy zamieniacie  się miejscami.

  • Zabawa słowna na podstawie wiersza B. Szelągowskiej “Na podwórku”

Rodzic recytuje wiersz, a dzieci powtarzają po nim sylaby
Gospodyni razem z dziećmi
święconkę szykuje.
O-ho, ho, ho!
O-ho, ho, ho,
jajeczka maluje.
Biega kurka po podwórku
i gdacze z radości.
– Ko, ko, ko, ko.
Ku, ku, ku, ku.
Wita wszystkich gości.
Kogut dumnie pierś wypina.
– Ko, ko, ki, ku.
Ale pięknie wyglądają
twe jajka w koszyku.

  • Ćwiczenia fonacyjne “Kury na podwórku”

Dzieci powtarzają za rodzicem sylaby z wiersza: O-ho, ho, ho! Ko, ko, ko, ko! Ko, ko, ki, ku. Ku, ku, ku, ku! na różne sposoby: głośno, cicho, wesoło, smutno, dynamicznie, spokojnie.

  • Ćwiczenia oddechowe Koszyczek i jajeczka.

potrzebne będą: rysunek koszyczka dla każdego dziecka, słomki, kolorowe, małe jajka wycięte z papieru.
Dzieci otrzymują rysunek koszyczka i kolorowe, papierowe pisanki. Mają za zadanie przenieść pisanki do koszyczka za pomocą słomek. Kładą słomkę na papierowym jajku, wciągają powietrze w słomkę,
zasysając jajko, przenoszą je do koszyka.

  • Ćwiczenia słownikowe” Jakie może być jajko?”

Dzieci podają określenia mówiące o tym, jakie może być jajko, np.: duże, małe, świeże, nieświeże, całe, potłuczone, białe, kolorowe.

  • Ćwiczenia grafomotoryczne “Jajko”

Dzieci najpierw rysują kształt jajka w powietrzu, na stoliku, na dywanie, na plecach rodzica ( należy zademonstrować właściwy kierunek rysowania (od góry, z prawej strony ku lewej). Następnie rysują jajka na kartce i ozdabiają według własnego pomysłu

  • Zabawa ruchowa “Kwoka i kurczaki”

Rodzic (kwoka) wyklaskuje rytm, dzieci (kurczaki) spacerują po podwórku, grzebią nóżką w ziemi. Gdy przestaje wyklaskiwać rytm, kurczaki szybką idą do kwoki. Następnie dziecko przejmuje rolę kwoki.

  • Wykonanie pisanek metodą decoupage

potrzebne będą: jajko ugotowane na twardo, kolorowa serwetka, białko jajka, pędzelek

pojedyńcze serwetki pocięte na małe kawałki przykładamy do jajka i malujemy białkiem jajka używając pędzelka, ozdabiamy w ten sposób całe jajko, po wyschnięciu powstaną piękne kolorowe pisanki.

Miłej zabawy 🙂

Zwierzęta z wielkanocnego koszyczka

Dodano: 31 marca 2021,7:30
  • Zabawa ortofoniczna “Zwierzęta z wielkanocnego koszyczka”

Wiklinowy koszyczek, cukrowy baranek, kurczaczek z waty, pisanka z namalowanym kogutem.
Dzieci naśladują głosy i ruchy zwierząt, które pokazuje rodzic, wyjmując je z koszyczka

kurczątko: pi, pi, pi – kucają i poruszają ugiętymi w łokciach rękami jak skrzydełkami,   baranek: bee, bee, bee – czworakują,
kogucik: kukuryku – stają i uderzają o uda dłońmi prostych rąk.

  • Pokaz kół – małych i dużych. Nazywanie figur.

potrzebne będą: małe i duże koła wycięte z kolorowego papieru, dzieci nazywają figury, porównują ich wielkość

  • Wykonanie kurczaków  z kół.

Dzieci manipulują kołami z kolorowego papieru, wykonanie w link-u

https://www.youtube.com/watch?v=3UYNq8L0M2s

Na popołudnie proponuje:

Kto jeszcze nie zasadził swojej cebulki, proszę to zrobić, obserwować swoje roślinki, opiekować się nimi, a po powrocie do przedszkola przynieść.

Pozdrawiam ,miłego dnia:)

Kraszanki, pisanki

Dodano: 30 marca 2021,7:00

Kochane Czarodzieje witam Was serdecznie i zapraszam do zabawy 🙂

  • Rozmowa na temat: Jakie są jajka? 

Jajka - właściwości, rodzaje i zastosowanie
Jajka: kurze, kacze, przepiórcze, strusie (okazy)

rodzic rozbija na spodeczku jajko, wspólnie z dzieckiem ogląda żółtko i białko. 

