Ekolaczki - Przedszkole nr 15 w Zawierciu

Ekolaczki

ekolaczki logo

Grupa "Elfy":

2 kwietnia- Światowy Dzień Autyzmu

Dodano: 6 kwietnia 2021,8:30

Witam Was serdecznie kochane Elfy 🙂

Jak Wam minęły święta ? Czy wszyscy jesteście zdrowi? Bardzo za Wami tęsknię 🙂

Czy wiecie, że 2 kwietnia był Światowy Dzień Autyzmu?

Wśród nas są dzieci z autyzmem które też potrzebują miłości, akceptacji, chcą się bawić z rówieśnikami.

Światowy Dzień Świadomości Autyzmu – Caritas Archidiecezji Gdańskiej

Obejrzyjcie filmik ( w link-u), z którego dowiecie się co dziecko autystyczne czuje, jak postrzega świat i dlaczego zachowuje się troszkę inaczej niż my.

https://www.youtube.com/watch?v=pRRIQYxLXAY

Kolor niebieski symbolizuje dzieci z autyzmem. Posłuchajcie piosenki i pobawcie się z rodzicami, a później namalujcie świat używając tylko niebieskiej farby lub kredki . Powodzenia 🙂

https://www.facebook.com/mariazofia.tomaszewska/videos/2737258733072841

W kwietniu….

Dodano: 2 kwietnia 2021,11:50

Tematyka: 

  1. Wiosna w ogrodzie
  2. Wiosna na wsi
  3. Dbamy o przyrodę
  4. W świecie teatru

Dziecko umiejętności:

  • Wypowiada się na temat wyglądu poznanych zwierząt oraz jego cech charakterystycznych( poruszanie się, odżywianie, głos jaki wydaje, gdzie mieszka)
  • Łączy dorosłe zwierzę z potomstwem i prawidłowo je nazywa
  • Naśladuje zwierzęta w czasie zabaw, ćwiczeń
  • Rozpoznaje i nazywa zwierzęta hodowlane: krowa, koń, owca, kura, królik
  • Segreguje odpady do wyznaczonych pojemników
  • Bierze udział w akcji w akcji „ Światowy Dzień Ziemi”
  • Uczestniczy w zabawach w formie opowieści ruchowych, wykorzystujących gest, mimikę, taniec, elementy pantomimy i dramy
  • Ogląda przedstawienia teatralne
  • Chętnie przebywa na świeżym powietrzu biorąc udział w zabawach ruchowych, zabawach organizowanych w ogrodzie przedszkolnym
  • Chętnie bierze udział w zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastycznych

Wesołych Świąt Wielkanocnych

Dodano: 2 kwietnia 2021,8:00

Dodano: 1 kwietnia 2021,7:00
Witajcie Kochane Elfy 🙂
Wielkimi krokami zbliżają się Święta Wielkanocne. W związku z tym dziś proponuję Wam świąteczne zajęcia. Utrwalimy wiadomości na temat świąt, ale z pewnością dowiecie się też dziś czegoś nowego. Miłej zabawy 🙂

  • Na dobry początek zapraszam Was i Waszych Rodziców do porannej gimnastyki. Zacznijmy czwartkowy dzień na sportowo. Pomóc nam może piosenka “JARZYNOWA GIMNASTYKA”

https://www.youtube.com/watch?v=oD_4YBKMKFs

  • Posłuchajcie teraz informacji o tym co powinno znaleźć się w wielkanocnym koszyczku.

Jak powinna wyglądać idealna święconka? Koszyk wielkanocny to część tradycji świąt wielkanocnych. Ważne jest, żeby zgodnie z tradycją w święconce było w nim siedem podstawowych pokarmów -chleb, jajko, ser, wędlina, chrzan, ciasto i sól.

Chleb: W tradycji chrześcijańskiej jest najważniejszym z symboli, symbolizuje Chrystusa jako chleb życia. Chleb zawsze gwarantował pomyślność i dobrobyt. Jeżeli gospodarze piekli na Wielkanoc wiele odmian chleba, do koszyka wkładali po kromce każdej z nich.W całości święcono specjalny chlebek -paschę.

