Ekolaczki - Przedszkole nr 15 w Zawierciu

Ekolaczki

ekolaczki logo

Grupa "Elfy":

Tęcza, tęcza, cza, cza, cza…

Dodano: 9 czerwca 2020,6:16

Witajcie kochane “Elfy”

Zapewne zauważyliście, że czasem gdy równocześnie pada deszcz i świeci Słońce, można zaobserwować niezwykłe zjawisko, jakim jest tęcza. Nie każdy jednak może ją widzieć, ponieważ Słońce musi znajdować się za Waszymi plecami i na odpowiedniej, nie za dużej wysokości. Kiedy przed nami znajduje się chmura z intensywnie padającym deszczem, możemy wówczas zobaczyć charakterystyczny wielobarwny łuk. Z łatwością można zaobserwować takie kolory jak: czerwony, pomarańczowy, żółty, zielony, niebieski, granatowy i fioletowy, chociaż tęcza tak naprawdę posiada więcej kolorów, to tylko te wcześniej wspomniane są dla nas wyraźnie zauważalne.
Barwy te powstają na skutek rozszczepienia białego światła w kropli deszczu.

Kolory tęczy występują w następującej kolejności:

  1. czerwony,
  2. pomarańczowy,
  3. żółty,
  4. zielony,
  5. niebieski,
  6. granatowy
  7. fioletowy

Spróbujcie poszukać w swoim otoczeniu  przedmiotów w kolorze tęczy.

Dzisiaj zrobimy sobie tęczę z kolorowej soli.

  • Przygotujcie dużą kartkę papieru,
  • woreczek soli ,
  • klej
  • kredę w kolorach tęczy
  • oraz talerz
  • 7 woreczków foliowych.

Wysypujemy na talerz trochę soli , bierzemy kredę w kolorze czerwonym i pocieramy po soli na talerzu aż nabierze czerwonego koloru.   Następnie przesypujemy ją do woreczka.

Tak robimy jeszcze kilkakrotnie aż uzyskamy wszystkie kolory tęczy. Na koniec rysujemy klejem na kartce duży łuk i posypujemy kolejno sól w kolorze: czerwonym,pomarańczowym, żółtym, zielonym, niebieskim, granatowym, fioletowym.

I nasza tęcza gotowa!  Prawda,że piękna? Przyślijcie nam zdjęcia swoich tęczy!           

Powodzenia!                                                                       

Dodano: 8 czerwca 2020,7:00

Tematyka w tym tygodniu to:

“Kolory lata”

Dziecko:

  • uczestniczy w spacerach z zachowaniem zasad bezpieczeństwa

Witam w poniedziałkowy poranek.

Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.
Lusterko dla każdego dziecka.
Rodzic daje dziecku lusterko. Demonstruje prawidłowe wykonywanie ćwiczeń, powtarzając je kilkakrotnie.
• W mieście stoi sygnalizator świetlny – gdy świeci zielone światło: dziecko unosi język do góry, gdy świeci czerwone światło – język umieszcza za dolnymi zębami.
• Samochody – dziecko naśladują jazdę samochodem: czubek języka przesuwa po podniebieniu od zębów w stronę gardła, kilkakrotnie powtarzając ten ruch.
• Wieżowiec – w wieżowcu winda kursuje raz w górę, raz w dół. Dziecko wykonuje ruch językiem, unosząc go raz w stronę nosa, a raz w stronę brody.
• Przedszkolaki – w przedszkolu pani wita się rano z dziećmi. Dziecko dotyka czubkiem języka do każdego zęba na górze i każdego zęba na dole.
• Konik – dziecko naśladują stukot kopyt konia: odbija język od podniebienia, jednocześnie rozciągając, a następnie ściągają wargi w dziobek.
• Krowa – dziecko naśladuje ruch żucia, pokazując, jak krowa na łące je trawę.
• Traktor jeździ w koło po polu – dziecko unosi czubek języka na górną wargę i wykonuje koliste ruchy po górnej i po dolnej wardze.

Powodzenia!

Kolorowy zawrót głowy…

Dodano: 8 czerwca 2020,6:16

Witam Was kochane” Elfy”!

Dzisiaj pobawimy się kolorami.Dlatego na początek zabawa , która pozwoli nam przypomnieć sobie kolory.

