Ekolaczki - Przedszkole nr 15 w Zawierciu

Ekolaczki

ekolaczki logo

Grupa III "Skrzaty":

Poszukiwanie skarbów

Dodano: 25 czerwca 2020,7:02

Witajcie Skrzaty w czwartkowy poranek 🔆

Dziś wybierzemy się na wakacyjną wyprawę w poszukiwaniu skarbów 🙂

Zaczynamy od zabawy z pokazywaniem:

Czas na pirackie zadania! Zaczynamy!

Zadanie 1.

Spróbujcie rozwiązać rebus:

Zadanie 2.

Słuchanie opowiadania „Poszukiwacze skarbów” Agnieszki Borowieckiej:

Marcelinka, Piotrek, Kuba i Natusia znali się z przedszkola i bardzo lubili. Wszyscy mieszkali w tym samym bloku, więc często bawili się razem na placu zabaw albo odwiedzali się w swoich domach, gdy nie było pogody na zabawę na podwórku. Właśnie takiego dnia, gdy deszcz lał się gęstymi strugami po szybach, Kuba zaprosił wszystkich do siebie. Jego mama zrobiła na drugie śniadanie kisiel malinowy, więc zanim zaczęli się bawić, usiedli za stołem w kuchni. – Może pobawimy się dzisiaj w piratów? – zaproponowała Natusia. To była ich ulubiona zabawa. Z dwóch foteli i czterech podgłówków na środku pokoju powstawała wtedy piracka łódź, pływająca po niezmierzonych morzach i oceanach. Kij od mopa służył im za maszt, na który wciągano piracką flagę, a kotwicą była poduszka obwiązana sznurkiem na pranie. Łódź po obu stronach miała armaty z zagłówków, więc z łatwością mogli atakować inne statki i torpedować mijane miasta. Do tego na statku było tyle rzeczy do zrobienia, że zabawa mogła trwać godzinami. Ktoś musiał przecież stać na warcie i obserwować morze przez lornetkę, ktoś inny zajmował się nawigacją, jeszcze inna osoba wciągała flagę na maszt i spuszczała kotwicę, a ktoś był kapitanem i wydawał wszystkim rozkazy. Zanim jednak ustalili, kto się czym zajmie, najpierw zaczęli odsuwać spod ściany fotele, by zbudować piracką łódź. Wtem za jednym z foteli Marcelinka znalazła tajemniczą mapę. Na kartce rozrysowana była cała kraina mieszkania Kuby, a czerwonym flamastrem zaznaczony był szlak prowadzący do skarbu. – Skarb! Będziemy szukać skarbu! – wykrzyknęła Natusia i aż zaklaskała z radości. – Wiedziałeś, że masz w domu skarb? – spytał ze zdziwieniem Piotrek, lecz Kuba tylko wzruszył ramionami. Zauważył, że mapę musiała zrobić mama. Poznał to po jej piśmie. Lecz o skarbie ukrytym w domu nie miał zielonego pojęcia. Nie zwlekając już ani chwili dłużej, piraci zapakowali się na łódź, wciągnęli fl agę na maszt i popłynęli na poszukiwania tajemniczego skarbu. Piotrek przez cały czas siedział na dziobie i obserwował przez lornetkę, czy aby żaden inny statek nie kręci się w pobliżu. Lecz fale były tego dnia wyjątkowo spokojne i jedynym ich towarzystwem na morzu było stadko delfinów. Gdy dopłynęli wreszcie do wybrzeży kanapy, cała załoga zeszła na ląd, by zmierzyć się z niezwykle trudnym trawersem kanapowego oparcia. Wspinaczka z początku wiodła ostrym zboczem podłokietnika, lecz wkrótce cała czwórka wspięła się na kanapową grań. Przejście grani było mrożącym krew w żyłach wyzwaniem, gdyż o ile po jednej stronie można było bezpiecznie oprzeć się o ścianę, o tyle z drugiej strony wąskiej ścieżynki rozciągało się strome urwisko. Wystarczył jeden nieostrożny krok, by śmiałek stoczył się po pionowych zboczach i rozbił o kanapowe siedzisko. Wszyscy piraci, jeden za drugim, ostrożnie czołgali się po grani na czworakach. Lecz największe wyzwania były dopiero przed nimi. Gdy bezpiecznie dotarli na skraj kanapy, Marcelinka rozwinęła mapę, by sprawdzić, gdzie dalej zaprowadzi ich szlak. Mapa wyraźnie wskazywała, że muszą teraz przedostać się na fotelową wyspę. – Ale tu nie ma żadnego mostu – stwierdziła z przerażeniem Natusia, patrząc w przepaść, jaka dzieliła fotel od kanapy. – Nie mamy wyjścia, będziemy musieli przeskoczyć! – zakomenderowała Marcelinka. Piotrek, jako że miał najdłuższe nogi, skakał jako pierwszy, a potem podawał rękę pozostałym piratom, by wszyscy bezpiecznie przedostali się na wyspę. Dalej poszukiwacze skarbów mieli pokonać rozległą równinę przedpokoju. Lecz i tam według mapy czyhało na nich ogromne niebezpieczeństwo. Gdy tylko otworzyli drzwi, rzucił się na nich wielki czworonożny stwór. Zaczął merdać swym puszystym ogonem i lizać piratów po buziach. – Zostaw mnie, ty potworze! – krzyczał głośno Piotrek, gdy ukochany pies Kuby, Tofik, lizał go po szyi. Jakimś cudem cała czwórka piratów przeżyła spotkanie z potworem grasującym po przedpokoju i ledwo uchodząc z życiem, dostała się do drugiego pokoju. – To musi być gdzieś tutaj – powiedziała Natusia, wpatrując się w mapę. Na kartce wyraźnie narysowana była ogromna jaskinia, w której miał znajdować się skarb. Tym razem Kuba przejął dowodzenie, gdyż w tajemniczej jaskini rozpoznał tapczan swojej siostry. Wspólnymi siłami otwarli więc wrota pieczary i znaleźli tam niewielki kuferek. – Jest skarb! Znaleźliśmy go! – wykrzyknęła ze szczęścia Marcelinka, wyciągając znalezisko z czeluści jaskini. Na dnie kuferka znajdowały się cztery czekoladowe cukierki. – Tylko tyle? – stwierdzili z rozczarowaniem piraci. Liczyli, że znajdą tam dużo złota i kosztowności, albo chociaż nowe Lego i jakieś lalki dla dziewczyn, a były tylko te cztery cukierki. Tyle dobrego, że łup dało się łatwo podzielić. Wszyscy więc zjedli ze smakiem po cukierku. Nagle Marcelinka jako pierwsza spostrzegła coś niezwykłego. Otóż na papierku po jej cukierku był napis „SKARB”. Zaraz okazało się też, że na wszystkich papierkach jest coś napisane. Gdy poskładali wszystkie wyrazy po kolei, powstało hasło: „Przyjaźń to najcenniejszy skarb”. Piraci uśmiechnęli się do siebie, gdyż ten skarb znaleźli już dawno i rzeczywiście był on cenniejszy niż wszystkie zabawki świata.