Jajko: Symbol odradzającego się życia i zwycięstwa życia nad śmiercią. Przypomina nam, że Pan Jezus zmartwychwstał. Wierzono, że podzielenie się jajkiem z bliskimi umacnia więzi rodzinne.

Wędlina: Jej obecność w koszyku miała zapewniać płodność i zdrowie. Była symbolem dostatku, dobrobytu.

Sól: Uznawano ją za symbol oczyszczenia, za sedno istnienia i prawdy. Wierzono, że posiada właściwości odstraszania zła. Poświęcona, ma chronić przed złem i zepsuciem.

Ser: Symbol przyjaźni między człowiekiem a zwierzętami domowymi.

Chrzan: Obrazował ludzką siłę i krzepę fizyczną. Miał również wspomagać skuteczność innych święconych pokarmów.

Ciasto: Do święconki ciasto zostało włączone jako ostatnie. Symbolizowało umiejętności i doskonałość. Najczęściej była to wielkanocna baba. Należało pamiętać, że nie może być to produkt kupiony, ale własnoręcznie upieczony.

  • Opowiadanie “Komu potrzebne są święta”. Posłuchajcie uważnie.

Na wiejskim podwórku, w przytulnym kurniku, mieszkało sobie śliczne kurczątko ze swoją mamą- kurą i tatą- kogutem. Mama kura uczyła je dreptać po podwórku i wygrzebywać pazurkami z ziemi pyszne ziarenka i robaczki. Tata kogut pokazywał, jak trzeba wskakiwać na płot i piać donośnie- kukuryku. Oboje rodzice bardzo kochali swoje maleństwo. Aż nagle, któregoś dnia, a było to wczesną wiosną, kurczątko spostrzegło, że rodzice nie mają już dla niego tyle czasu. -Pii, pii … pobaw się ze mną, mamo- prosiło kurczątko. -Ko,ko,ko– gdakała kura, nie mam dzisiaj czasu, muszę znieść dużo jajek, ko,ko,ko. Wielkanoc już blisko! Pobaw się samo maleństwo. I kura poszła znosić jajka. Kurczątko pobiegło do taty koguta. -Pi, pi … Nudzi mi się … Pobaw się ze mną tatusiu! -Kukuryku! Nie mam dziś czasu, muszę obudzić gospodynię i ogłosić całemu światu, że Wielkanoc już blisko. Pobaw się samo maleństwo i kogut wskoczył na płot wołając donośnie–kukuryku! Obrażone kurczątko poszło w świat. Na łące spotkało baranka. -Bee, bee dokąd idziesz Maleństwo ? Takie małe kurczątka nie powinny oddalać się same od domu, bee… -Pi,pii… Przez tę Wielkanoc nikt nie ma dla mnie czasu. Komu w ogóle potrzebne są te Święta? -Jak to, bee…nie wiesz? No to posłuchaj: -Święta potrzebne są kwiatom, żeby mogły kolorami przystroić świat -Święta potrzebne są mamusiom, żeby mogły upiec pyszne wielkanocne ciasta: baby i mazurki -Święta potrzebne są tatusiom, żeby ukryć prezenty od wielkanocnego zajączka. -Święta potrzebne są też dzieciom, żeby mogły zaczarować jajka w kolorowe pisanki. Aha ! Pi, pi teraz już rozumiem, muszę szybko przeprosić rodziców, że byłem niegrzeczne, a potem pobiegnę sprawdzić czy wszystko już gotowe do Wielkanocy, pi, pii. Do widzenia baranku!

  • Spróbujcie teraz odpowiedzieć na pytania:

Kto występował w opowiadaniu?

Gdzie mieszkało kurczątko?

Z kim?

Dlaczego rodzice nie mieli czasu dla kurczątka?

Co zrobiło kurczątko?

Kogo spotkało?

Komu potrzebne są Święta Wielkanocne?

