Ekolaczki - Przedszkole nr 15 w Zawierciu

Ekolaczki

ekolaczki logo

Grupa II "Krasnale":

Już czerwiec

Dodano: 1 czerwca 2021,9:31

Tematyka:

  • Niby tacy sami, a jednak inni
  • Poznajemy różne zawody
  • Wakacyjne podróże
  • Pożegnania nadszedł czas

Dziecko:

  • trzyma małe przedmioty z wykorzystaniem odpowiednio ukształtowanych chwytów dłoni
  • zachęca rówieśników do porządkowania sali
  • odpoczywa, kiedy czuje się zmęczone i nie przeszkadza innym w odpoczynku
  • respektuje prawo do zabawy, nauki, odpoczynku, innego dziecka
  • rozumie, że ludzie niezależnie od kraju, z którego pochodzą, koloru skóry i płci mają takie same prawa
  • wie, że każdy ma prawo wyrażać swoje emocje tak by nie ranić innych
  • porządkuje przedmioty tworząc zbiory wg określonej cechy
  • wie, jaki zawód wykonują rodzice
  • próbuje opowiedzieć o pracy rodziców i osób z najbliższego otoczenia

 

 

W maju….

Dodano: 17 maja 2021,10:08

Tematyka:

  1. Moja miejscowość – mój region
  2. W książce znajdziesz wszystko
  3. Łąka i jej mieszkańcy
  4. Święto rodziców

Dziecko:

  • Aktywnie uczestniczy w zabawach ruchowych w sali i w terenie przedszkola
  • Opowiada o ważnych wydarzeniach w rodzinie
  • Zna imiona członków najbliższej rodziny
  • Nazywa miejsce, gdzie można kupić książkę lub ją wypożyczyć
  • Rozwiązuje zagadki słowne i obrazkowe
  • Recytuje wiersze i rymowanki
  • Chętnie przebywa na świeżym powietrzu biorąc udział w zabawach ruchowych organizowanych w ogrodzie przedszkolnym
  • Bierze udział w spacerach z zachowaniem bezpieczeństwa

 

Dodano: 23 kwietnia 2021,12:17

Jak być bohaterem dla swojego dziecka
Jesteś rodzicem i chcesz stawać się coraz lepszym w tej roli. Mało tego, marzysz o byciu bohaterem dla swojego
dziecka. Jak to zrobić? Poniżej kilka pomocnych wskazówek.
Szanuj – Szacunek i akceptacja to bardzo ważne elementy, gdyż rozwijają poczucie bezpieczeństwa, które tworzy
więzy zaufania z rodzicami. Zaakceptowane dziecko akceptuje siebie i innych. Jest świadome swoich zalet i wad.
Chwal – Obserwuj swoje dziecko i wyłapuj wszystkie chwile, kiedy robi coś dobrze i pochwal je. Słowa uznania
działają motywująco. Bardzo istotne jest zwracanie uwagi na osiągnięcia dzieci, na ich starania. Pamiętaj jednak, by
wartość swojego dziecka jako człowieka stawiać ponad jego wysiłki.
Okazuj uczucia – Jeśli dzieci maja być rzeczywiście akceptowane i doceniane muszą otrzymać dużą dawkę uczuć.
Uczucia uszczęśliwiają dziecko i co więcej , zaspokajają podstawowe potrzeby fizyczne i psychiczne. Jedną z
pierwszych potrzeb okazywanych przez niemowlę jest pragnienie bycia głaskanym i przytulanym. Dziecko
pozbawione uczuć rozwija się gorzej, mimo iż wszystkie jego potrzeby mogą być dobrze zaspokojone.
Miej czas – Poświęcać dziecku swój czas, to jak gdyby mówić : „Jesteś dla mnie ważny”. Aby być dla swoich dzieci
bohaterem, trzeba z nimi spędzać wiele czasu. Z ilości tego czasu może narodzić się dopiero więź. Można robić razem
z dzieckiem cokolwiek, najważniejsze by autentycznie z nim być, czy w zabawie, czy w rozmowie. Dziecko wyczuwa
wszystkie te momenty, kiedy rodzic chcąc wrócić do swoich zajęć skraca zabawę.
Bądź cierpliwy – Głównym warunkiem umiejętności wczucia się w świat dziecka jest cierpliwość. Trzeba umieć
poczekać na odpowiedni moment, wysłuchać dziecka, pozwolić mu na samodzielne próby, trzeba poznać jego
sposób myślenia, spojrzeć na świat jego oczyma, zgodnie z jego planem i dopiero wtedy można dążyć do
porozumienia.
Bądź słowny – Obliczalność to po prostu „chęć i umiejętność rozliczania się ze swoich działań i odpowiedzialności
za swoje czyny”. Jest pomocna dziecku w rozwinięciu samodyscypliny, która jest niezbędna, by jego życie było
efektywne, wartościowe i szczęśliwe. Dzieci nie wahają się przed rozliczaniem rodziców – obserwując ich
odpowiedzialne zachowania, same uczą się odpowiedzialności.
Miej wartości – Kodeks według, którego postępujesz umożliwia dziecku poznanie moralnych atrybutów (Boga,
zasad i norm społecznych) oraz pojęć dobra i zła. Pomaga on dziecku w dokonywaniu wyboru zakreślonego pewnymi
granicami, dzięki temu dziecko staje się zdecydowane.