Odpowiedzcie na pytania:

  • Dlaczego Kuba zaprosił dzieci do swojego mieszkania?
  • Jaka była ich ulubiona zabawa?
  • Z czego dzieci zrobiły łódź?
  • Co Marcelinka znalazła za jednym z foteli?
  • Czego szukały dzieci?
  • Jak wyglądała droga na wyspę?
  • Jakiego potwora spotkały dzieci?
  • Jaki napis odszyfrowały?
  • Jak myślicie, co oznacza powiedzenie: “Przyjaźń to najcenniejszy skarb”?

Zadanie 3.

“Jak przedostać się na wyspę?” – zabawa ruchowa z „przyjacielem”, który o nas zadba.

Wersja I

Pomoce: całe mieszkanie, względnie podwórko, które wystąpi w roli toru przeszkód.

Polecamy dziecku rozejrzeć się wokół siebie i nazwać dostrzeżone obiekty. Potem zawiązujemy dziecku oczy, a Rodzic trzyma je za rękę i prowadzi, podkreślając w trakcie drogi: skręcamy w prawo, żeby ominąć… idziemy prosto itp. Potem zamieniamy się rolami i tym razem dziecko musi zadbać o to, żeby Rodzic bezpiecznie przebył trasę spaceru po mieszkaniu lub ogrodzie.

Wersja II

Pomoce: prosty tor przeszkód ułożony z krzesła, poduszki, misia, … czego chcecie.

Polecamy dziecku przyjrzeć się, po czym zamknąć oczy. Rodzic kieruje dzieckiem wydając komendy, np. idź w prawo, skręć w lewo, zatrzymaj się, przekrocz misia, zatrzymaj się, teraz przejdź pod krzesłem…. Zadaniem dzieci jest jak najszybsze przedostanie się „na wyspę”.

Zadanie 4.

Chwila odpoczynku 🙂

Posłuchajcie pirackiej piosenki:

Zadanie 5.

„Poszukiwanie skarbu” – opowieść logopedyczna:

Pirat nigdzie nie mógł odnaleźć skarbu.

Najpierw szukał go na pokładzie – dzieci otwierają szeroko buzię i poruszają językiem po zewnętrznej stronie ust.

Niestety tam go nie było, więc postanowił zejść po schodach pod pokład – dotykają językiem po kolei dolnych zębów.

Na dole również nic nie znalazł – dotykają językiem brody.

Pomyślał, że wyjdzie na maszt i tam się rozejrzy – starają się dotknąć czubkiem języka nosa.

Nagle przez lunetę coś dostrzegł – zwijają język „w rynienkę” i wysuwają.

Coś się mieniło na wyspie – szybko wysuwają i chowają język.

„Tam jest skarb!” – krzyknął pirat – otwierają szeroko usta na znak zdziwienia.

Zadanie 6.

Na zakończenie wykonajcie Kochani pirackie karty pracy:

PIRACKIE-KARTY-PRACY-1(1)

Jestem pewna, że znakomicie sobie poradziliście ze wszystkimi zadaniami 🙂

BRAWO!!!

