Ekolaczki - Przedszkole nr 15 w Zawierciu

Ekolaczki

ekolaczki logo

Grupa "Elfy":

Dodano: 18 czerwca 2020,8:00

Witam!

Zaczynamy!

Zabawy konstrukcyjne” Na lotnisku”.
Rodzic zachęca dziecko do zabawy tematycznej” Na lotnisku”. Dziecko budują z różnego rodzaju
klocków samoloty. Nadaje im nazwy i uzasadnia, dlaczego właśnie tak chcą je nazwać.
Następnie buduje z klocków hangary (garaże) dla samolotów. Dalszą część zabawy wymyślają samodzielnie.

A teraz czas na opowiadanie.

Na wakacje czas!
Powoli zbliżały się wakacje. Każdy dzień był odrobinę dłuższy od poprzedniego. Robiło się
coraz cieplej. Ada od dawna marzyła o locie samolotem.
Lubiła bawić się starym globusem swojej mamy. Plastikowym samolocikiem lądowała na
maciupeńkich, ledwie widocznych wysepkach.
Któregoś dnia tata z tajemniczą miną podszedł do dziewczynki.
– Córeczko, czy ja mogę wylądować na twoim globusie?
– Oczywiście, że możesz. A gdzie chcesz wylądować, tatusiu?
– Widzisz, tutaj jest taki but na obcasie. To są Włochy i tu chciałbym wylądować razem z tobą,
Olkiem, babcią, dziadkiem i mamą.
– To wspaniale, ale nie wiem, czy się zmieścimy w takim małym samolociku – zaśmiała się
dziewczynka.
– W takim razie może polecimy dużym samolotem? Takim prawdziwym! Co ty na to?
– Bardzo, bardzo bym chciała, tatusiu! – krzyknęła uradowana Ada.
– To powiem ci w tajemnicy, że już kupiłem bilety.
– Naprawdę?! – zapytała z niedowierzaniem dziewczynka. – Olek, słyszałeś, będziemy
lądować na bucie! Naprawdę!
Olek, podobnie jak jego siostra, nie mógł doczekać się wyjazdu. Kilka dni później całą rodziną
przyjechali na lotnisko.
– Kochani – powiedział tata – lotnisko jest bardzo duże i łatwo się zgubić. Musimy się wzajemnie pilnować – dodał i popatrzył na dzieci.
Rodzeństwo z zaciekawieniem rozglądało się po ogromnej, pełnej ludzi hali wylotów.
– A kim są ci ludzie w mundurach? – zapytała Ada, ściskając Dinusia.
– To kapitan i stewardesy – odpowiedziała mama. – Może będą z nami lecieć do Włoch.
Zobaczymy.
Dwie godziny później cała rodzina usadowiła się wygodnie w samolocie. Początkowo dziewczynka odrobinę bała się hałasujących silników.
– Startujemy! Nareszcie! – ucieszył się Olek i patrzył przez okno, jak z każdą chwilą wszystko
robiło się coraz mniejsze i mniejsze. W końcu wlecieli w chmury i tylko od czasu do czasu widać
było ląd, a potem morze. Wreszcie samolot wylądował i zaczęły się prawdziwe wakacje.
Upalne dni dzieci spędzały w krystalicznie przeźroczystej i ciepłej wodzie. Wieczorami zaś
zwiedzały piękne miasta, miasteczka i wsie pełne gajów oliwnych i winorośli. Ada uwielbiała
pozować do zdjęć – zwłaszcza w towarzystwie Dinusia.
– Mamo, czy mogę posadzić tutaj Dinusia? – zapytała dziewczynka i w tym momencie Dinuś
wpadł prosto do wody. Na szczęście tata szybko wyłowił niesfornego pluszaka.
– Musisz go bardziej pilnować, córeczko – zaśmiał się tata. – Nie wiem, czy jest zadowolony
z kąpieli.
– Chyba nie. Coś smutno wygląda. I co teraz zrobimy? Jeszcze się na mnie pogniewa – zasmuciła się Ada.
– Nie martw się. Myślę, że poprawi mu się humor, gdy tylko spróbuje prawdziwej włoskiej
pizzy! –powiedział dziadek. – Zrobiłem się naprawdę głodny. A wy? – I wskazał budynek, z którego
unosił się świeży zapach ziół i ciasta.
– W końcu jak Włochy, to i pizza! – zawołał Olek i cała rodzina weszła do pobliskiej pizzerii.
Dinusiowi też poprawił się humor. Tak naprawdę nawet nie zdążył się mocno zmoczyć.