Drodzy Rodzice

Dodano: 17 kwietnia 2021,19:23

Korzyści wynikające z pobytu dziecka na świeżym powietrzu
1. Pobyt dziecka na świeżym powietrzu zaspokaja potrzebę ruchu dziecka w wieku
przedszkolnym.
2. Powietrze to jeden z naturalnych czynników, mających bardzo pozytywny wpływ na rozwój
dziecka.
3. Korzystanie ze świeżego powietrza i słońca to podstawowy warunek higieny układu
oddechowego i układu krążenia, jednocześnie mają wpływ na rozwój układu nerwowego i
ruchowego.
4. Dziecko powinno przebywać na świeżym powietrzu zawsze ubrane odpowiednio do
temperatury. Każda pora roku stwarza inne możliwości przebywania na świeżym powietrzu.
Pobyt na powietrzu zimą ma wartość zdrowotną, hartuje, chroni przed zaraźliwymi
chorobami.
5. Pobyt na powietrzu wpływa pozytywnie na strefę emocjonalną, społeczno – moralną oraz na
poszerzenie doświadczeń dziecka, wspiera jego rozwój, sprzyja integracji dzieci.
6. Zajęcia i zabawy na powietrzu wpływają nie tylko na kontakt z przyrodą, ale na kontakt
między dziećmi, które zaczynają rozumieć związek człowieka z poszczególnymi elementami
środowiska.
7. Radosne przeżycia podczas pobytu na powietrzu pobudzają dzieci do wypowiadania się na ich
temat, więc stanowią doskonałą okazję do prowadzenia rozmów indywidualnych.
8. Wypracowanie u dziecka nawyków związanych z korzystaniem ze świeżego powietrza i słońca
odbywać się powinno poprzez dostarczenie im wiadomości o znaczeniu świeżego powietrza
dla naszego zdrowia.

Dzień dobry Krasnale

Dodano: 16 kwietnia 2021,8:14

 

Na podwórku u Władka
jest wesoła gromadka:
długouchy pies Raczek
i króliczek, co skacze,
kurka pstra
i kotki dwa,
i na koniec łaciaty prosiaczek.
Ma ten Władek zmartwienie:
Raczek garnek stłukł w sieni,
kotek wełnę rozwinął,
spruł pończochę babciną,
drugi kot
wlazł na płot
i pobrudził łapkami pierzynę.
A od rana już kłopot:
trzeba mleka dać kotom,
barszcz zjada pies Raczek,
trawę królik, co skacze,
kurka pstra
owies ma,
a otręby w korytku – prosiaczek.

  • Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.

− Jak miał na imię chłopiec z wiersza?
− Jak się nazywał pies Władka?
− Jakie jeszcze zwierzęta miał Władek?
− Co zrobiły zwierzęta?
− Co jadły zwierzęta?

  • Rozwiązywanie zagadek.