  • A teraz czas na relaks 🙂 Wykonajcie sobie na zmianę z Rodzicami świąteczny masażyk.

Stary niedźwiedź mocno śpi i o wiośnie śni:

Śniła mu się pisaneczka, ta co cała jest w kropeczkach. (uderzenia paluszkami-kropki)

Była też w paseczki. (rysujemy paseczki)

I w wesołe krateczki. (rysujemy krateczkę)

Ta w malutkie ślimaczki. (rysujemy ślimaczki)

I żółciutkie kurczaczki. (rysujemy kurczaczki-kółko, kółko, nóżki, dzióbek)

Cii… wiosna, wiosna ach to ty! (całymi dłońmi)

  • Na koniec proponuję wykonanie Wielkanocnego zajączka 🙂

Do wykonania zajączka potrzebujemy kilka rzeczy, które zapewne każdy z Was posiada w domu:

  • skarpetka
  • ryż
  • nożyczki
  • sznurek
  • mazak
  • wstążka

Należy wsypać ryż do skarpetki i uformować kształt zajączka (pięta skarpetki tworzy jego pyszczek). Następnie związać w dwóch miejscach. Górę przecinamy i tworzymy uszy. Na koniec malujemy oczy, buzię i przywiązujemy wstążkę.

Jestem pewna, że powstaną fantastyczne prace i razem z Panią Teresą nie możemy się doczekać efektów:) Czekamy na fotorelację!
Ściskam Was mocno, tęsknię i życzę udanej zabawy 🙂
Pani Iwonka 💕

DZIEŃ DOBRY!

Dodano: 31 marca 2021,6:00

Witamy!

 🙂

Na dzisiaj proponuje:

Zabawa na powitanie.

Dzieci witają się z Rodzicami, mówiąc rymowankę I. Fabiszewskiej i wykonując odpowiednie ruchy.

Na raz nogą tupiemy – dzieci tupią,

na dwa w ręce klaszczemy – klaszczą,

na trzy się kłaniamy – kłaniają się,

na cztery ręką machamy – machają do siebie ręką.

 

Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.

Rodzic demonstruje ćwiczenia, a dzieci je naśladują.

Jajko – dzieci otwierają i zamykają wargi, układając je tak, aby były zaokrąglone jak jajko.

Gorące jajko – dzieci nabierają powietrze nosem, a wypuszczają ustami, naśladując dmuchanie na jajka.

Wkładamy jajka do koszyczka – dzieci unoszą język za zęby i zatrzymują go tam, a następnie przeliczają kolejne jajka, używając liczebników porządkowych.

Rogi baranka – baranek wielkanocny ma okrągłe rogi – dzieci rysują językiem kółeczka, przesuwając jego czubek po górnej wardze i po dolnej wardze.

Baranki na hali – baranki wędrują w górę i w dół, pasąc się na hali – dzieci opierają czubek języka raz za górnymi zębami, a raz za dolnymi zębami.

Kura liczy kurczęta – dzieci dotykają czubkiem języka do każdego zęba w jamie ustnej: najpierw na górze, potem – na dole.

 