Rodzic zadaje pytania:
− Gdzie wybrali się Olek i Ada z rodzicami i dziadkami na wakacje?
− Co stało się z Dinusiem tuż przed tym, jak tata zrobił jemu i Adzie zdjęcie?
− Jakie miejsce odwiedziła cała rodzina Olka i Ady?
− Co jeszcze robili na wakacjach Olek, Ada i ich rodzina?
− W jaki sposób rodzina Olka i Ady dotarła do Włoch?

Poproście rodziców, aby wybrali się z Wami na spacer. Weźcie ze sobą pojemniczek, aby zebrać troszkę piasku.

Zabawy badawcze – oglądanie i porównywanie ziaren piasku.

Plastikowe tacki, piasek (przynajmniej dwa rodzaje piasku różniące się np. kolorem lub
wielkością ziaren), lupy, szkła powiększające.
Rodzic wysypuje na dwie płaskie tacki piasek (piasek na tackach różni się np. kolorem lub wielkością ziaren). Dzieci oglądają ziarnka piasku przez szkła powiększające lub lupy, dotykają.
Starają się określić, jaki jest piasek. Rodzic zwraca uwagę na bezpieczeństwo (np. niedotykanie
oczu zapiaszczonymi rękami, nierzucanie w siebie piaskiem, niejedzenie piasku).

Do zobaczenia!

Dodano: 17 czerwca 2020,8:00

WITAM!

No to zaczynamy  pracę i zabawę!

Ćwiczenia dotykowe “Wakacyjne akcesoria”.
Mała walizka, przedmioty, które kojarzą się z wakacjami, np.: okulary przeciwsłoneczne, czapka
z daszkiem, sandały, opaska do zasłonięcia oczu.
Rodzic daje do ręki dziecku z zasłoniętymi oczami dowolny przedmiot. Zadaniem dziecka
jest określenie, co to jest i do czego służy. Po odsłonięciu oczu następuje weryfikacja udzielonych
odpowiedzi. Może zamiana, teraz rodzic zgaduje.

 

• Słuchanie wiersza B. Szelągowskiej Bezpieczne wakacje.
Jak wspaniale! Już wakacje.
To najlepsza w roku pora!
Można pływać sobie w morzu
albo wskoczyć do jeziora…
Na szczyt w górach wspiąć się warto!
Jak tam pięknie i wysoko!
W zeszłym roku po raz pierwszy
zobaczyłem Morskie Oko!
Ale zawsze pamiętajmy,
by dorosłych się pilnować.
Chodzić w górach – lecz po szlakach,
kremem z filtrem się smarować.
Czapkę nosić – taką z daszkiem
– porażenia się unika.
Kąpać się w strzeżonych miejscach
i pod okiem ratownika.
I rodziców trzeba słuchać.
Kto tak robi, ten ma rację.
Ach jak miło, jak wesoło,
bo już przecież są wakacje!

• Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.
− Dlaczego zawsze trzeba pilnować się dorosłych?
− Co to są górskie szlaki? Dlaczego trzeba się ich pilnować? (Rodzic może wyjaśnić znaczenie wyrażenia górskie szlaki).
− Dlaczego latem smarujemy się kremem z filtrem?
− Do czego jest potrzebna latem czapka z daszkiem?
− Dlaczego można pływać tylko w miejscach, gdzie jest ratownik?
− Jakie macie rady dla innych przedszkolaków na wakacje? Co można robić, a czego nie wolno?

 

 

 

A po południu troszkę potańczymy!

 

 

Powodzenia!

Dodano: 16 czerwca 2020,8:00

A po południu…

Ćwiczenia słuchowe Co to za słowo?
Rodzic dzieli słowa rytmicznie (na sylaby), np. ka-pe-lusz, chus-tecz-ka, czap-ka, a zadaniem dziecka jest
powiedzieć całe słowa.

Powodzenia!

Zabawa plastyczna Nad jeziorem.

Dziecko dostaje: niebieskie koło z papieru kolorowego, nożyczki, klej, kredki, kartki, gazety.
Rodzic prosi, aby dziecko przykleiło koło na środku kartki. Następnie z gazet wycięło dowolne elementy, które mogą znajdować się nad jeziorem. Dziecko może także dorysować elementy.
Byłoby dobrze, gdyby dziecko wypowiedziało się na temat swojej pracy.

Miłej pracy i zabawy:-)

Już za parę dni…

Dodano: 16 czerwca 2020,6:05

Witajcie drogie Elfy!