Kolorowe ma piórka,
woła: kukuryku
i mieszka z kurami w kurniku. (kogut)

Wieczorem odpoczywa w stajni,
bo od wielu dni
ciężko pracuje
na swojej wsi. (koń)

Mieszka w chlewiku
i głośno kwiczy: kwiku, kwiku. (świnia)

Znosi jajka
i, choć nie szczerozłote,
to właśnie do niej idziesz,
gdy na jajecznicę masz ochotę. (kura)

To od niej mamy mleko,
i choć do pięknej jej daleko,
to nie tylko liczne łaty to sprawiają,
że gospodarze duży pożytek z niej mają. (krowa)

Zapraszam  Was  do zabaw matematycznych.

https://youtu.be/R7LdKzYSncw

Powodzenia.

 

 

 

 

Dzień dobry Kochani

Dodano: 15 kwietnia 2021,10:43

Zapraszam do zabaw z piosenką „ Na wiejskim podwórku”.

https://www.youtube.com/watch?v=LEYDpARDQMw 

Drodzy Rodzice, po wysłuchaniu piosenki:

  • porozmawiajcie z dzieckiem  na jej temat
  • następnie spróbujcie naśladować  ruchy i głosy zwierzątek występujących w piosence.
  1. po nazwaniu zwierząt, podzielcie nazwy zwierząt na sylaby.

A teraz wskaż jakie zwierzę słyszysz

https://view.genial.ly/5e9336bb124be30da536b6cc?fbclid=IwAR3QGGGML9BibMG-FLVKyXoGGjLfqHFrixDwWjI_LXIjhrMZDKDXmxrui0c

Ciekawa jestem, czy wiesz, gdzie mieszkają te zwierzęta.

https://view.genial.ly/5e8b176342b1580e14d70d07

Miłej zabawy

Witajcie Krasnale

Dodano: 15 kwietnia 2021,8:01

Witajcie kochani, na początek zapraszamy do tańca. Zaproście do zabawy domowników

 

Czy wiecie , że na wiejskim podwórku wykluły się z jajek żółte kaczątka? A może sami wykonacie takie śliczne kaczątko? Pomoże wam w tym film. Zapraszamy do zabawy plastycznej. Poproście o pomoc domowników.

Witajcie Kochani

Dodano: 14 kwietnia 2021,12:26
  • Ćwiczenia ortofoniczne na podstawie wiersza B. Szelągowskiej Marsz dla wiosny.

Rodzice przeczytajcie wiersz i zapytajcie dzieci: Jakie zwierzęta chciały przywitać wiosnę? W jaki sposób to robiły?
Powtórzcie wiersz, a dzieci za nim fragment: Gę, gę, gę, ga, ga, ga! Kto melodię taką zna?

Idzie gąska po podwórku.
Za nią gąski – jak po sznurku.
Idą zgodnie i gęgają,
za swą mamą powtarzają.
– Gę, gę, gę, ga, ga, ga!
Kto melodię taką zna?
Mama gąska zagęgała,
bo przywitać wiosnę chciała.
Małe gąski też gęgały,
wiosnę także witać chciały.
– Gę, gę, gę, ga, ga, ga!
Kto melodię taką zna?
Nagle kogut ścieżką wąską
przybiegł za ostatnią gąską.
Gęgać nie potrafi wcale,
za to pieje doskonale!
– Gę, gę, gę, ga, ga, ga!
Kto melodię taką zna?
Nawet kotka, choć ciut głucha,
też muzyków chce posłuchać.
– Gę, gę, gę, ga, ga, ga!
Kto melodię taką zna?

  • Zabawa ruchowa inspirowana tekstem wiersza.

Dzieci ustawiają się w rzędzie, z rodzicami, idą gęsiego, recytujemy wiersz, zatrzymujemy
się, a dzieci powtarzają sylaby: gę, gę, gę, ga, ga, ga!

  • Ćwiczenia oddechowe Gęsi puch.

Dzieci kładą je na wierzchu dłoni piórko wciągają powietrze nosem, wypuszczają ustami – starają się jak najdłużej utrzymać  piórko w powietrzu

Miłego dnia

Witajcie na wiejskim podwórku

Dodano: 14 kwietnia 2021,8:00

Witajcie Krasnale! Na wiejskim podwórku nie może zabraknąć kotka, dlatego na początek zapraszamy do zabawy

Mam nadzieję, że już się wyspaliście, zjedliście pyszne śniadanko i jesteście gotowi do zabawy.