Zasłużyliście na nagrodę- certyfikat przedszkolnego pirata 🙂 (w linku poniżej)

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/05/CERTYFIKAT-PRZEDSZKOLNEGO-PIRATA-2.pdf

Życzę Wam Skrzaty udanego dnia i przesyłam tulaski

Sport to zdrowie

Dodano: 24 czerwca 2020,11:01

Popołudniu:

O zdrowie trzeba dbać każdego dnia, pamiętając nie tylko o właściwej diecie, ale także o gimnastyce, ruchu na świeżym powietrzu oraz o higienie całego ciała. Szybciutka rozgrzewka na początek: maszerujemy po pokoju, podskakujemy jak piłeczka wysoko, wysoko do góry, a na koniec kręcimy młyneczki… 🙂

„Ruch to zdrowie, każdy przedszkolak Ci to powie”. Powiedz:

– Jakie lubisz ćwiczenia ruchowe?

Sportowcy uprawiają letnie i zimowe dyscypliny sportowe. Dyscyplin sportowych jest wiele.

– Jakie znasz dyscypliny sportowe?

– Jaka jest Twoja ulubiona aktywność sportowa?

Uzupełnijcie proszę karty pracy „Olek i Ada” cz. 5, str. 77, 78 postępując zgodnie z poleceniami

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oa_kp_5_5/mobile/index.html#p=79

Zapraszam Was Kochani do obejrzenia bajki o dyscyplinach sportowych:

A teraz odszukajcie wszystkie piłki jakie macie w domu. Porównajcie fakturę i twardość piłek. Określcie, jakie one są w dotyku, jaką mają powierzchnię (np. szorstkie, miłe, miękkie, twarde).

– Sprawdźcie, czy wszystkie piłki odbijają się tak samo od podłogi.

– Sprawdźcie, którą piłką można najdalej rzucić (najlepiej zróbcie to na podwórku)

Zapraszam Was również do zabaw ruchowych:

https://view.genial.ly/5e8f24d6602d4b0e2631178e

A jeśli macie ochotę do do gry interaktywnej – „Cristiano Ronaldo”:

https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/sport/195998-cristiano-ronaldo

Bawcie się dobrze Skrzaty i pamiętajcie- RUCH TO ZDROWIE 🙂

Milutkiej środy Wam życzę i przesyłam uściski

Dodano: 24 czerwca 2020,7:30

Witajcie Skrzaty🙂

Przywitajmy się wesoło 

Ręce do machania, (machamy rączkami)
nogi do skakania, (podskakujemy)
palce do liczenia, (machamy paluszkami)
a zęby do mycia. (uśmiechamy się szeroko)
Głowa do kiwania, (kiwamy głową TAK/NIE)
uszy do słuchania, (nadstawiamy uszu)
oczy do mrugania, (mrugamy oczkami)
usta do śpiewania. (śpiewamy LA LA LA)

 

Dzisiaj zapraszam na zabawy matematyczne: 

Zabawa matematyczna „Policz lody”

https://view.genial.ly/5ee38367a1a8010d900d2e4d

  • Na rolki po papierze toaletowym (lub np. plastikowe kubeczki) naklejamy cyfry 0-9. Dziecko otrzymuje garść patyków/słomek itp. Zadaniem jest włożenie odpowiednią ilość elementów do każdego powstałego z rolki kubeczka (zgodnie z cyfrą widniejącą na karteczce).
  • Na kartce rysujemy duży kwiat i piszemy w nim rozrzucone losowo cyfry (od 1 do 6, z powtórzeniami). Dziecko rzuca kostką, a następnie znajduje i zaznacza cyfrę, którą pokazuje wyrzucona liczba oczek.
  • Dziecko nawleka na nitkę lub sznurek odpowiednią liczbę guzików lub koralików – taką, jaką poda dorosły (lub tyle, ile wskaże kostka, albo też cyfra na karteczce, którą przyczepimy do końca sznurków).
  • Z kolorowych kartek wycinamy koła i składamy je na pół. Wokół brzegów rysujemy niewielkie kółeczka przypominające ząbki. W miseczce przygotowujemy małe kawałki np. plasteliny. Dziecko lub rodzic rzuca kostką, a zadaniem dziecka jest zapełnienie papierowej buzi tyloma ząbkami (kulkami plasteliny), ile wskazuje ilość oczek na kostce.
  • „Co zmieniło miejsce?” – ustawiamy przed dzieckiem kilka przedmiotów/obrazków, dziecko zamyka oczy, a my zmieniamy ich kolejność (najpierw 2 rzeczy, później można więcej). Dziecko otwiera oczy i mówi, co zmieniło miejsce. Podobna, łatwiejsza zabawa – „Czego brakuje?”
  • Zagadki dotykowe – rozpoznawanie tylko za pomocą dotyku kształtów figur geometrycznych (wyciętych np. z sztywnego papieru, lub też kształtów „ukrytych” w przedmiotach).
  • Zabawy w sklep (dziecko sprzedaje lub kupuje) – można sprzedawać wszystko – np. guziki (tu opisujemy konkretny guzik, podając jego cechy, dziecko odnajduje właściwy), można też kupować określone klocki i zbudować na koniec coś z nich; ważne w zabawach w sklep jest to, by dziecko kupowało wymieniając umowny pieniądz (np. fasolki) na określoną rzecz, o ustalonej wcześniej cenie (np. 1 klocek za 1 fasolkę, figurka – za 3 fasolki itp.).
  • „Rysowanie palcem po plecach lub dłoni dziecka – np. prostych cyfr, kształtów, a zadaniem dziecka jest odgadnąć, co to.
  • Wymyślanie prostych bajek lub zadań z treścią, np.: Wiewiórka zebrała 3 orzechy, potem kolejne 2 — ile miała razem? Potem znalazła kolejne 2 — ile miała? Potem zjadła 1. Ile zostało? Potem przyszła druga wiewiórka i…
  • Układanie wzorów – rodzic wymyśla jakiś rytm/wzór z 2-4 elementów (coraz większa liczba elementów) – np. z kształtów: koło – kwadrat – trójkąt – trójkąt, a zadaniem dziecka jest kontynuowanie tego rytmu.
  • „Poszukiwanie cyfr” – świetna zabawa podczas spaceru. Zadaniem dziecka jest wskazanie cyfr ukrytych w różnych miejscach i przedmiotach i nazwanie ich (rejestracje, numery domów, ceny, znaki, reklamy itp.). tak samo można bawić się, szukając określonych kształtów, figur w otoczeniu.
  • „Marsz pod dyktando” – dziecko zamienia się w robota i porusza się tylko na słowa rodzica, wg jego poleceń (np. „Idź do przodu 2 kroki, obróć się w bok, zrób w przód 4 kroki…” itp..). Dobre ćwiczenie na rozróżnianie stron ciała – lewej i prawej.