Posłuchajcie opowiadania pana Stanisława Kraszewskiego

Wielkanocny koszyczek

Święta wielkanocne tego roku Olek i Ada  wraz z rodzicami i dziadkami spędzali na wsi, w domu pradziadków. Stał tam pod lasem dom murowany. Dom miał strych i piwnice. A w domu tym był duży pokój z piecem kaflowym. A w pokoju stał stół okrągły, dębowy. A na stole obrus biały, haftowany cały. Na stole dębowym stał koszyczek wiklinowy. A w koszyczku wiklinowym, na serwetce leżały pisanki-kraszanki, wielkanocne malowanki. Obok pisanek-kraszanek stał cukrowy baranek, stał żółty kurczaczek, obok babka łaciata, gruba jak beczka, i sól w solniczce w kształcie jajeczka. Rosła rzeżucha zielona, wędzonka dobrze uwędzona nęciła psa i kota, myszkę i kunę zza płota.
Zawitał ksiądz do dzieci, koszyk z wikliny poświęcił. Kropidło w miseczce utopił, święconą wodą pokropił:
pisanki-kraszanki,
cukrowego baranka,
kurczaczka z chorągiewką,
babkę z lukrową polewą,
chlebek pokrojony,
przy soli ułożony,
rzeżuchę zieloną,
wędzonkę uwędzoną
– wszystko pokropił wodą święconą!
Mieszkańcy koszyka, pokropieni wodą święconą, poczuli się jakby byli świętymi. Jakby aureola wyrosła nad nimi i uczyniła wszystkich świętymi! A potem zaczęli krzyczeć jeden na drugiego. Czy dla święconego nie ma nic świętego?
– My jesteśmy najważniejsze! – chełpiły się pisanki-kraszanki. – Przy wielkanocnym stole świąteczni goście dzielą się nami i składają życzenia! Bez pisanek nie byłoby świąt wielkanocnych!
– Beeee, to ja jestem najważniejszy! – zabeczał cukrowy baranek. – Jestem biały i słodki, jestem symbolem poświęcenia, ofiary za innych, dobroci i czystości! Beze mnie nie byłoby świąt wielkanocnych!
– Pi, pi, pi, to ja jestem najważniejszy! – pisnął kurczaczek. – Jestem symbolem nowego życia, które po mrocznej zimie odradza się na nowo! Jak małe pisklęta, które wiosną wykluwają się z jaj!
– Wszyscy jesteście w błędzie! – huknęła babka. – Ja jestem najważniejsza, bo właśnie po mnie wyciągają się ręce stołowników! Beze mnie nie byłoby świąt wielkanocnych!
– Nieprawda, to my jesteśmy najważniejsi! – krzyknęli chleb i sól. – Gości zawsze wita się chlebem i solą. Bez nas nikt nie zapraszałby gości i nie byłoby prawdziwych świąt wielkanocnych!
– Co też wygadujecie! – zaperzyła się rzeżucha. – Z moich ziarenek wyrastają zielone łodyżki, pełne witamin. Daję przykład innym roślinom, aby jak najszybciej zazieleniły się na polach, szybko rosły, dojrzewały i dawały obfity plon! Bez szybko budzącej się przyrody, bez rzeżuchy nie byłoby świąt wielkanocnych!
– Wszyscy mówicie nieprawdę! – ryknęła wędzonka. – Czy mogą być święta bez wędzonki? Beze mnie nie ma świąt wielkanocnych, nie ma żadnych świąt!
– Jak to, a Wigilia? – spytał baranek.
Wędzonka obraziła się i nie powiedziała nic więcej.
To, co później się działo, nie miało nic wspólnego ze świętami ani nastrojem świątecznym. W koszyczku wiklinowym rozgorzała prawdziwa bitwa: nie tylko na słowa, ale na co się tylko dało. Milczeniem pomińmy kto, co, czym i jak. Po zażartej kłótni nikt nie wyszedł z tej awantury cało. Gdy dzieci weszły do pokoju, zobaczyły w koszyczku istne pobojowisko.
– Co tu się mogło stać?
– Kto to zrobił?
Pierwsze podejrzenie padło na kota. Ale kot siedział grzecznie na kanapie i lizał różowym języczkiem futerko. Nie wyglądał na sprawcę spustoszenia w koszyku. Następnym podejrzanym był pies. Ale pies grzecznie spał w budzie i nie wchodził do domu.
Dzieci podejrzewały mysz, ale mysz zostawiłaby ślady ząbków na wędzonce.
Dzieci pomyślały o kunie, ale okna i drzwi były zamknięte.
Jak mogłaby się dostać do pokoju?
– Musimy naprawić zniszczenia! – postanowiły dzieci. Potłuczoną pisankę-kraszankę skleiły przezroczystym plasterkiem. Odłamany róg cukrowego baranka przykleiły scukrzonym miodem. Wyprostowały pogniecioną rzeżuchę. Pozbierały wysypaną sól i dokleiły kurczaczkowi urwany dziób. Przewróciły na drugą stronę wędzonkę, żeby nie było widać szkody. Poukładały równo porozrzucane kromki chleba. Jeszcze poprawiły koronkową serwetkę. Gdy świąteczni goście zasiedli przy stole, wszystko było w należytym porządku i ani śladu po niedawnej kłótni.