Witam wszystkie dzieci, które  maja na sobie coś koloru żółtego  ( dzieci szukają na sobie wymienionego koloru)

Witam dzieci, które  maja na sobie coś koloru czerwonego

Witam dzieci, które  maja na sobie coś koloru zielonego

Witam dzieci, które  maja na sobie coś koloru różowego

Witam dzieci, które  maja na sobie coś koloru czarnego

Witam   jeszcze raz wszystkie dzieci z grupy “Elfy”

“Zaginiony kolor” -zabawa .

Na podłodze rozkładamy koła w różnych kolorach.Zaczynamy od 3 sztuk i stopniowo zwiększamy ilość kolorów nie więcej niż 5.Dziecko przygląda się uważnie. Rodzic chowa koło w jednym kolorze. Po chwili dziecko odwraca się przygląda i zgaduje jakiego koloru brakuje.

“Taniec z kolorami.”

Na podłodze leżą koła w różnych wielu kolorach.Dziecko tańczy do dowolnej muzyki pomiędzy kołami. Na sygnał czyli zatrzymanie muzyki wywołujemy jakiś kolor np.żółty! i dziecko staje jak najszybciej  na kole w wymienionym kolorze.

“W jakim kolorze?”

Rodzic zadaje dziecku zagadkę w jakim kolorze jest dany obiekt, przedmiot, a dziecko w odpowiedzi podnosi karteczkę z prawidłowym kolorem:

  • powiedz, w jakim kolorze są  słońce i piasek nad morzem (żółty)
  • w tym kolorze jest niebo i morze (niebieski)
  • tego koloru szukaj na łące, jest  w nim trawa i żabki  po niej skaczące (zielony)
  • taki kolor ma marchewka i pomarańcza (pomarańczowy)
  • zimą na dworze jest śnieg w tym kolorze (biały)

Myślę, że sobie doskonale poradziliście !

Miłej zabawy!

Dodano: 5 czerwca 2020,8:31

Witam Was cieplutko w piątkowy poranek!

Zapraszam do nauki i zabawy.

MOJE MARZENIE – spróbujcie namalować farbami lub narysować kredkami swoje marzenie. Pokażcie prace swoim rodzicom  i opowiedzcie o nich

 

 

 

“Na boisku”- historyjka obrazkowa.

Obejrzyjcie historyjkę obrazkową. Przyjrzyjcie się dokładnie poszczególnym ilustracjom i powiedzcie, co się na nich dzieje. Wskażcie na ilustracjach dziecko, które ma widoczną niepełnosprawność. Na czym ona polega? Następnie spróbujcie opowiedzieć całą historię.

Spróbujcie odpowiedzieć na pytania:

  • Jak mógł czuć się chłopiec, który przyjechał na boisko na wózku inwalidzkim?
  • Dlaczego chłopiec postanowił odjechać?
  • Co zrobił Olek?
  • W jaki sposób chłopiec mógł uczestniczyć we wspólnej zabawie?

 

Kończenie rozpoczętych przez rodzica zdań.

Rodzic prosi, aby dziecko dokończyło zdania:

  • Gdybym mówił po angielsku…,
  • Gdybym nie miał w domu żadnej piłki…,
  • Gdybym miał kolegę w dalekim kraju…

Pozdrawiam

Dodano: 4 czerwca 2020,7:00

Witam Was cieplutko!

Dzieciaczki wstajemy  do pracy i zabawy!

Zabawa rozwijająca spostrzegawczość – Znajdź coś…
Rodzic siedzi z dzieckiem na dywaniku i mówi: Znajdź coś… (niebieskiego, małego itp.), a zadaniem
dziecka jest odnaleźć i pokazać rzecz spełniającą ten warunek. Zamiana ról.

 

Osłuchanie ze słowami i melodią piosenki “Piłka”

https://www.youtube.com/watch?

Kolorową piłkę mam, małym dzieciom piłkę dam.

Skacze piłka tap,tap,tap. Tu ją złap, tam ją złap.

Skacze piłka tap,tap,tap. Tu ją złap, tam ją złap.

Rzuca Piotruś do Jasia, a Małgosia do Stasia.

Skacze piłka tap,tap,tap. Tu ją złap, tam ją złap.

Skacze piłka tap,tap,tap. Tu ją złap, tam ją złap.