Na zakończenie uzupełnijcie proszę kartę pracy „Olek i Ada” cz. 5, str. 69 postępując zgodnie z poleceniami.

 

Miłej zabawy🙂

Dodano: 23 czerwca 2020,10:30

Witam Was Skrzaty:)

Lato to pora roku, w której chętnie spędzamy czas na wyprawach do lasu, w góry, nad morze. Zapraszam Was do przypomnienia kilku zasad bezpiecznych letnich zabaw.

Przygotujcie 2 kartoniki w kolorze czerwonym i zielonym. Napiszcie na czerwonym kartoniku NIE, a na zielonym TAK. Po wysłuchaniu pytania czytanego przez rodzica podnieście odpowiedni kartonik z napisem.:)

  • Czy należy posmarować skórę kremem z filtrem przed wyjściem na słońce?
  • Czy w lesie można palić ognisko?
  • Czy podczas burzy można stać pod drzewem?
  • Czy biała flaga oznacza, że można się kąpać w basenie?
  • Czy podczas jazdy na rowerze należy mieć kask?
  • Czy dzieci powinny mieć rękawki i koła ratunkowe podczas wodnych kąpieli?
  • Czy w górach możemy spacerować w klapkach?

A teraz zapraszam na wycieczkę w nieznane…

Zapraszam na wspólną zabawę podczas tekstu, który czytać Wam będzie rodzic naśladujcie czynności.

Ruszamy na letnią wycieczkę. Najpierw jednak musimy spakować potrzebne rzeczy do plecaka. Wkładamy do niego ubrania, buty, kilka par skarpet, dużo jedzenia, picie, lornetkę i dziennik podróży. Plecak nie chce się zamknąć więc musimy go troszeczkę przygnieść kolanem. Zakładamy plecak i ruszamy w góry. Musimy pokonać strumyk skacząc po kamieniach. A teraz idziemy bardzo stromą ścieżką. Plecak jest bardzo ciężki, posuwamy się noga za nogą. Teraz siadamy do pociągu i ruszamy nad morze. Zrzucamy plecak i ubranie, pod którym mamy już kostium kąpielowy i wskakujemy do morza. Płyniemy kawałek i nurkujemy. Później kładziemy się na plaży i odpoczywamy. Szybko biegniemy do pociągu i wracamy do domu, gdzie zdejmujemy plecak, siadamy na podłoże i oglądamy nasz dziennik podróży.

Zabawa ruchowa: „Pociągi”

Nasz pociąg zabierze Was na wycieczkę w góry, do lasu i nad morze. Podczas jazdy pociągiem na usłyszany sygnał i hasło: „las” zatrzymujemy się i zbieramy grzyby. Na hasło: „morze” pływamy, nurkujemy. Na hasło: „góry” – wspinamy się.

Przygotujcie teraz białą kartkę, farby, pędzel, wodę i namalujcie Wasze wrażenia z wycieczki. Może to będą wspomnienia z gór, a może znad morza. Pamiętajcie o elementach charakterystycznych dla danego miejsca.

Razem z Panią Martynką czekamy na zdjęcia Waszych prac:)

Miłej zabawy🙂

 

Dzień Ojca

Dodano: 23 czerwca 2020,7:03

Dzień dobry, dzień dobry Skrzaciki 🙂

Dzisiejszy poranek  zaczniemy od wysłuchania pięknej piosenki:

Dzień Ojca obchodzony jest 23 czerwca, a więc w dniu dzisiejszym. Jest to wyjątkowy dzień, w którym każde dziecko bez względu na wiek ma okazję wyrazić miłość, wdzięczność i podziękowanie swojemu ukochanemu tacie. Można to uczynić poprzez wiersze, piosenki, własnoręcznie wykonane prezenty, czy też wspólne przygotowanie pysznego posiłku lub deseru 🙂

Wszystkim tatusiom uśmiechu, samych sukcesów oraz pociechy z dzieci życzy Pani Martyna i Pani Ania 🙂

Kochane Skrzaty zaśpiewajcie swoim tatusiom piosenkę „Tato już lato”, której uczyliśmy się wczoraj:

https://www.youtube.com/watch?v=AjV0cal75LQ

Jeśli zrobiliście prezent to właśnie jest okazja, żeby go wręczyć 🙂

Koniecznie też złóżcie życzenia:

W dniu dzisiejszym drogi Tatku,
Zdrowia, szczęścia i dostatku.
W życiu samych przyjemności,
W duszy niechaj spokój gości.