  • Ćwiczenia słuchowe Co słyszysz?

rodzic wypowiada nazwy świątecznych jajek, podzielone na głoski i na sylaby, oraz ich kolory. Zadaniem dzieci jest odgadnięcie, o czym jest mowa (np. pi-san-ki, ż-ó-ł-t-y).

  • Rozmowa na temat: Moja ulubiona… (na podstawie obrazków).

Dzieci oglądają obrazki i opowiadają, które pisanki/kraszanki podobają im się najbardziej oraz dlaczego ?Pisanki - jak możesz z dzieckiem ozdobić jajka | Mamotoja.pl

  • Nasze jajko wielkanocne.

Kartka w kształcie jajka (o dużym formacie), kredki, farby.
Dzieci  ozdabiają jajka według własnych pomysłów. Może to robić wspólnie z rodzicami

  • Słuchanie piosenki Pisanki (sł. i muz. B. Forma).

https://www.youtube.com/watch?v=OTPObfVuHCY

Pisanki, pisanki,
jajka malowane
nie ma Wielkanocy
bez barwnych pisanek.

Pisanki, pisanki
jajka kolorowe,
na nich malowane
bajki pisankowe.

Na jednej kogucik,
a na drugiej słońce,
śmieją się na trzeciej
laleczki tańczące.

Na czwartej kwiatuszki,
a na piątej gwiazdki.
na każdej pisance
piękne opowiastki.

  • Eksperyment: Jak sprawdzić, czy jajko jest świeże?

Dwie szklanki z wodą i dwa jajka: świeże i stare.
Nalewamy do obu szklanek wodę (po pół szklanki). Pokazujemy dzieciom dwa jajka i pytamy: Czy wiecie, po czym poznać, że jajko jest świeże? Dzieci wkładają do każdej szklanki po jednym jajku i obserwowują co się z nimi dzieje.

Czy w obu szklankach jajka zachowują się tak samo? Jajko, które jest
świeże, opada na dno, a to, które jest stare, unosi się do góry

Na popołudnie proponuje:

  • Bajkę o Tradycjach Wielkanocnych

https://www.youtube.com/watch?v=giRwxyKTXcg

Miłego dnia 🙂

 

Popołudniu…

Dodano: 29 marca 2021,11:02

Witam Was ciepło moi mili!

Oto propozycje na dzisiejsze popołudnie:

Zapraszam Was do obejrzenia bajki “Zou i Wielkanocny Królik Ep” 🙂

O tym, jak zebra Zou szukała wielkanocnych jajek:

A teraz zapraszam Was kochani do wykonania wielkanocnego eksperymentu 🙂

Co będzie Wam potrzebne?

  • szklanka,
  • talerzyk,
  • ocet,
  • jajko.

Na zakończenie pokolorujcie wybrany obrazek:

https://www.lavoretticreativi.com/wp-content/uploads/2020/03/PrCon.pdf

https://www.lavoretticreativi.com/wp-content/uploads/2020/03/PrPul.pdf

https://www.lavoretticreativi.com/wp-content/uploads/2020/03/PrUv.pdf

Powodzenia Czarodzieje 🙂

Koszyczek wielkanocny

Dodano: 29 marca 2021,6:57

Kochane Czarodzieje w związku ze zbliżającymi się Świętami Wielkanocnymi w tym tygodniu będziemy poznawać tradycje wielkanocne

  • Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.

(rodzic demonstruje ćwiczenia, a dzieci je naśladują)
Jajko – dzieci otwierają i zamykają wargi, układając je tak, aby były zaokrąglone jak jajko.
Gorące jajko – dzieci nabierają powietrze nosem, a wypuszczają ustami, naśladując dmuchanie na jajka.
Wkładamy jajka do koszyczka – dzieci unoszą język za zęby i zatrzymują go tam, a następnie przeliczają
kolejne jajka, używając liczebników porządkowych.
Rogi baranka – baranek wielkanocny ma okrągłe rogi – dzieci rysują językiem kółeczka, przesuwając jego czubek po górnej wardze i po dolnej wardze.
Baranki na hali – baranki wędrują w górę i w dół, pasąc się na hali – dzieci opierają czubek języka raz za górnymi zębami, a raz za dolnymi zębami.
Kura liczy kurczęta – dzieci dotykają czubkiem języka do każdego zęba w jamie ustnej: najpierw na górze, potem – na dole.