Kolorową piłkę mam, małym dzieciom piłkę dam.

Skacze piłka tap,tap,tap. Tu ją złap, tam ją złap.

Skacze piłka tap,tap,tap. Tu ją złap, tam ją złap.

 

Rozmowa dzieci z rodzicami na temat treści piosenki.

Nauka piosenki metodą ze słuchu.

 

Spacer po okolicy swojego domu – obserwowanie przechodniów.
Rodzic prosi, aby dziecko przypatrywało się mijanym osobom. W trakcie spaceru może powiedzieć, czym
się od siebie różnią, a w czym są podobne.

Dodano: 3 czerwca 2020,7:00

Tematyka w pierwszym tygodniu czerwca to: “Niby tacy sami a jednak inni”. Dzieci:

  • poznają, jak być tolerancyjnym dla odmiennych kultur, wyznań i niepełnosprawności

 

Witam Was!

Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.
Lusterko dla każdego dziecka.
Rodzic daje dziecku lusterko. Demonstruje prawidłowe wykonanie ćwiczeń, powtarzając je kilkakrotnie.

“Język wyruszył w podróż dookoła świata (dzieci rysują koła językiem, po górnej i po dolnej wardze).
Wędrował przez góry i doliny (dzieci unoszą język za górne i za dolne zęby), a potem wspiął się na
wysoką górę (dzieci czubkiem języka dotykają do górnego wałka dziąsłowego), z której rozpościerał się przepiękny widok. Bardzo go zadziwił (dzieci wysuwają wargi do przodu – ooooo). Kiedy z niej
zszedł, zobaczył gromadkę dzieci i przywitał się z każdym osobno (dzieci dotykają językiem każdego
zęba osobno na górze i na dole). Potem długo płynął łódką i machał wiosłami (dzieci przesuwają język
do prawego i do lewego kącika ust). Na koniec wsiadł do samolotu, który leciał wysoko nad chmurami
(dzieci przesuwają język po górnej wardze), aż wreszcie wylądował na ziemi (dzieci chowają język za
dolne zęby).

 

Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej “Inny”. Rozmowa kierowana
na podstawie opowiadania. Kształtowanie postawy tolerancji.

Do grupy Ady dołączył nowy przedszkolak. Pani przedstawiła go dzieciom i powiedziała, że ma na imię
Anuj. Nikt nie chciał się z nim bawić, bo wyglądał inaczej niż wszyscy: miał ciemną skórę i czarne oczy, tak
czarne jak nocne niebo. Chłopiec siedział w kąciku i rysował coś na kartce.
– To piesek? – zapytała Ada, przyglądając się rysunkowi.
– Tak, mój dog – odpowiedział chłopiec i dorysował żółte słońce.
Ada znała to angielskie słowo i wiedziała, że dog to znaczy pies. Zawsze marzyła o jakimś zwierzątku,
107
ale niestety, była uczulona na sierść i po spotkaniu z psem lub kotem od razu zaczynała kichać.
– Nie baw się z nim – szepnęła jej na ucho Kasia. – On jest z innego kraju.
– Jest miły – powiedziała Ada. – I ładnie rysuje.
Od tej pory Ada i Anuj często bawili się razem: układali wieże z klocków, budowali zoo i ustawiali w nim
plastikowe zwierzątka, kręcili się na tej samej karuzeli. Chłopiec znał dużo dziwnych słów, których Ada nie
rozumiała, ale z radością uczyła go wymowy polskich słów.
– To jest huśtawka, potrafisz powiedzieć?
– Fuś… fuś… fuśtajka – próbował wymówić Anuj.
Ada również nauczyła się nowych słów po angielsku i dowiedziała się, że Anuj urodził się w Indiach, a jego
imię znaczy „młodszy brat”.
– Ja mam starszego brata Olka, ale jak chcesz, to możesz być moim młodszym braciszkiem – zaproponowała.
Zbliżały się Dzień Babci i Dzień Dziadka, więc dzieci przygotowywały przedstawienie. Kilkoro z nich nie
chciało występować razem z nowym kolegą.
– Ja nie będę z nim tańczyć – naburmuszyła się Ola.
– Moja mama powiedziała, że on jest z dzikiego kraju – stwierdził Jaś.
– A mój tata mówi, że oni jedzą palcami.
– Nieprawda! Anuj był u nas w domu z mamą i tatą. I wcale nie jedli palcami! – odezwała się Ada.
Słysząc to, pani poprosiła, żeby dzieci usiadły w kółeczku na dywanie, i opowiedziała im bajkę o króliczku
Trusiu. Truś był czarny, chociaż wszystkie króliki w stadzie były białe. Okazało się jednak, że czarny królik
był najodważniejszy ze wszystkich i to właśnie on uratował Białe Uszate Królestwo.
– Nie wolno się z nikogo śmiać i mówić, że jest inny lub gorszy. Na świecie żyje wielu ludzi, którzy różnią
się kolorem skóry, mową i zwyczajami. Ważne, żebyśmy się od siebie uczyli i pomagali sobie wzajemnie.
Ada podeszła do Anuja i wzięła go za rękę.
– On jest moim młodszym bratem – powiedziała. – I razem zagramy babcię i dziadka w naszym teatrzyku!
Okazało się, że Anuj ma śliczny głos i potrafi śpiewać jak skowronek. W dodatku nauczył się na pamięć
trudnego wiersza po polsku i ani razu się nie pomylił. Największe wrażenie jednak zrobili na wszystkich
babcia i dziadek Anuja. Byli ubrani kolorowo jak motyle i poczęstowali dzieci indyjskimi ciasteczkami.
Gdyby wszyscy na świecie byli tacy sami, nie działoby się nic ciekawego.

Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania. Kształtowanie postawy tolerancji.

– Kim był nowy przedszkolak w grupie Ady?
– Jak dzieci zareagowały na nowego kolegę?
– Jak mógł się czuć Anuj, gdy dzieci nie chciały się z nim bawić?
– Jaką bajkę opowiedziała pani dzieciom?
– Czy wszyscy muszą być tacy sami?

Ćwiczenia graficzne “Koła”. Rodzic prosi, aby dziecko obrysowało na kartce ołówkiem koła, a następnie udekorowało je w wybrany przez siebie sposób.

Miłej zabawy!

Dodano: 2 czerwca 2020,7:00

Witam.

Pobawimy się dziś paluszkami. Oto kilka przykładów:

1.Składamy razem swoje dłonie (dotykają się tylko czubki palców). Po każdej sylabie po kolei odrywamy od siebie (zaczynając od kciuka) i z powrotem składamy palce, mówiąc:

        Ma-mo, ma-mo!
Co, co, co?
Ja-dą goś-cie!
No to co?

Teraz trzymając pozostałe palce złączone ruszamy tylko serdecznymi,
które się krzyżują – raz po jednej, raz po drugiej stronie i mówimy:

    Dzień dobry! Dzień dobry!

Następnie palce, które “się kłaniały” całują się, a my cmokamy (trzy razy).
I powtarzamy jeszcze raz gesty i słowa:

      Dzień dobry! Dzień dobry!

oraz cmokanie.

2.Następna zabawa polega na głaskaniu/dotykaniu kolejno wszystkich paluszków dziecka. Zaczynamy od kciuka, potem kolejno palec wskazujący, środkowy, serdeczny
i mały.

Ten paluszek to jest dziadziuś, (kciuk)
        a ten obok to babunia, (wskazujący)
Ten paluszek to jest tatuś, (środkowy)
a ten obok to mamunia. (serdeczny)
A ten to dziecinka mała ……(tu pada imię dziecka – mały palec)
        I jest rodzinka cała (zamykamy rączkę dziecka w piąstkę).

3.Ważyła kokoszka kaszkę, ważyła.

Swoim palcem wskazującym robimy kółeczka na wewnętrznej stronie dłoni
dziecka mówiąc:

Ważyła kokoszka kaszkę, ważyła
      Potem po kolei łapiemy paluszki dziecka: zaczynamy od kciuka. Mówimy
przy tym:

      Temu dała na miseczce,
Temu dała na łyżeczce,
Temu dała na spodeczku,
Temu dała w kubeczku,
A temu malutkiemu nic nie dała

tylko frrrr poleciała (unosimy swoją ręką – udajemy odlatującego ptaka)

4.Wieża z rąk

Gra odbywa się najczęściej na blacie stołu, może być także na kolanie jednej z uczestniczących osób.