W tym wyjątkowym dniu zaproście tatę do wspólnych zabaw. Mogą to być:

  • „Indianie”

Potrzebny sprzęt:

– kilka koców lub prześcieradeł

– miotła na tipi

– papierowe piórka na pióropusze,

– bębenek (lub w jego roli garnek)

– opcjonalnie łuki i strzały

Na początku nadajemy sobie indiańskie imiona, później budujemy tipi lub całą wioskę indiańską, a na koniec urządzamy indiańskie przyjęcie oraz polowanie na pluszaki 🙂

  • „Kartonowi konstruktorzy”

Potrzebny sprzęt:

– zapas pudełek kartonowych

– taśma klejąca

– nieograniczona wyobraźnia 🙂

Budujemy zamek z pudełek. Mniejsze ustawiamy jako wieżę, z większego robimy wnętrze. Tata wycina okna i drzwi we wskazanych przez Was miejscach. Rolka papieru lub prześcieradło położone dookoła może robić za fosę. A tata – za smoka, próbującego zdobyć zamek. Inne wersje tej zabawy: tworzymy domek, bazę lub ..autobus.

„Bitwa kogutów” 

W tej zabawie chodzi nie tylko o siłę, ale też o zmysł równowagi. Przykucnijcie i podskakując, próbujcie przewrócić przeciwnika. Dla utrudnienia tata może mieć na oczach zawiązaną opaskę.

Możecie również wspólnie wykonać wesołe kanapki:

https://miastodzieci.pl/czytelnia/30-przepisow-na-kanapki-ktorym-nie-oprze-sie-zadne-dziecko/

Lub pyszny deser:

http://stalowemiasto.pl/artykuly/artykuly.php?mode=pokaz&id=48772

Na zakończenie odpowiedzcie na poniższe pytania:

Cudownego świętowania Dnia Taty. Pozdrawiam Was cieplutko

Lubimy lato!

Dodano: 22 czerwca 2020,11:01

Popołudniu:

Troszkę się poruszamy! Zapraszam do wspólnego tańca:

  • Powiedz za co lubisz lato? Z czym Ci się kojarzy? Jakie kolory możemy zobaczyć latem?
  • “Co słyszymy latem?” – posłuchaj zagadki:
    Ciemno, cicho co to będzie? Nagle grzmoty słychać wszędzie. /burza/.
    Burzy towarzyszą grzmoty, błyskawice, bardzo silny porywisty wiatr oraz obfite opady deszczu. Przed nadejściem burzy często panuje spokój, jest cicho. Ludzie dostrzegli to i wymyślili powiedzenie: „Cisza przed burzą”. Jak należy zachować się podczas burzy? Obejrzyjcie krótki filmik: https://www.youtube.com/watch?v=lTgxS2v4fts
  • Zabawa „Prawda – fałsz” . Posłuchaj zdań. Jeśli zdanie jest prawdziwe klaśnij w ręce, jeśli zdanie jest fałszywe tupnij nogą:
    Latem trzeba się ciepło ubierać.
    Latem mocno świecie słońce.
    Latem zwierzęta przygotowują się do zimowego snu.
    Latem dojrzewają czereśnie.

  • Ćwiczenia oddechowe: „Zapachy lata” – podczas spaceru z rodzicami lub w ogródku odszukaj 2 kwiaty. Przyjrzyj się ich budowie, wskaż różnice w wyglądzie, spróbuj je nazwać. Pochyl się nad kwiatami, powąchaj je (wciągamy powietrzem nosem, wykonując głęboki wdech, a wypuszczamy ustami). Opisz, który kwiat ma ładniejszy zapach, z czym się kojarzy?
  • “Zabawy z wodą” – do zabawy potrzebujemy miskę lub basen z wodą, wykonane małe papierowe łódeczki oraz plastikowe rurki do napojów. Podczas zabaw obserwuj co się dzieje z wodą, wsłuchaj się w dobiegające dźwięki.

Pierwsza zabawa – puszczaj w misce z wodą papierowe łódeczki, dmuchaj na nie.
Druga zabawa – lekko uderzaj rękami o powierzchnię wody.
Trzecia zabawa – dmuchaj w wodę przez plastikowe rurki do napojów.

  • Zabawa z piłką: „Podrzuć, klaśnij i złap” – podrzuć piłkę do góry, wykonaj jedno klaśnięcie i chwyć piłkę obiema rękami. Zabawę powtórz kilka razy.
  • „Smaki lata” – degustacja letnich owoców: truskawek i czereśni. Nazwij owoce, określ jaki mają kolor. W diecie każdego z nas powinny się znaleźć owoce, które są źródłem wielu witamin. Pamiętaj, że przed jedzeniem musimy umyć dokładnie ręce oraz owoce.

Miłego popołudnia Skrzaty. Buziaczki!

Dodano: 22 czerwca 2020,7:15

Witajcie kochane Skrzaty🙂

Zaczynamy:)

https://www.youtube.com/watch?v=6QOI1RRUL8o

  • Słuchanie wiersza G. Lech „Co robią latem dni tygodnia?”