Ponieważ w tym tygodniu rozmawiamy o bezpiecznych wakacjach posłuchajcie opowiadania:

 E. Stadmüller Wakacje.

– Bartek chwalił się, że na wakacje pojedzie do Grecji – opowiadał przy obiedzie Olek. – Mówił, że będzie
się uczył nurkować i dostanie od taty cały potrzebny sprzęt.
– Zobaczycie, że będziecie się u nas bawić równie dobrze jak on – chrząknął dziadzio. – Już moja w tym
głowa. Postanowiliśmy z babcią, że kupimy wielki dmuchany basen i ustawimy go w ogrodzie.
– Hurra! – zawołała Ada. – A będę w nim mogła puszczać moje kaczuszki?
– Jasne – roześmiała się babcia – i kaczuszki, i łódeczki, i co tam sobie wymyślisz.
– Szkoda, że w ogrodzie nie ma piaskownicy, bo byśmy mieli własną plażę – rozmarzył się Olek.
– To akurat nie problem – włączył się do rozmowy tato. – Cztery deski się znajdą, a sąsiad dziadków, pan
Antoni, handluje materiałami budowlanymi, więc na pewno chętnie przywiezie parę worków piasku.
– I będzie plaża! – zawołała Ada.
– I huśtawka – dodał dziadzio. – Znalazłem ją na strychu.
– Tę samą, na której ja się huśtałem? – ożywił się tato.
– Tylko nie próbuj tego robić, bo moja biedna grusza nie wytrzyma takiego ciężaru – przestraszył się dziadzio.
– Oj tam, oj tam… – mruknął tato. – To mocne drzewo, nawet nie wiesz, ile wytrzymało…
– I Bartek mówił jeszcze, że będzie zwiedzał jakieś strasznie stare budowle – przypomniał sobie Olek.
– Stare budowle, powiadasz – dziadek uśmiechnął się tajemniczo.
– Ciekaw jestem, czy on widział kiedyś studnię z prawdziwym żurawiem.
– Takim żywym żurawiem? – zdziwiła się Ada.
– Tak nazywało się urządzenie, którym bardzo dawno temu wyciągano wodę ze studni – wyjaśniła
wnuczce babcia.
– Tam, gdzie wybierzemy się na wycieczkę, można zobaczyć prawdziwe chaty kryte strzechą, poletka lnu,
stary wiatrak i drabiniasty wóz – taki, jakim jeździł jeszcze mój dziadek.
– W sąsiedniej wsi powstał skansen – wyjaśniła mamie babcia. – I naprawdę jest w nim co zobaczyć.
– Chciałbym, żeby te wakacje już się zaczęły – westchnął Olek. – I nic nie szkodzi, że nie pojadę do Grecji
– dodał po chwili.
Rozmowa  na podstawie opowiadania .

– Dokąd Bartek pojedzie na wakacje?
– Gdzie wakacje spędzą Ada i Olek?
– Co przygotowali dziadkowie, żeby umilić wakacje Adzie i Olkowi?
– Dokąd wy chcielibyście pojechać na wakacje?
– Czym można podróżować w czasie wakacji?

A teraz pokażcie, gdzie Wy chcielibyście spędzić zbliżające się wakacje.

Wasza praca może być wykonana dowolną techniką: może być namalowana farbami, lub narysowana kredkami a , może będzie to kolaż czyli połączenie różnych technik? Wybór należy do Was. Pochwalcie się swoimi pracami , przyślijcie  nam zdjęcia !

Powodzenia!

Dodano: 15 czerwca 2020,8:00

Tematyka w tym tygodniu to:

“Bezpieczne wakacje”

Dziecko:

  • orientuje się do kogo należy się zwrócić o pomoc w sytuacji niebezpiecznych

Witam Was w poniedziałkowy poranek. Wstajemy, nadszedł czas pracy i zabawy!

Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.