Na wiejskim podwórku nie może zabraknąć kotka, dlatego na początek zapraszamy do zabawy wszystkie kotki. Zachęcam do gimnastyki buzi i języka pt. „Kotek lubi mleko”

Usiądźcie przed lusterkiem, żebyście mogli widzieć jak pracujecie – to świetna zabawa:
Spróbujcie zrobić minę: smutnego kotka, głodnego, wystraszonego, zmęczonego, wesołego.
Teraz głodny kotek szuka mleka – poruszajcie językiem w górę, w dół oraz w prawo, w lewo.
Spragniony kotek pije mleko – szybkie dotykanie językiem, na przemian, dolnej i górnej wargi.
Najedzony kotek oblizuje się – wolne oblizywanie warg.

Czy zastanawialiście się kiedyś po co hodujemy zwierzęta? Dzisiaj spróbujemy odpowiedzieć sobie na to pytanie.

Na początek zapraszam Was do obejrzenia krótkiego filmu pt.  „Zwierzęta na wsi”. Jestem bardzo ciekawa, czy uda Wam się odgadnąć co to za zwierzę po samym kształcie i odgłosie?! Gotowi? Zaczynamy

Jestem pewna, że świetnie sobie poradziliście.
A czy wiecie, co każde z nich lubi jeść, jak nazywają się ich domy i dlaczego każde z tych zwierząt jest potrzebne nam, czyli ludziom? Na te i inne pytania znajdziecie odpowiedź w przygotowanym materiale:

Teraz przyszła pora, żeby troszkę się poruszać. Zapraszam Was do zabawy przy znanej chyba wszystkim piosence „Kaczuszki” (zaproście całą rodzinę do zabawy)

 

Dzień dobry Krasnale

Dodano: 13 kwietnia 2021,8:35

Witam, Was drogie  “KRASNALE” .

W tym tygodniu będziemy bawić się i poznawać zwierzęta żyjące na wsi.

Zaczynamy od ćwiczeń logopedycznych usprawniających narządy mowy – język, wargi, żuchwę.
Potrzebne nam będzie lusterko dla każdego dziecka.

  • Jedziemy na wieś– dzieci wibrują wargami – naśladują samochód jadący na wieś.
    • Konik – dzieci naśladują kląskanie konika: mocno przyklejają język ułożony szeroko przy podniebieniu i odklejają go zdecydowanym ruchem. Pracy języka towarzyszy praca warg, które raz są szeroko rozłożone, a raz ułożone w dziobek.
     Krowa – dzieci naśladują ruchy żucia, poruszając dynamicznie żuchwą.
     Kot oblizuje się po wypiciu mleka – dzieci przesuwają językiem po górnej i po dolnej wardze, przy
    szeroko otwartej jamie ustnej.
    • Pies gonił kota i bardzo się zmęczył – dzieci wysuwają język na brodę i dyszą.
    • Świnka – dzieci wysuwają wargi mocno do przodu, naśladują ryjek świnki.
    • Myszka bawi się w chowanego – dzieci wypychają policzki czubkiem języka od wewnętrznej strony: raz z jednej, raz z drugiej strony.
    • Miotła – dzieci naśladują gospodarza zamiatającego podwórko, przesuwając język od jednego do drugiego kącika ust, przy szeroko otwartych wargach.

Nasze buzie są już gotowe żeby zaśpiewać piosenkę o farmie

https://www.youtube.com/watch?v=30nw6AtuGiQ

Posłuchajcie opowiadania A. Widzowskiej Nauka pływania.