– Co wy na to, że już lato? –

Tydzień swoje dni zapytał.

Poniedziałek zsiadł z roweru.

– Radość dla kolarzy wielu!

Wtorek książkę czytał właśnie.

Mruknął tylko: – Lubię baśnie!

Latawca puszczała Środa,

bo piękna była pogoda.

Czwartek rzekł: – Ja wciąż maluję,

jak się świetnie w lesie czuję.

Piątek tylko machnął ręką:

– Chciałbym zagrać, lecz nieprędko

znajdę gracza w tym upale.

Szachów nie otwieram wcale.

– A Sobota? – Cóż mam rzec.

Niosę piłkę, dziś gram mecz.

– Czy Niedziela coś dopowie?

Nie dopowie, bo jest w kinie

na animowanym filmie.

A czy film ten był o lecie,

w poniedziałek się dowiecie.

 

  • Rozmowa na temat wiersza.

– Jaką mamy porę roku?

– O co zapytał swoje dni Tydzień?

– Co zrobił i odpowiedział poniedziałek?

– Co zrobiły i odpowiedziały kolejne dni tygodnia?

– Co wy lubicie robić latem?

– Co robicie najczęściej w poniedziałek… w sobotę i w niedzielę?

– Ile dni wchodzi w skład tygodnia? Rodzic zachęca dzieci do wymienienia w kolejności wszystkich dni tygodnia i jednoczesnego wysuwania palców.

  • Rozmowy na temat ilustracji i odczytanych zdań. Książka (s. 90–93)

http://old.mac.pl/UserFiles/egzemplarze_okazowe_2018/przedszkole/olekiada/oa_ks_56/mobile/index.html#p=93

Obejrzyjcie ilustracje i opowiedzcie, co przedstawiają. Posłuchajcie  krótkich tekstów umieszczonych przy ilustracjach. Dowiecie się, co Olek i Ada oraz ich rodzice lubią robić (mogą robić) podczas wakacji w mieście.

 

Kochani zbliża się wyjątkowy dzień – 23 czerwca. To już jutro:) obchodzimy  „Dzień Taty” w związku z czym przedstawiam kilka propozycji  na prezent, który możecie wykonać dla swojego Kochanego Taty.

1.Laurka – krawat

https://pl.pinterest.com/pin/354799276876976032/

Potrzebne rzeczy:

▪  papier kolorowy

▪ blok rysunkowy kolorowy

▪ tasiemka lub sznurek

▪ nożyczki

▪ klej

Wykonanie:

Z bloku rysunkowego wycinamy krawat. Ozdabiamy go według uznania. Możemy napisać tacie, że jest najlepszy na świecie, że go kochamy, czego mu życzymy w dniu święta itd. Do krawata przyklejamy tasiemkę lub sznurek.

  1.  Breloczki – samochodziki.

http://kreatywnieaktywnie.pl/pomysly-na-upominki-z-okazji-dnia-taty/

Potrzebne rzeczy:

  • kawałki filcu w różnych kolorach
  • klej do papieru introligatorski (my kupujemy najtańszy, w marketowym dziale z klejami, tubka kosztuje niecałe 4 zł a starcza na bardzo długo)
  • nożyczki
  • kółko z łańcuszkiem (można  kupić w punktach dorabiania kluczy)

Z filcu wycinamy kształt samochodu, kółka, okna i światła. Dalej to już proste zadanie, wystarczy przykleić wszystkie elementy, zrobić dziurkę i doczepić do kółka z łańcuszkiem.

Prezent gotowy:)

 

Skrzaty nauczcie się piosenki „Tato już lato”

https://www.youtube.com/watch?v=AjV0cal75LQ

Tekst piosenki:

Tato, już lato
Będziemy znów jeść lody
Tato, już lato
Kup bilet do przygody
Tato, już lato
Będziemy boso chodzić
Tato, już lato
Już brodę zgolić czas

Gdy ciepły dzień, to nawet leń
Na spacer chciałby iść
Już pora wstać i pobiec w świat
A tata jeszcze śpi
Chcę lody jeść, na drzewo wejść
I z góry patrzyć w dół
Zeskoczyć w piach i chociaż raz
Przeskoczyć z tatą rów

Tato, już lato
Będziemy znów jeść lody
Tato, już lato
Kup bilet do przygody
Tato, już lato
Będziemy boso chodzić
Tato, już lato
Już brodę zgolić czas

Gdy ciepły dzień, popływać chcę
Przez słomkę wodę pić
Na piasku spać i trawę rwać
Do lasu z tatą iść
Maliny jeść, jagody też
W kałuży szukać żab
Tu rośnie grzyb, tam ślimak śpi
Na głowę chrabąszcz spadł

Tato, już lato
Będziemy znów jeść lody
Tato, już lato
Kup bilet do przygody
Tato, już lato
Będziemy boso chodzić
Tato, już lato
Już brodę zgolić czas

Tato, już lato (x4)
Już brodę zgolić czas

 

Miłej zabawy🙂

Dodano: 22 czerwca 2020,7:00

TEMATYKA TYGODNIA: „Pożegnania nadszedł czas”.

Dziecko:

  • Wyszukuje podobieństwa i różnice w pozornie takich samych obrazkach.

 

 

Bezpieczne wakacje!