Odpowiedzcie na pytania:
Jak oceniacie zachowanie mieszkańców wielkanocnego koszyczka i dlaczego?
Kto z nich miał rację?
Kogo dzieci podejrzewały o bałagan w koszyczku?
Co zrobiły dzieci, by naprawić zniszczenia?

Zabawa zręcznościowa „Wyścig z jajem” – 

Drogie Dzieci wyznaczcie z Rodzicami linię startu i mety. Ustawcie się na linii startu, trzymając na łyżkach plastikowe jajka (mogą być te z Kinder Niespodzianki), jeśli takich nie macie możecie zastąpić je jajkami styropianowymi, bądź zwykłymi – takimi, które macie w swojej kuchni. Na sygnał: Start! – idziecie do mety, niosąc ostrożnie jajka. Do zabawy możecie zaprosić innych członków swojej rodziny: siostrę, brata, babcię.

 

Zapraszamy Was do zrobienia kolorowych jajeczek.

Potrzebne będą: styropianowe jajka, które nabijamy na patyczek (szaszłyk), miseczka z cukrem.

Malujemy jajko farbami – ja robię całe jajko w jednym kolorze ale może być też więcej kolorów. Mokre od farby jajo zanurzamy w cukrze tak by przykleił się do farby. Pozostawiamy do wyschnięcia  i gotowe.

 

Miłej zabawy 🙂

W Wielkanocny Poniedziałek oblewamy się nawzajem

Dodano: 30 marca 2021,6:00

Drogie Elfy, posłuchajcie ciekawostek związanych z tradycjami wielkanocnym

A teraz zapraszamy was do nauki wiersza na pamięć, poproście o pomoc domowników. Może podczas świąt sprawicie radość babci lub dziadziusiowi recytując wiersz W Broniewskiego ,,Śmigus”

Śmigus! Dyngus! Na uciechę
z kubła wodę lej ze śmiechem!
Jak nie kubła, to ze dzbana,
śmigus-dyngus dziś od rana!
Staropolski to obyczaj,
żebyś wiedział i nie krzyczał,
gdy w Wielkanoc, w drugie święto,
będziesz kurtkę miała zmokniętą.

Popołudniu zapraszamy do rozwiązania zadań w kartach pracy „Kolorowy start” cz. 3 str. 62-63

Miłego dnia życzą panie – Iwonka i Terenia

Drogie Elfy, za chwilę Wielkanoc!

Dodano: 29 marca 2021,6:00

Dziś na początek trochę poćwiczymy, zaproście do zabawy domowników

Teraz trochę poćwiczy głowa, zapraszam do rozwiązania wielkanocnych zagadek

Wielkanocna zupa,
w niej kiełbaska pływa.
Jest tam też jajeczko,
żółte jak słoneczko.

Zgodnie ze starym, wielkanocnym zwyczajem słodkie prezenty dzieciom rozdaje.

W wielkanocnym koszyczku
leżeć będą sobie.
Zanim je tam włożę,
ślicznie je ozdobię.

Święta! Święta nadeszły!
Wstawajmy! Już rano!
Podzielimy się jajeczkiem,
bo dziś przecież…/Wielkanoc/

Tyle w koszyczku
leży pisanek!
A pośród nich
słodki…

Na wielkanocnym stole
to ona króluje.
Polana słodkim lukrem
i gościom smakuje.

Przylatują z daleka bociany.
Zakwitają w lesie sasanki.
Marzanna umknęła do morza,
Od tej pory cieplejsze są ranki.

Mleczka nie chcą pić.
Nigdy nie biegają.
Choć mają futerka,
ogonków – nie mają.
Oj dziwne to kotki!
Wolą stać w wazonie,
niż wziąć się za psotki.