Możecie również obejrzeć obrazki ilustrujące opowiadanie klikając na link

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oa_ks_34/mobile/index.html#p=62

Mały kaczorek Ptaś był najlepszym pływakiem na całym podwórku. Nawet kiedy spał, przez sen przebierał
nóżkami jakby pływał w stawie. Nie musiał chodzić na basen ani brać lekcji pływania, bo gdy tylko wykluł
się z jajka, od razu wskoczył do miski z wodą i zanurkował. Kaczorek myślał, że wszystkie zwierzęta są
dobrymi pływakami: konie, psy, koty, krowy, świnie, króliki, a przede wszystkim kury.
Pewnego dnia Ptaś ogłosił zawody pływackie w stawie nieopodal domu. Okazało się, że chętne do pływania były zwierzęta: pies Merduś, dwie kaczki bliźniaczki i żaba Kumcia.
– Jak to? – zdziwił się kaczorek Ptaś. – A dlaczego nie przyszły świnki?
– Świnki wolą kąpać swoje ryjki w korytku – wyjaśnił pies.
– A konie i krowy?
– One wolą brać prysznic na łące w czasie deszczu.
– A króliki i koty? – dopytywał się Ptaś.
– Uciekają na samą myśl o pływaniu w wodzie.
– Całe szczęście, że jest chociaż kurczak – powiedział kaczorek, widząc stojącego nieopodal kurczaczka
Pazurka.
– Ale ja tylko przyszedłem popatrzeć… – szepnął kurczak.
– Jak to? Nie chcesz zdobyć pierwszego miejsca w pływaniu? – zdziwił się Ptaś.
– Chciałbym, ale… kurczaczki i kurki nie potrafią pływać.
– Ja potrafię! – pisnęła żaba Kumcia, zakładając na głowę czepek kąpielowy. – Umiem pływać żabką,
delfinem, kraulem i pieskiem – pochwaliła się.
– Pieskiem to pływam ja! – oburzył się Merduś.
Kaczorek Ptaś nie mógł uwierzyć, że kurczaki nie znają się na pływaniu.
– Zaraz cię nauczę – powiedział i pokazał Pazurkowi, jak przebierać nóżkami i jak machać skrzydełkami.
– A teraz wskakuj do stawu i pamiętaj, dziób unoś nad wodą!
– Mama mi mówiła, żebym nigdy nie wchodził sam do wody – powiedział kurczaczek.
– Eee tam, przecież nie jesteś tu sam, zobacz, ilu nas jest.
– Ale ja się boję…
– Nie bądź tchórzem.
– Dajmy mu spokój – powiedział pies. – Ma prawo się bać.
– Merduś ma rację – powiedziała żaba Kumcia. – Niech kurczak stoi i patrzy.
– Wszystkie ptaki to superpływaki! – stwierdził rozgniewany kaczorek i chciał wepchnąć kurczaczka na
siłę do wody.
Na szczęście w pobliżu przechadzała się pani Gęś i w porę zauważyła niebezpieczeństwo. Osłoniła kurczaczka swoim białym skrzydłem i powiedziała:
– Nie można nikogo do niczego zmuszać ani wpychać na siłę do wody. Pazurek mógłby się utopić! Rozumiesz, że to niebezpieczne?
– Tak…
– Czy ty, Ptasiu, umiesz latać tak wysoko jak orły?
– Nie…
– A gdyby orzeł chciał cię zepchnąć z wysokiej skały, żeby sprawdzić, czy umiesz latać, to jak byś się czuł?
– Bałbym się.
– No widzisz. Jedni potrafią świetnie pływać, inni latać, ale nikt nie umie wszystkiego.
– Przepraszam – szepnął zawstydzony Ptaś.
– Brawo. To jest właśnie to, czego warto nauczyć wszystkich: słowa przepraszam.

Rozmowa  na podstawie opowiadania i ilustracji .

− Jakie zwierzę ogłosiło zawody pływackie?
− Dlaczego nie wszystkie zwierzęta chciały brać w nich udział?
− Kogo kaczorek Ptaś chciał nauczyć pływać?
− Jak oceniacie zachowanie kaczorka?
− Co powiedziała pani Gęś, osłaniając kurczaczka?
− Co to znaczy, że nikt nie może nikogo do niczego zmuszać?

Przypominamy dziecku, że nikt nie umie wszystkiego, ale każdy z nas potrafi robić coś bardzo dobrze.  Prośmy, aby dzieci powiedziały, co dobrze potrafią robić. Jeśli dziecko nie potrafi tego zrobić, sami nazywamy jego mocne strony.

Miłej zabawy