Dodano: 19 czerwca 2020,7:00

Witajcie Kochane Skrzaty w piątkowy poranek 🙂

Przesyłam do was promyk uśmiechu, niechaj powróci do mnie w pośpiechu 😁

Zaczynamy od rozgrzewki:

Wakacje to czas odpoczynku i zabawy. Korzystając z czasu wolnego nie zapominajcie jednak o Waszym bezpieczeństwie. Każdy z Was musi zwracać uwagę na różne zagrożenia podczas wakacyjnego wypoczynku, aby po jego zakończeniu pozostały tylko dobre wspomnienia 🙂

Przygotowałam dla Was zbiór ZASAD, które warto zapamiętać, żeby wakacje były bezpieczne i przyjemne:

ZASADY BEZPIECZNEJ KĄPIELI:

  • Nie kąp się w miejscach niedozwolonych – korzystaj tylko ze strzeżonych kąpielisk, gdy wywieszona jest biała flaga
  • Kąp się tylko w obecności dorosłych
  • Nigdy nie skacz do wody o nieznanym dnie
  • Nie zanurzaj się gwałtownie w wodzie po długim przebywaniu na słońcu
  • Nie rób hałasu – ratownik może nie usłyszeć czyjegoś wołania o pomoc

WYCIECZKA W GÓRY, DO LASU:

  • Przed wyjściem w góry sprawdź prognozę pogody
  • Zaopatrz się w apteczkę i telefon komórkowy
  • Weź ze sobą ciepłe ubranie, jedzenie i napoje
  • Nigdy nie schodź ze szlaku i nie oddalaj się od grupy
  • Uważaj na kleszcze i owady, chroń się przed nimi odpowiednim ubraniem i preparatami odstraszającymi
  • Nie zbieraj grzybów, jeśli nie jesteś pewny czy są jadalne
  • Maszerując przez las, nie zostawiaj w nim śmieci, zwłaszcza szklanych butelek. Padające przez nie promienie słoneczne mogą wywołać ogień. Zaś ogniska można rozpalać tylko w specjalnie wyznaczonych do tego miejscach. Uważaj na zwierzęta, zarówno te dzikie, jak i domowe.

  • Jeśli zaskoczy Cię burza, to nie chowaj się pod drzewami. One przyciągają pioruny. Jak najszybciej  schowaj się w jakimś budynku.

BEZPIECZNE OPALANIE:

  • Nie przebywaj zbyt długo na słońcu
  • Stosuj kremy z filtrami ochronnymi
  • Noś nakrycie głowy i okulary przeciwsłoneczne
  • Pij dużo wody niegazowanej
  • Pamiętaj! Słońce opala Cię również, gdy jesteś w wodzie!

AKTYWNY WYPOCZYNEK:

  • Zakładaj kask zawsze, gdy jeździsz na rowerze, rolkach czy deskorolce
  • Przestrzegaj przepisów drogowych
  • Bądź widoczny na drodze – miej odblaski
  • Bądź aktywny fizycznie, ale zachowaj rozsądek, nie uprawiaj sportów w  miejscach niedozwolonych

WAKACJE W DOMU:

  • Mieszkanie jest wspaniałym miejscem do organizowania ciekawych, bezpiecznych zabaw
  • Pamiętaj jednak, że są rzeczy, których musisz się bezwzględnie wystrzegać w swoich zabawach. Są to:

1) gaz – możesz się nim zatruć lub spowodować wybuch,
2) prąd elektryczny – może Cię porazić,
3) ogień – możesz spowodować pożar,
4) woda – możesz zalać mieszkanie,
5) ostre przedmioty – grożą zranieniem,
6) lekarstwa – możesz się nimi zatruć.

WAŻNE TELEFONY

112 – telefon alarmowy służb ratowniczych

997 – telefon alarmowy Policji

998 – telefon alarmowy Straży Pożarnej

999 – telefon alarmowy Pogotowia Ratunkowego

601 100 100 – telefon alarmowy WOPR

800 12 12 12Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka

116 111 Pomoc w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa online dla osób poniżej 18 roku życia

800 100 100 Pomoc i wsparcie dla rodziców, których dzieci doświadczają zagrożeń online

NA KONIEC…

  • Nie ryzykuj, z wakacji przywieź tylko miłe wspomnienia
  • Zachowaj ostrożność w kontaktach z obcymi
  • Nie przyjmuj poczęstunków od nieznajomych
  • Uważaj na dzikie i bezpańskie zwierzęta.

A teraz wybierzemy się w wakacyjną podróż po regionach polski. Gotowi? Wsiadamy do pociągu i ruszamy.

„Jedzie pociąg wakacyjny, pociąg kolorowy. Już wjeżdżają wagoniki na peron bajkowy. Pierwsza stacja – wieś wesoła: łąki, lasy pola”:

  • Co ciekawego można robić podczas wakacji na wsi? (przykłady odpowiedzi: zbieranie jagód w lesie, spacery po łące, wycieczki po łące, wycieczki rowerowe, doglądanie zwierząt gospodarskich, itp.)
  • Jakie zwierzęta słyszymy na wiejskim podwórku? – sprawdź czy odgadniesz wszystkie. Powodzenia!

https://view.genial.ly/5e9336bb124be30da536b6cc?fbclid=IwAR3QGGGML9BibMG-

Druga stacja to Podhale, piękne górskie szczyty, a ze szczytów, jak wiadomo widok znakomity:

  • Co ciekawego można robić podczas wakacji w górach? (przykłady odpowiedzi: piesze wędrówki po szlakach, zdobywanie szczytów górskich, zwiedzanie zamków, podziwianie widoków, itp.)
  • „Spacer po górskiej ścieżce” – zabawa w „chodzenie po linie”. Wystarczy położyć na ziemi,podłodze kawałek sznurka lub skakankę, a następnie zorganizować zawody, polegające na tym, by dziecko szło po wyznaczonej linii. Zmieniajcie kroki oraz sposób stawiania stóp.