Uczestnicy kładą po kolei dłonie płasko jedną na drugiej – najpierw prawe ręce, potem lewe. Gdy już wieża gotowa, wyciąga się kolejno dłoń położoną najniżej i nakłada się ją na samą górę „wieży”. Jeśli ktoś się pomyli i wysunie swoją rękę za wcześnie, uczestniczy w grze tylko z drugą ręką. Grę można przerwać w dowolnym momencie. Gra kończy się kiedy na stole zostają tylko 2 ręce.

5. Kotek
U
mył kotek łapki (pocieramy dłonią o dłoń)
Umył kotek nosek 
(głaszczemy nos)
Więc mu na śniadanie
Miskę mleka niosę 
(ręce składamy w łódeczkę)
Myję Julcia rączki
(pocieramy dłońmi)
Buzia – aż się świeci 
(głaszczemy policzki)
Czysty chce być kotek
Cóż dopiero dzieci 
(rozkładamy ręce)

6,Kanapka                                                       

Najpierw chleb pokroję.
(uderzamy lekko brzegami dłoni po plecach dziecka)
Potem posmaruję.
(głaszczemy plecki dziecka)

Na to ser położę.
(przykładamy po kilka razy dłonie do pleców)
Pomidora dołożę.
(rysujemy kółeczka na plecach)
I posolę, i popieprzę.
(przebieramy palcami po pleckach)
Żeby wszystko było lepsze.
(masujemy)
Już nie powiem ani słowa,
(ugniatamy delikatnie)
bo kanapka jest gotowa.
(robimy wielkie „aaaaam”, chwytamy dziecko i zjadamy!)

Miłej zabawy!

Bawmy się wesoło!

Dodano: 2 czerwca 2020,6:34

Witajcie kochane Elfy!

Dzisiaj mam dla Was wesołe zabawy.Możecie zaprosić do udziału w nich rodzeństwo, a na pewno przyniosą Wam mnóstwo uśmiechu i radości.

Pomidor – jedno dziecko lub dorosły zadaje pytania pozostałemu uczestnikowi. Pytania (dowolne) są zadawane po kolei, a odpowiadający musi mówić za każdym razem „pomidor”. Jeśli osoba odpowiadająca się zaśmieje, musi oddać jakiegoś fanta. Na koniec gry trzeba wykupić swoje fanty, wykonując piosenkę, wierszyk albo inne  wymyślone zadanie .

Wężyk –  zaproście brata ,siostrę do tej zabawy lub dorosłych .Dzieci ustawiają się jeden za drugim, tworząc węża. Chwytają się za ramiona. Osoba na początku szeregu śpiewa piosenkę i pokazuje gesty do słów piosenki. Pozostałe dzieci wykonują identyczne ruchy w ślad za prowadzącym.

Cały wężyk robi hop! – skok obunóż w przód

Głowa w lewo, w lewo krok! – pochylamy głowę w lewo i robimy krok w lewo

Do przodu głośno kroki trzy! – trzy skoki obunóż w przód

Idę na koniec, prowadzisz ty! – pierwsza osoba z wężyka idzie na koniec szeregu, a zabawę prowadzi teraz kolejna osoba, stojąca za nią.

Dotknij – osoba prowadząca zabawę mówi „Zielone” i  dziecko musi dotknąć czegoś zielonego. Jeśli dziecko, która nie znajdzie rzeczy w zielonym kolorze, staje na środku sali i podaje nową komendę. Polecenia nie muszą ograniczać się tylko do kolorów, ale mogą dotyczyć też kształtów (okrągły, podłużny, kwadratowy itp.)

Bajkowe kalambury –dziecko zakłada na siebie akcesoria wiążące się z konkretną bajką np. Czerwony Kapturek. Dziecko  za pomocą gestów (bez używania słów) musi pokazać tytuł bajki albo postać ze znanej  bajki w taki sposób, by druga osoba mogła odgadnąć.

Wesołej zabawy!

 

Dodano: 1 czerwca 2020,15:18

Witam Was cieplutko!

Przyjmijcie ode mnie życzenia. Dużo radości, uśmiechu, dużo ciekawych zabawek, no i słodyczy. Abyście mieli dużo dobrych koleżanek i kolegów. Dziś Wasze święto to pewnie słodyczy zjecie troszkę więcej niż zwykle.