  • Rozwiązywanie zagadki B. Szelągowskiej “Koszyczek”

To w nim leżą na serwetce
jajka malowane,
a pośrodku, obok chlebka,
spoczywa baranek. (koszyk wielkanocny)

Prezentowanie koszyczka wielkanocnego i wyjaśnianie jego symboliki.

w miarę możliwości rodzice prezentują i omawiają koszyczek wielkanocny i jego zawartość. 
Symbolika koszyczka wielkanocnego:
Chleb symbolizuje ciało Chrystusa. Wkładamy go do koszyczka, aby zapewnić sobie dobrobyt i pomyślność.
Jajka są symbolem nowego, rodzącego się życia.
Wędlina jest symbolem dostatku, bogactwa i dobrobytu.
Sól i pieprz symbolizują oczyszczenie, prostotę i prawdę.
Baranek jest symbolem Chrystusa – Baranka Bożego, który zwyciężył śmierć. Wkładana do koszyczka
figurka baranka jest zazwyczaj wykonana z cukru, czekolady lub chleba.
Chrzan jest oznaką ludzkiej siły, którą chcemy mieć przez cały rok

  • Słuchanie wiersza A. Widzowskiej “Wielkanoc”

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oa_ks_34/mobile/index.html#p=1
ilustracja w link-u s. 58–59

– Kurko, proszę, znieś jajeczka,
śnieżnobiałe lub brązowe,
ja z nich zrobię na Wielkanoc
cud-pisanki kolorowe.
Do koszyczka je powkładam,
z chlebkiem, babką lukrowaną,
potem pójdę je poświęcić
z bratem, siostrą, tatą, mamą.
Przy śniadaniu wielkanocnym
podzielimy się święconką
i buziaka dam mamusi,
zajączkowi i kurczątkom.
„Śmigus-dyngus!” – ktoś zawoła,
tatę wodą popryskamy,
mama będzie zmokłą kurką,
bo to poniedziałek lany!

  • Rozmowa kierowana na podstawie wiersza.

pytania pomocnicze:
− Z czego robi się pisanki?
− Co wkładamy do koszyczka wielkanocnego?
− Co robimy w lany poniedziałek?
− Co wam się kojarzy ze świętami wielkanocnymi?

  • Swobodne improwizacje ruchowe do utworu M. Musorgskiego ” Taniec kurcząt w skorupkach”

https://www.youtube.com/watch?v=e2ziz9Z6G84

dzieci w wybrany przez siebie sposób próbują ilustrować muzykę ruchem.

Miłego dnia 🙂

MARZEC

Dodano: 1 marca 2021,12:25

TEMATYKA:

Zwierzęta z dżungli i sawanny

Marcowa pogoda

Wiosenne przebudzenie

Witaj Wiosno

Wielkanoc

DZIECKO:

  • Rozpoznaje daną porę roku na ilustracji
  • Wymienia cechy charakterystyczne danej pory roku
  • Dostrzega rytm w przyrodzie np. rytm pór roku (wiosna, lato, jesień, zima)
  • Rozpoznaje i nazywa niektóre zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla określonej pory roku wiosna – (np. mgła, burza, wiatr, tęcza, roztopy, deszcz itp.)
  • Wypowiada się na temat wyglądu poznanych zwierząt oraz jego cech charakterystycznych (poruszanie się, odżywianie, głos jaki wydaje oraz gdzie mieszka)
  • Naśladuje zwierzęta w czasie zabaw, ćwiczeń
  • Chętnie przebywa na świeżym powietrzu biorąc udział w zabawach ruchowych, zabawach organizowanych w ogrodzie przedszkolnym 
  • Chętnie bierze udział w zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastycznych
  • Wykonuje proste prace plastyczne w konwencji sztuki ludowej swojego regionu, np. maluje na dużym formacie wzory tkanin, ozdabia gotowymi elementami papierowe talerzyki, maluje pisanki
  • Przygotowuje własnoręcznie upominki dla bliskich

 

 

 

LUTY

Dodano: 1 lutego 2021,10:20

Tematyka: 

  1. Zimowe zabawy
  2. Bal karnawałowy
  3. Muzyka wokół nas
  4. Nie jesteśmy sami w kosmosie

Dziecko:

  • chętnie przebywa na świeżym powietrzu biorąc udział w zabawach ruchowych, zabawach organizowanych na placu przedszkolnym, zabawach na śniegu
  • chętnie bierze udział w zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastyczne
  • stosuje się do zawieranych umów, o sposobie korzystania z zabawek i sprzętu terenowego
  • słucha muzyki na żywo oraz nagrań podczas pobytu w przedszkolu
  • rozpoznaje melodię znanej piosenki
  • bawi się przy muzyce z wykorzystaniem elementów tańca- nauka prostych układów tanecznych
  • tworzy samodzielnie krótkie układy taneczne
  • próbuje wydobywać dźwięki z różnorodnych materiałów takich jak:papier, folia, drewienka
  • próbuje samodzielnie akompaniować do śpiewanych piosenek
  • wyraża ekspresję twórczą podczas czynności konstrukcyjnych i zabawy
  • dostrzega różnicę wielkości, kształtu różnych przedmiotów