Rodzic daje dziecku lusterko. Demonstruje prawidłowe wykonanie ćwiczeń, powtarzając je kilkakrotnie.
Język wyruszył na wakacje. Wsiadł do samochodu i mocno kręcił kierownicą (dziecko rysuje koła językiem, po górnej i po dolnej wardze). Zaczął padać deszcz, więc włączył wycieraczki (dziecko porusza
językiem od jednego do drugiego kącika ust). Kiedy wyszło słońce, wysiadł z samochodu i przesiadł się
do balonu, którym poleciał wysoko do góry (dziecko przesuwa język za górne zęby po wałku dziąsłowym). Ponieważ wiał dość silny wiatr, balon raz unosił się wysoko do góry, a raz opadał na ziemię (dziecko
porusza językiem, na zmianę, raz do górnych, a raz do dolnych zębów). Język z zaciekawieniem
przyglądał się, jak pięknie po niebie płynęły białe chmury (dziecko przesuwa język po podniebieniu, od
zębów w stronę gardła). Postanowił wylądować na ziemi i zwiedzić najbliższą okolicę na rowerze (dziecko
rysują językiem koła między zębami a wargami), ale kiedy jechał, często musiał dzwonić dzwonkiem
(dziecko mówi: dzyń, dzyń). Z radosnym uśmiechem na twarzy wrócił do swojego domu (dziecko szeroko
rozciąga wargi)

Zabawa ruchowo-naśladowcza Czym podróżujemy?
Rodzic zaprasza dziecko w podróż i prosi, aby ruchem pokazywał pojazd, którym będzie się poruszać.
− Wyrusza z domu samochodem – dziecko biega, naśladując rękami kręcenie kierownicą; zatrzymuje
się, zostawia samochód na parkingu.
− Wsiada do samolotu. Samolot startuje (dziecko kuca), unosi się (dziecko biegnie z rozłożonymi rękami)
i ląduje (znów kuca).
− Wsiada do pociągu (stoi grzecznie).
− Dojechał nad piękne jezioro, gdzie wsiada do kajaka (maszerując, naśladuje rękami ruch wiosłowania).

Miłej zabawy!

Niedługo wakacje…

Dodano: 15 czerwca 2020,6:03

Witajcie kochane Elfy!

Zbliżają się lato i wakacje, dzisiaj rozpoczniemy od zagadki, spróbujcie odgadnąć co to :

Wakacyjna zagadka:
Cieszy się dziecko , mama i tato ,
że w końcu zacznie się gorące … ( lato ).

Spróbujcie “la-to”  podzielić na sylaby i wyklaskać równocześnie .

Posłuchajcie   wiersza B. Formy ,,Lato i dzieci”.
Lato do nas idzie,
zatrzyma się w lesie.
Jagody, poziomki
w dużym koszu niesie.
Słoneczka promienie
rozrzuca dokoła.
− Chodźcie się pobawić! −
głośno do nas woła.
Nad morze i w góry
chce pojechać z nami.
Wie, że miło spędzi
czas z przedszkolakami

Rozmowa na podstawie wiersza .
– Gdzie zatrzymało się lato?
– Gdzie lato nas zaprasza? ( do lasu, nad morze, w góry)
– Jak powinniśmy zachowywać i czego nie powinniśmy robić podczas pobytu w lesie,
w górach, nad wodą?

Zabawa wyciszająca przy muzyce relaksacyjnej.

masaż relaksacyjny ,,Letni spacerek”

Na niebie płyną obłoki, świeci słońce,
przedszkolaki wybrały się na letni spacer
po drodze spotkały panią na szpileczkach,        (delikatnie kłujemy palcem po plecach)
pana w trampeczkach                                           (stukamy po plecach delikatnie)
tu stąpały słonie                                               ( powoli delikatnie uderzamy piąstkami)
i biegły konie,                                                        ( uderzamy całą dłonią)
spadł drobniutki deszczyk   .                            ( uderzamy palcami)
Czy przeszedł cię dreszczyk?                     ( chwytamy delikatnie za szyję)

Wakacyjne wędrówki – zabawa relaksacyjna (dziecko rysuje na plecach mamy)

Wędruję z mamusią hen leśną dróżką – rysuje palcami wskazującymi ścieżkę od góry

do dołu pleców,

przez góry wysokie i łąki, –rysuje góry, wykonują ruchy koliste, pocierając dłońmi o plecy,

dla nas wesoło wietrzyk powiewa,- delikatnie uderza w plecy pięściami obu rąk,

a w górze śpiewają skowronki.- uderza delikatnie opuszkami palców w górną część pleców,

Zza chmury nagle spogląda słońce, –rysuje słońce,

ciepłe wysyła promienie, –mocno pociera rozwartymi dłońmi o plecy,

zbieramy kwiaty, pięknie pachnące –rysuje kontury kwiatów, naśladują ich wąchanie, zbliżając dłonie do nosa,

stokrotki, rumianki, złocienie. –rysuje linie faliste w dowolnych kierunkach,

Potem leżymy sobie na trawie –delikatnie przykładają policzek do pleców osoby masowanej

i w niebo spoglądamy, -przesuwa dłoń od dołu do góry pleców.