A teraz posłuchajcie piosenki

 ” Mam przyjaciela”

https://www.youtube.com/watch?v=mGsicfW_yG8

Latem lubimy oglądać słońce,
po deszczu tęczę łapać na łące,
lubimy latem też w piłkę grać
a na biwaku w namiocie spać.

Zimą lubimy lepić bałwana,
jeździć na sankach nawet do rana,
lubimy książki, w warcaby grać
albo z latawcem i wiatrem gnać!

Ref: Nie muszę nic robić sam
Przecież przyjaciela mam
Jest fajnie mówię wam
Bo przyjaciela mam / x2

Mam mamę, tatę, siostrę i pieska
i przyjaciela, on blisko mieszka
gdy jest mi smutno pociesza mnie,
a gdy wesoło – bawimy się.

Dziś popłyniemy pirackim statkiem,
jutro znajdziemy Puchatka chatkę,
indiański namiot na nas czeka,
rycerz na koniu jedzie z daleka!

Ref: Nie muszę nic robić sam..

Śmieje się do nas świat
Taki wielki, piękny świat
a gdy jest nas dwóch,
to cały świat jest nasz

Ref: Nie muszę nic robić sam…

Dzień Dziecka

Dodano: 1 czerwca 2020,6:36

Witam Was drogie Elfy!

Jak już z pewnością wiecie, macie dzisiaj swoje święto czyli Dzień Dziecka. Jest to święto wszystkich dzieci na całym świecieZ tej okazji życzę Wam dużo uśmiechu, radości beztroski i mnóstwa kolegów  .

Z takim świętem wiążą się same miłe rzeczy np, otrzymywanie prezentów, niespodzianki i inne. Jako dzieci macie  prawa o których w swoim wierszu napisał pan Marcin Brykczyński. Zwróćcie uwagę jakie prawa dziecka przedstawione są w wierszu

Posłuchajcie

 „O prawach dziecka” Marcin Brykczyński

Niech się wreszcie każdy dowie
I rozpowie w świecie całym,
Że dziecko to także człowiek,
Tyle, że jeszcze mały.
Dlatego ludzie uczeni,
Którym za to należą się brawa,
Chcąc wielu dzieci los zmienić,
Spisali dla was mądre prawa.
Więc je na co dzień i od święta,
Spróbujcie dobrze zapamiętać.
Nikt mnie siłą nie ma prawa zmuszać do niczego,
A szczególnie do robienia czegoś niedobrego.
Mogę uczyć się wszystkiego, co mnie zaciekawi
I mam prawo sam wybierać, z kim się będę bawić.
Nikt nie może mnie poniżać, krzywdzić, bić wyzywać,
I każdego mogę na ratunek wzywać.
Jeśli mama albo tata, już nie mieszka z nami,
Nikt nie może mi zabraniać spotkać ich czasami.
Nikt nie może moich listów czytać bez pytania,
Mam też prawo do tajemnic i własnego zdania.
Mogę żądać aby każdy uznał moje prawa
A gdy różnią się od innych, to jest moja sprawa.
Tak się tu w wierszu poukładały,
Prawa dla dzieci na całym świecie,
Byście w potrzebie z nich korzystały
Najlepiej jak umiecie.

– Rozmowa na temat wiersza :
– Co to są prawa ?
– Kto ma swoje prawa ?
– Jakie prawa mają dzieci ?
– Czy potrzebne są prawa dla dzieci ?

  • Prawo do zabawy
  • Prawo do nauki .
  • Prawo do życia w rodzinie .
  • Prawo do życia bez przemocy .
  • Prawo do wyrażania swoich uczuć.

Dzieci mają prawo do różnych stanów emocjonalnych. Spróbujcie określić swoje samopoczucie rysując buzię z odpowiednią minką.Uśmiechnięta – radość. smutna, zdziwiona, płacząca a może złoszcząca się?

Opowiedzcie dlaczego akurat taka mina.

Dzieci tworzą dalszą część rozpoczętego przez dorosłego zdania, np.
Jestem smutny , gdy …..
Czuję się szczęśliwy , ponieważ …..
Boję się , gdy …..
Jestem zły, ponieważ …..
Czuję się zadowolony , gdy …..
Jest mi wesoło, kiedy ….. itp.

Wesołej zabawy!