Brawo! zagadki rozwiązane, a teraz obejrzyjcie film o wielkanocnym koszyczku. Zapraszam

Po obiadku wykonaj działania w kartach pracy „Kolorowy start” cz. 3 str. 60-61.

Pozdrawiamy, panie – Iwonka i Terenia

MARZEC

Dodano: 1 marca 2021,12:32

TEMATYKA:

  • Zwierzęta z dżungli i sawanny
  • Marcowa pogoda
  • Wiosenne przebudzenie
  • Witaj Wiosno
  • Wielkanoc

DZIECKO:

  • Rozpoznaje daną porę roku na ilustracji
  • Wymienia cechy charakterystyczne danej pory roku
  • Dostrzega rytm w przyrodzie np. rytm pór roku (wiosna, lato, jesień, zima)
  • Rozpoznaje i nazywa niektóre zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla określonej pory roku wiosna – (np. mgła, burza, wiatr, tęcza, roztopy, deszcz itp.)
  • Wypowiada się na temat wyglądu poznanych zwierząt oraz jego cech charakterystycznych (poruszanie się, odżywianie, głos jaki wydaje oraz gdzie mieszka)
  • Naśladuje zwierzęta w czasie zabaw, ćwiczeń
  • Chętnie przebywa na świeżym powietrzu biorąc udział w zabawach ruchowych, zabawach organizowanych w ogrodzie przedszkolnym 
  • Chętnie bierze udział w zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastycznych
  • Wykonuje proste prace plastyczne w konwencji sztuki ludowej swojego regionu, np. maluje na dużym formacie wzory tkanin, ozdabia gotowymi elementami papierowe talerzyki, maluje pisanki
  • Przygotowuje własnoręcznie upominki dla bliskich

 

LUTY

Dodano: 1 lutego 2021,10:32

Tematyka: 

  1. Zimowe zabawy
  2. Bal karnawałowy
  3. Muzyka wokół nas
  4. Nie jesteśmy sami w kosmosie

Dziecko:

  • chętnie przebywa na świeżym powietrzu biorąc udział w zabawach ruchowych, zabawach organizowanych na placu przedszkolnym, zabawach na śniegu
  • chętnie bierze udział w zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastyczne
  • stosuje się do zawieranych umów, o sposobie korzystania z zabawek i sprzętu terenowego
  • słucha muzyki na żywo oraz nagrań podczas pobytu w przedszkolu
  • rozpoznaje melodię znanej piosenki
  • bawi się przy muzyce z wykorzystaniem elementów tańca- nauka prostych układów tanecznych
  • tworzy samodzielnie krótkie układy taneczne
  • próbuje wydobywać dźwięki z różnorodnych materiałów takich jak:papier, folia, drewienka
  • próbuje samodzielnie akompaniować do śpiewanych piosenek
  • wyraża ekspresję twórczą podczas czynności konstrukcyjnych i zabawy
  • dostrzega różnicę wielkości, kształtu różnych przedmiotów

Styczeń

Dodano: 2 stycznia 2021,11:17

Tematyka:

1.Kolorowe ferie.
2.Kolorowe ferie.
3.Babcia i dziadek.
4. Zima i zwierzęta.

Dziecko:

  • chętnie bierze udział w zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastycznych
  •  uczestniczy w zabawach w formie opowieści ruchowych, wykorzystujących gest, mimikę, taniec, elementy pantomimy i dramy
  • śpiewa wspólnie z innymi dziećmi
  • rozpoznaje i nazywa niektóre zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla określonej pory roku (np. deszcz, śnieg, mróz, wiatr.)
  • zna znaczenie symboli przedstawiających zjawiska pogodowe.
  • zna imiona członków najbliższej rodziny : babci i dziadka
  • pomaga ptakom przetrwać zimę, dokarmiając je
  • wie, kto pomaga zwierzętom leśnym przetrwać zimę
  • rozpoznaje i nazywa zwierzęta żyjące w lesie: sarna, dzik, zając, wilk, lis