Przyjemnej zabawy!

 

 

Dodano: 12 czerwca 2020,7:00

 

Witam Was w piątkowy poranek.

Pewnie już wstaliście, więc zapraszam Was do tańca z pszczółką Mają

 

A teraz zapraszam Was do zabawy matematycznej.

Do przeprowadzenia zabawy potrzebne będą 4 kolorowe kartki: czerwona, zielona, żółta, niebieska. Ułóżcie je przed sobą. Poproście rodziców o przeczytanie objaśnień. Najpierw zapamiętajcie jakie informacje zakodowane są w poszczególnych kolorach, a następnie działajcie zgodnie z instrukcją! POWODZENIA!

Czerwony – robimy 3 przysiady

Zielony – 3 razy podskakujemy

Żółty – 3 razy klaszczemy

Niebieski – robimy obrót

Instrukcje można zmieniać w zależności od potrzeb i pomysłów.

 

Zabawa Naśladujemy dźwięki.
Rodzic prezentuje różne dźwięki, np.: mruczy z zamkniętymi oczami, gwiżdże, naśladuje głos
psa, kota, tupie, klaszcze, stuka palcami w podłogę… Dziecko słucha, a potem z zamkniętymi oczami próbują odtworzyć dźwięki. I zamiana.

Miłej zabawy!

 

Dodano: 10 czerwca 2020,7:00

Witam Was serdecznie!

Dzisiejszy dzień zaczynamy od zabawy.

• Zabawa orientacyjno-porządkowa “Krasnoludki i wielkoludy”.

Dziecko na hasło “Krasnoludki”, porusza się po pokoju, naśladując chód krasnoludków – na paluszkach, schylone do przodu. Gdy usłyszy hasło: “Wielkoludy” – idzie wyprostowane, uderzając całymi stopami w podłogę.

Potem zmiana- rodzic jest Krasnoludkiem i Wielkoludem. Zabawę powtarzamy kilka razy.

A teraz zestaw ćwiczeń gimnastycznych

• Zabawa orientacyjno-porządkowa – “Krasnoludki na krze”.
Dziecko układa gazety na podłodze. Przy dźwiękach tamburyna biega między gazetami.
Podczas przerwy w grze siada skrzyżnie na najbliższej gazecie. Prostują plecy, a dłonie
układają na kolanach.
• Ćwiczenie dużych grup mięśniowych – “Krasnoludki pod dachem”.
Dziecko stoi w lekkim rozkroku. Gazety trzyma oburącz. Na hasło – uderzenie w tamburyn – wspina się na palce i unosi złożone gazety nad głowami. Przez chwilę pozostaje w takiej pozycji. Na kolejny sygnał – dwa uderzenia w tamburyn – układa gazety na podłodze i wykonuje tuż za nimi siad klęczny.
• Ćwiczenie mięśni grzbietu – “Ukłony”.
Dziecko znajdują się w pozycji końcowej z poprzedniego ćwiczenia: siad klęczny, gazeta ułożona przed dzieckiem na podłodze. Na sygnał  dziecko układa dłonie na gazetach. Odsuwa i przysuwa gazety, nie unosząc się z pięt.
• Ćwiczenia tułowia – skłony boczne – “Mierzymy czas”.
Dziecko stoi w rozkroku. Gazety trzyma w prawej ręce. Na sygnał  wykonuje skłon tułowia w prawo i dotyka podłogi końcem gazety. Nie odrywa stóp od podłogi. Przez chwilę pozostaje w takiej pozycji, a następnie wykonuje wyprost i powtarza to samo ćwiczenie w drugą stronę.
• Zabawa ruchowa z elementem skoku i podskoku – “Przeszkoda”.
Dziecko układa gazety na podłodze. Rodzic gra na tamburynie rytm do biegu – dziecko biega
dookoła swoich gazet. Podczas przerwy w grze wskakuje obunóż na gazety.
• Zabawa ruchowa z elementem równowagi – “Rytmy krasnoludków”.
Dziecko stoi w lekkim rozkroku. Gazety układa przed sobą. Rodzic wygrywa na tamburynie
prosty rytm. Dziecko powtarza go, tupiąc jedną nogą o gazetę. Ćwiczenie powtarzamy kilka razy, naprzemiennie: jedną nogą i drugą nogą.
• Zabawa ruchowa z elementem rzutu i celowania – “Krasnoludki lepią śnieżki”.
Dziecko maszeruje po obwodzie koła. Ugniata gazetę rękami tak, aby powstała kulka. Następnie zatrzymuje się. Stojąc w miejscu, podrzuca i łapie kulki.
• Ćwiczenie uspokajające.
Dziecko leży na plecach. Układa kulkę z gazety na brzuchu. Oddycha rytmicznie i obserwuje, jak kulka podnosi się i opada.
• Zakończenie zajęć.
Dziecko na dywanie . Kulkę z gazety trzyma w jednej ręce. Rodzic ustawia na środku kosz lub
pudełko. Dziecko kolejno wrzuca kulkę do kosza. Następnie kłania się, dziękując za
wspólną zabawę z rodzicem