Trzecia stacja to jezioro, widać je z daleka. Żabi chórek już z koncertem niecierpliwie czeka:

  • Co ciekawego można robić podczas wakacji nad jeziorem? (przykłady odpowiedzi: pływanie łódką lub rowerem wodnym, spacerowanie, odbywanie pieszych wędrówki, itp.)
  • Zabawa „Rowerek” – połóż się na plecach, nogi unieś do góry i poruszaj nimi naprzemiennie, jakbyś jechał/a na rowerku. Recytuj przy tym dobrze znaną rymowankę „Jedzie rowerek na spacerek, jaki z tyłu ma numerek?”. Rodzic podaje jakąś liczbę, a ty tyle razy klaśnij w ręce. Zabawę powtórz kilka razy.

Czwarta stacja to już morze, szerokie, głębokie i wspaniała piaskownica, większa niż przed blokiem:

  • Co ciekawego można robić na wakacjach nad morzem? (przykłady odpowiedzi: opalanie się, zabawy na plaży, rejs statkiem, uprawianie sportów wodnych, itp.)
  • A teraz zadanie dla bystrego przedszkolaka – Zapamiętaj ułożenie przedmiotów na plaży, wskaż ich miejsce

https://view.genial.ly/5ed4259ddbd44e121591292f

Na zakończenie uzupełnijcie proszę karty pracy „Olek i Ada” cz. 5, str. 70, 71, 76 postępując zgodnie z poleceniami.

Popołudniu proponuję wspólne wykonanie lodów dla ochłody 🙂

Dokładny przepis na przepyszne lody śmietankowo – truskawkowe znajdziecie poniżej:

lody

Smacznego Skrzaty!

Pozdrawiam Was cieplutko i życzę udanego weekendu.

 

Wyruszamy na Kaszuby

Dodano: 18 czerwca 2020,7:02

Witam cieplutko wszystkie wytrwałe Skrzaty w czwartkowy poranek 🙂

Dziś kolejna podróż. Tym razem odwiedzimy Kaszuby:

Na początek jednak trochę ruchu 🙂 Zapraszam do zabawy:

Jesteśmy Polakami. Mówimy po polsku. Mieszkańcy Kaszub mówią także w języku regionalnym – kaszubskim. Dzieci mogą uczyć się tego języka w szkole, a dorośli, jeżeli chcą, to posługują się nim w urzędach i w codziennym życiu. Dwujęzyczne są np. nazwy miejscowości.

Obejrzyjcie proszę film “Język kaszubski od A do Z” a następnie spróbujcie powiedzieć coś po kaszubsku 🙂

Słynny jest Haft Kaszubski, którego podstawę stanowi 7 kolorów: chabrowy, niebieski, granatowy, żółty, zielony, czerwony i czarny. Haft Kaszubski opiera się na symbolice roślinnej, głównymi elementami są bratki, chabry, dzwonki, goździki, lilie, niezapominajki, róże, tulipany. Wszystkie elementy są pieczołowicie i dokładnie odwzorowywane:

Jako przerywnik proponuję krótką zabawę:

Podskoczcie, klaśnijcie w dłonie, zróbcie tyle przysiadów, ile jest kolorów w hafcie kaszubskim 🙂

Niedaleko Kościerzyny w miejscowości Będomino znajduje się dworek w którym mieszkał Józef Wybicki, twórca hymnu narodowego. To właśnie tam utworzono Muzeum Hymnu Narodowego związane z jego życiem. Najcenniejsze są tam zbiory nut, śpiewników, różnych nagrań hymnu narodowego i pieśni patriotycznych,  najstarszych płyt gramofonowych i gramofonów:

Na Kaszubach znajduje się również  pierwsze w Polsce Muzeum Akordeonu http://muzeumakordeonu.com.pl/muzeum/

Spróbujcie powiedzieć głoskami słowo: akordeon.

W Szymbarku znajduje się atrakcja dla dzieci – Kaszubski Świat Bajek 🙂

https://www.youtube.com/watch?v=k8Cmzg__laQ&feature=youtu.be

Można też, między innymi, zobaczyć dom stojący na głowie czyli na dachu, największy fortepian na świecie, najdłuższą deskę świata, Statuę Świętowida Kaszubskiego i wiele innych atrakcji.

Mam nadzieję, że udało mi się przybliżyć Wam troszeczkę uroki Kaszub 🙂

Może kiedyś się tam wybierzecie razem z Rodzicami? A może ktoś z Was już tam był?

Na zakończenie proponuję Wam pokolorowanie kaszubskiej serwetki według wzoru:

Karty pracy „Olek i Ada” cz. 5, str. 63. Uzupełnijcie proszę zgodnie z poleceniem.

Życzę Wam kochani milutkiego dnia!