A teraz praca plastyczna

Wykonanie planszy “Kolorowe zabawy na podwórku”. Przygotowanie pomocy do zajęć.
Gazetki reklamowe, czasopisma dla dzieci, karton A3, klej, nożyczki.

Dziecko ogląda gazetki reklamowe i czasopisma dla dzieci. Następnie wycina z nich obrazki przedstawiające zabawki i bawiące się wspólnie dzieci. Opisuje swoje obrazki, formułując dłuższe wypowiedzi, np. duża huśtawka, mała łopatka, czerwony rowerek, piłka nożna (na obrazku dzieci grają w piłkę)itp. Nakleja obrazki na duży arkusz.

Miłej zabawy!

Dodano: 9 czerwca 2020,8:00

A po południu….

Posłuchajcie zagadek, spróbujcie je rozwiązać.

Tego koloru
szukajcie w makach,
lub w muchomorze,
co rośnie w krzakach.

Gdy pada śnieg i jest zima,
ten kolor świat przykrywa.
Jakby się mleko wylało,
bo dookoła jest … .

Takiego koloru jest węgiel
i kominiarskie ubranie,
a także smoła i sadza,
kto zgadnie, nagrodę dostanie.

To kolor morza, rzeki
i pogodnego nieba.
Pomyśleć nad tym trzeba!

To kolor liści i trawy,
czy już odpowiedź mamy?

Słonecznik nazwę zawdzięcza słońcu
powiedzcie jaki kolor je łączy.

Marchewkę zawsze ten kolor kryje
bywają takie również i dynie.

Brawo, pewnie daliście radę. Pozdrawiam!

Tęcza, tęcza, cza, cza, cza…

Dodano: 9 czerwca 2020,6:16

Witajcie kochane “Elfy”

Zapewne zauważyliście, że czasem gdy równocześnie pada deszcz i świeci Słońce, można zaobserwować niezwykłe zjawisko, jakim jest tęcza. Nie każdy jednak może ją widzieć, ponieważ Słońce musi znajdować się za Waszymi plecami i na odpowiedniej, nie za dużej wysokości. Kiedy przed nami znajduje się chmura z intensywnie padającym deszczem, możemy wówczas zobaczyć charakterystyczny wielobarwny łuk. Z łatwością można zaobserwować takie kolory jak: czerwony, pomarańczowy, żółty, zielony, niebieski, granatowy i fioletowy, chociaż tęcza tak naprawdę posiada więcej kolorów, to tylko te wcześniej wspomniane są dla nas wyraźnie zauważalne.
Barwy te powstają na skutek rozszczepienia białego światła w kropli deszczu.

Kolory tęczy występują w następującej kolejności:

  1. czerwony,
  2. pomarańczowy,
  3. żółty,
  4. zielony,
  5. niebieski,
  6. granatowy
  7. fioletowy

Spróbujcie poszukać w swoim otoczeniu  przedmiotów w kolorze tęczy.

Dzisiaj zrobimy sobie tęczę z kolorowej soli.

  • Przygotujcie dużą kartkę papieru,
  • woreczek soli ,
  • klej
  • kredę w kolorach tęczy
  • oraz talerz
  • 7 woreczków foliowych.

Wysypujemy na talerz trochę soli , bierzemy kredę w kolorze czerwonym i pocieramy po soli na talerzu aż nabierze czerwonego koloru.   Następnie przesypujemy ją do woreczka.

Tak robimy jeszcze kilkakrotnie aż uzyskamy wszystkie kolory tęczy. Na koniec rysujemy klejem na kartce duży łuk i posypujemy kolejno sól w kolorze: czerwonym,pomarańczowym, żółtym, zielonym, niebieskim, granatowym, fioletowym.

I nasza tęcza gotowa!  Prawda,że piękna? Przyślijcie nam zdjęcia swoich tęczy!           

Powodzenia!